Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-18, 18:52
  #1
Medlem
Hejsan
Jag har ett gäng omtentor o sånt tjafs att fixa i höst o tänkte jag skulle få studiemedel under den här tiden. CSN kräver ju att man är registerad på kurser för att få låna pengar.
Så frågan min är om man skulle kunna registera sig på kurs/kurser med lediga platser som man kommer strunta i bara för att få studiemedel ett halvår till! Det är givetvis kört att få studiemedel efter jul då, det är jag medveten om.
Är det någon som gjort något likande? Är det vanligt att göra så? eller räknas det som ett slags bedrägeri?
Tacksam för åsikter o synpunkter kring detta!
Citera
2005-08-18, 19:00
  #2
Medlem
Hispers avatar
Det är väl endast första terminen man vill ha studielån som det räcker med att bara vara inskriven på kurser. Har du redan fått studielån så måste du väl uppvisa studieresultat, dvs poäng, för att kunna få mer lån?
Citera
2005-08-18, 19:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Det är väl endast första terminen man vill ha studielån som det räcker med att bara vara inskriven på kurser. Har du redan fått studielån så måste du väl uppvisa studieresultat, dvs poäng, för att kunna få mer lån?
jo men de 75% av poängen är redan fixade, så den biten är klar! Frågan var om det anses "ok" att registera sig på en kurs nu bara för att få studiemedel ett halvår o kunna syssla med mina omtentor...
Citera
2005-08-18, 19:12
  #4
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Har du inte tänkt att plugga mer överhuvudtaget efter denna terminen?
I så fall är det nog lugna puckar. Det var ganska vanligt att man gjorde så när jag pluggade. Tänk dock på att studielånen måste betalas tillbaka. Det är inte så jävla roligt när räkningarna kommer
Citera
2005-08-18, 19:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McFrost
Har du inte tänkt att plugga mer överhuvudtaget efter denna terminen?
I så fall är det nog lugna puckar. Det var ganska vanligt att man gjorde så när jag pluggade. Tänk dock på att studielånen måste betalas tillbaka. Det är inte så jävla roligt när räkningarna kommer
ok! ingen risk att csn kollar med skolan om min närvaro på kursen o så då?
Citera
2005-08-18, 19:17
  #6
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av androxe
ok! ingen risk att csn kollar med skolan om min närvaro på kursen o så då?

Jag gjorde inte så själv, men jag vet många som gjorde det, och ingen "råkade illa ut". CSN har ju ingen anledning att misstänka att du inte har för avsikt att gå kursen, och därför heller inte någon anledning att kolla upp dig.
Citera
2005-08-18, 19:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av androxe
Hejsan
Jag har ett gäng omtentor o sånt tjafs att fixa i höst o tänkte jag skulle få studiemedel under den här tiden. CSN kräver ju att man är registerad på kurser för att få låna pengar.
Så frågan min är om man skulle kunna registera sig på kurs/kurser med lediga platser som man kommer strunta i bara för att få studiemedel ett halvår till! Det är givetvis kört att få studiemedel efter jul då, det är jag medveten om.
Är det någon som gjort något likande? Är det vanligt att göra så? eller räknas det som ett slags bedrägeri?
Tacksam för åsikter o synpunkter kring detta!
Du kan ju söka för två terminer i stöten. Om du inte tar poäng första terminen gör det inget, du behöver inte redovisa några poäng förrän efter 1 år.
Citera
2005-08-18, 19:26
  #8
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av androxe
Hejsan
Jag har ett gäng omtentor o sånt tjafs att fixa i höst o tänkte jag skulle få studiemedel under den här tiden. CSN kräver ju att man är registerad på kurser för att få låna pengar.
Så frågan min är om man skulle kunna registera sig på kurs/kurser med lediga platser som man kommer strunta i bara för att få studiemedel ett halvår till! Det är givetvis kört att få studiemedel efter jul då, det är jag medveten om.
Är det någon som gjort något likande? Är det vanligt att göra så? eller räknas det som ett slags bedrägeri?
Tacksam för åsikter o synpunkter kring detta!
Eller så skaffar du ett jobb och gör rätt för dig!? Låter ju helt jävla idiotiskt och borde väl eliminera alla chanser att få studiemedel för resten av ditt liv... Blir hyfsat less då jag läser vad du skriver och tänker på mina surt förvärvade pengar som jag skattar bort en stor del av. Har inga problem med med det då jag tänker att de faktiskt kommer att göra nytta för någon. Så läser jag att du planerar att sno pengarna nu i höst och dessutom har mage att fråga om tips på hur du ska gå tillväga!
Citera
2005-08-18, 20:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Eller så skaffar du ett jobb och gör rätt för dig!? Låter ju helt jävla idiotiskt och borde väl eliminera alla chanser att få studiemedel för resten av ditt liv... Blir hyfsat less då jag läser vad du skriver och tänker på mina surt förvärvade pengar som jag skattar bort en stor del av. Har inga problem med med det då jag tänker att de faktiskt kommer att göra nytta för någon. Så läser jag att du planerar att sno pengarna nu i höst och dessutom har mage att fråga om tips på hur du ska gå tillväga!

Det är faktiskt mestadels frågan om att låna pengar som kommer betalas tillbaka med ränta. Jag skulle 100 gånger hellre ha ett jobb än behöve skriva flertalet tentor i höst, det är ju de svåraste tentorna som blivit kvar oxå...
tycker du överreagerar en smula här...
Citera
2005-08-18, 20:15
  #10
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av androxe
Det är faktiskt mestadels frågan om att låna pengar som kommer betalas tillbaka med ränta. Jag skulle 100 gånger hellre ha ett jobb än behöve skriva flertalet tentor i höst, det är ju de svåraste tentorna som blivit kvar oxå...
tycker du överreagerar en smula här...
Kanske, kanske inte... Du får ju bidrag också, eller tackar du nej till dom (tror iof att det inte går)? Tycker det är synd att tandläkarvården kostar i Sverige, något som lätt skulle kunna bekostas av staten om alla snyltare slutade upp med att sno åt sig så mycket bidrag dom bara kan. Elller varför inte mer pengar till försvaret? Höja studiebidraget för de studenter som faktiskt förtjänar det?

Skaffa ett jobb och skriv tentorna!
Citera
2005-08-18, 20:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Kanske, kanske inte... Du får ju bidrag också, eller tackar du nej till dom (tror iof att det inte går)? Tycker det är synd att tandläkarvården kostar i Sverige, något som lätt skulle kunna bekostas av staten om alla snyltare slutade upp med att sno åt sig så mycket bidrag dom bara kan. Elller varför inte mer pengar till försvaret? Höja studiebidraget för de studenter som faktiskt förtjänar det?

Skaffa ett jobb och skriv tentorna!

Bidraget handlar om några futtiga tusenlappar! Tror du inte jag försökt få jobb? Alternativet för mig är att gå till soc om jag ska kunna bo kvar i min lilla etta, o va kostar inte det skattebetlalarna?!?! Du ska reta upp dig på de som sysslar med riktiga bidragsfusk, de som påstår sig inte kunna jobba pga de o de, bara för att leva på fantastiska sverige med alla fina bidrag. Inte på mig, jag har jobbat tidigare o betalat mera skatt än jag fått i bidrag kan jag lova"
Citera
2005-08-18, 21:04
  #12
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av androxe
jo men de 75% av poängen är redan fixade, så den biten är klar! Frågan var om det anses "ok" att registera sig på en kurs nu bara för att få studiemedel ett halvår o kunna syssla med mina omtentor...

Helt lugnt att göra så. Efter examen så sökte jag kurser och fick fullt studiestöd i 5 månader. För dem pengarna åkte jag ner till Sydafrika i 3 månader.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback