2005-08-22, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bottenskrap
En kompis till mig använder ibland uttrycket ful som en påse skridskor. Någon som hört det uttrycket? I så fall, varför just skridskor..?

Pojken min använder det också...

Jag har fått förklarat för mig för länge sen att det ska betyda att man ser helt "fel" ut. Obekväm, utstickande och felmöblerade ansiktsdrag.
(ungefär något sånt.)
Man ska alltså referera till hur en påse med skridskor ser ut.... antar jag..? (med tanke på att skenorna sticker ut åt olika håll, och är kantiga osv... hmmmmm )
Citera
2005-08-22, 11:35
Medlem
Bottenskraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fu.
Pojken min använder det också...

Jag har fått förklarat för mig för länge sen att det ska betyda att man ser helt "fel" ut. Obekväm, utstickande och felmöblerade ansiktsdrag.
(ungefär något sånt.)
Man ska alltså referera till hur en påse med skridskor ser ut.... antar jag..? (med tanke på att skenorna sticker ut åt olika håll, och är kantiga osv... hmmmmm )

Ja det var det jag tänkte.. deformerad, liksom. Men det är ett kul uttryck som jag tror jag ska försöka ta till mig. Fnissar alltid när jag hör det användas..
Citera
2005-08-22, 14:43
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMP
Präxis. Kastade mig glatt över rubriken och smålog åt en del av de teorier som framlades... men Amos hade hunnit före mig med att reda ut begreppet...

vafan...jag nämde helt klart prinsen först..
Citera
2005-08-22, 15:59
Medlem
pencons avatar
ok, Jag har en. Det är iof på engelska, men jag har gått och irriterat mig på den ett tag!

"Put your hands in the air and wave them like you just dont care"

Att förstå meningen är inte ngt svårt. Men var fan betyder den!?
Och vadå "wave them like you just dont care", vafalls!
Citera
2005-08-22, 16:15
Medlem
Butchers avatar
Varifrån har man tagit uttrycket; ''ta det med en nypa salt''?
Citera
2005-08-22, 16:23
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bottenskrap
En kompis till mig använder ibland uttrycket ful som en påse skridskor. Någon som hört det uttrycket? I så fall, varför just skridskor..?
Jag har bara hört varianterna "att se ut som en påse nötter" och "att se ut som en påse skit".

Någon som har en förklaring till "att vara tappad bakom en liten vagn"?
Citera
2005-08-22, 16:39
Medlem
Nulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zmrk
- Suga
Kommer från början antagligen från "suga kuk" (som ses/har setts som en förnedrande akt) och har senare gått till att vara helt enkelt dålig och underlägsen. Förstår du? :S
Enligt susning.nu kommer "suga" från engelskans "suck" (duh) och lanserades i Sverige av Linda Skugge. Det finns de som hävdar att "suck" har sitt ursprung i det numera tämligen utdöda uttrycket "suck the hind tit/teat".

Illustrerande bild.

Diskussion
Citera
2005-08-22, 23:45
Medlem
smöret i småland

allt smör i Småland kommer väl från det engelska uttrycket "all the tea in China" Och anledningen till just smör i Småland är att det låter käckt med 2 sm-ljud. Ett alternativ kunde vara "alla skåp i Skåne"
Citera
2005-08-23, 00:12
Medlem
Lägga det långa benet på ryggen?
Citera
2005-08-23, 03:58
Medlem
Moments avatar
Ni är dummare än tåget som inte fattar dessa simpla saker
Citera
2005-08-23, 05:05
Medlem
Slave Marks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
En räkmacka är lite sådär extra fin.
Kan tänka mig att det uttrycket myntades på 80-talet, bara känns så.

-Vad sysslar X med nuförtiden?
-Han/hon är uppe i smöret!
Citera
2005-08-23, 12:53
Medlem
"Dummare än tåget" måste ju komma ifrån westerntiden. Alltså då man började med tåg så kunde ju hästarna ibland vara snabbare och smartare givetvis. Detta ledde väl till att folket tyckte tågidén var ett dåligt påhitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in