Citat:
Ursprungligen postat av
cafe-opera
Vad är fördelen med Freebsd/netbsd kontra linux? Stabilitet om man ska köra nån server?
Har bara testat en livecd av netbsd-jibbed tror jag den hette- en gång. Var tvungen att använda ethernet-kabel för att ansluta till min router då inga drivrutiner för mina wifi-kort fanns med disten.
Lite annorlunda utseende på vissa terminalkommandon också-men snarlika linux iofs.
Så om man har en gammal skräpdator som man vill förlänga livet på några år-och kanske använda som server-kanske detta operativsystemet är bra?
*BSD är äkta UNIX. Närmare bestämt Berkley UNIX. Samtida med den var den kommersiella varianten System V och ursprunget till det hela var ett projekt som hette MULTICS utvecklat av bla Ken Thompson, Dennis M Ritchie vilka byggde programspråket C enbart för att kunna porta UNIX till andra arkitekturer. Berkley UNIX lämnades åt tekniker och datavetare vid Berkley university att förfina och vidareutveckla.
För att alla portningar inte skulle reaultera i något sammelsurium av hafsig kodning (Linux....) så introducerades POSIX portable os interfacenånting och för att man skall kunna kalla ett OS för UNIX så måste det följa POSIX. Lustigt nog gör Windows det numera men fortfarande inte Linux.
En typisk skillnad mellan BSD och Linux är annars att dess program inte PUSHar och POPar en stack (windows och linux gör detta) för att utföra ett systemanrop. Detta leder till stabilare program redan i exekveringen och är ett exempel på teknisk excellens. Det är väldigt lätt att göra stack-smashing på oskyddade program i oskyddat minne t.ex. och därmed krascha ett program eller exekvera något olagligt som i sin tur gör något riktigt olagligt.
De bekvämligheter du nämner handlar inte om UNIX i sig utan som UNIX-admin förväntas du kunna ladda och fixa allt från en text-prompt. För att förstå kraften i UNIX så bör man läsa några böcker i ämnet.