2005-08-24, 21:05
Medlem
Enders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulle
Enligt susning.nu kommer "suga" från engelskans "suck" (duh) och lanserades i Sverige av Linda Skugge.
Det betvivlar jag. Jag är tämligen övertygad om att Just D, med Wille Crawford i spetsen, nyttjade uttrycket före Skugge gjorde det.
Citera
2005-08-24, 23:50
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Dummare än tåget har jag ingen aning om varför man säger. Inte heller nedanstående underliga uttryck:
  • Hals över huvud
  • Lägga benen på ryggen
  • Sätta sin sista potatis
  • Fastna med skägget i brevlådan
  • Allt smör i Småland
  • Slå runt
  • Visa framfötterna
  • Det äger
  • Det suger

Sätta sin sista potatis: är det en liknelse för desperation, nu må det bära eller brista?

Det suger: Tror det är en direktöversättning från engelskans "it sucks"
Citera
2005-08-24, 23:52
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulle
Enligt susning.nu kommer "suga" från engelskans "suck" (duh) och lanserades i Sverige av Linda Skugge. Det finns de som hävdar att "suck" har sitt ursprung i det numera tämligen utdöda uttrycket "suck the hind tit/teat".

Illustrerande bild.

Diskussion

It sucks användes långt före Skugge.
Citera
2005-08-24, 23:53
Medlem
Cleopatras avatar
Ta det med en nypa salt

..är oxå tämligen obegripligt och långsökt.
Citera
2005-08-24, 23:56
Bannlyst
-hinner du med att ta en fika idag?

-tack, men nej tack... jag har häcken full
Citera
2005-08-25, 08:19
Medlem
wades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergadler
...anledningen till just smör i Småland är att det låter käckt med 2 sm-ljud. Ett alternativ kunde vara "alla skåp i Skåne
Rätt!

Jag har ytterligare en förklaring till att man kan vara "Dummare än tåget": jo, tåget kopplar ju åtminstone (till vagnar).

//wade
Citera
2005-08-25, 16:14
Medlem
Sen ska man inte förglömma att många ordspråk hör ihop med längre historier som var allmänt kända och därför har de senare blivit nerkortade medans man glömt historien.

Alla minns väl historien bakom uttrycket - "den som gapar efter mycket..."
Citera
2005-08-27, 21:24
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Dummare än tåget har jag ingen aning om varför man säger. Inte heller nedanstående underliga uttryck:
  • [1]Hals över huvud
    [2]Lägga benen på ryggen
    [3]Sätta sin sista potatis
    [4]Fastna med skägget i brevlådan
    [5]Allt smör i Småland
  • Slå runt
  • Visa framfötterna
  • Det äger
  • Det suger

1. Allting är vänt upp-och-ner.
2. Man springer såpass snabbt att benen slår i ryggen.
3. Antingen så kan man inte göra det man gör en enda dag till, eller så var den där sista potatisen ett riktigt misslyckande, eller så hänger allt på den här sista potatisen.
4. Någon som kikar i en brevlåda men fastnar (blir tagen på bar gärning vid spioneri..)
5. Sm-ljudet klingar fint, blivit förklarat förut (Dock är det väl "All the rice in China"?)
Resterande vet jag inte.

Dum som tåget kommer troligtvis ifrån att tåget rusar på i samma fart oavsett, samt det där med att blindt följa ett spår.
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
"Född i farstun" är också en klassiker.
Varför säger man så om folk som vet lite eller är lite efterblivna?
Inte råd med läkare? ^^
Långsamma föräldrar får långsamma barn?
Citera
2005-08-27, 21:30
Medlem
"Slicka röv".

Ett fullt legitimt uttryck som används i alla möjliga sammanhang. Men är det inte jävligt äckligt egentligen?
Citera
2005-08-27, 23:24
Medlem
Spavcuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av member87
"Slicka röv".

Ett fullt legitimt uttryck som används i alla möjliga sammanhang. Men är det inte jävligt äckligt egentligen?

Det är väl det som är syftet? Att man gör alla möjliga vidriga saker för att ställa sig in hos överordnade. Så har iallafall jag fattat det.
Citera
2005-08-28, 11:31
Medlem
Broines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zmrk
- Äga
Att ha varit så pass mycket bättre än ngn att den sämre är helt...ägd av den bättre. Inget att sätta emot. Eh. Hm. Svårt att förklara.
Alla vet väl det här men jag skriver det ändå.
Ägd = knäckt
Äga = Vara så bra på någonting att de man spelar mot (gärna CS) blir helt knäckta. Det har spridit sig från spelvärlden till verkliga livet där det betyder att vara riktigt bra på någonting.
Citera
2005-08-28, 15:00
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broine
Alla vet väl det här men jag skriver det ändå.
Ägd = knäckt
Äga = Vara så bra på någonting att de man spelar mot (gärna CS) blir helt knäckta. Det har spridit sig från spelvärlden till verkliga livet där det betyder att vara riktigt bra på någonting.
Jag brukar driva med CS-töntarna och säga t.ex. "Aj, där ägde bordet min arm" om jag slår mig på ett sådant eller "förkylningen äger min näsa" om jag är snuvig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in