Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-15, 08:03
  #1
Medlem
Vad gäller med avgifter när man driver enskild firma? Betalar du bara % på den summan du tjänar eller har man nån slags grundkostnad som man betalar varje månad.
Citera
2014-05-15, 08:07
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3idioter
Vad gäller med avgifter när man driver enskild firma? Betalar du bara % på den summan du tjänar eller har man nån slags grundkostnad som man betalar varje månad.

Det finns inga kostnader för firman som sådan utöver registreringsavgiften.

(Men sen har du ju momsen och skatter och det är en helt annan fråga)
Citera
2014-05-15, 08:16
  #3
Medlem
Ok. Men om jag har en firma vid sidan av en vanlig anställning. Men så får jag inte in några jobb i min egen frima under en månad. Betalar jag ändå något till staten?
Citera
2014-05-15, 08:20
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3idioter
Ok. Men om jag har en firma vid sidan av en vanlig anställning. Men så får jag inte in några jobb i min egen frima under en månad. Betalar jag ändå något till staten?

Det beror på vad din uppskattade årsomsättning är. Om den är mer än några tiotusentals kronor så måste du iallafall erlägga ett schablonbelopp för momsen.
Citera
2014-05-15, 08:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det beror på vad din uppskattade årsomsättning är. Om den är mer än några tiotusentals kronor så måste du iallafall erlägga ett schablonbelopp för momsen.

Hur räknar dom ut denna, hur många % av den uppskattade inkomsten?
Citera
2014-05-15, 08:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det finns inga kostnader för firman som sådan utöver registreringsavgiften.


och registreringsavgiften till bolagsverket är givetvis frivillig, man kan se den som en slags donation på 800 kr.

de allra flesta registrerar inte sina EF...
Citera
2014-05-15, 11:23
  #7
Medlem
Jag är anställd hos ett företag men ska starta liten verksamhet vid sidan av. Dock ej i samma branch som den nuvarande. Är detta nåt som min arbetsgivare måste ha reda på eller kommer få reda på via tex skatteverket eller något? Är uppsagd från jobbet redan så vill lägga dom sista månaderna på att dra ihop nåt eget men vill inte att min arbetsgivare ska veta av det innnan jag slutar helt
Citera
2014-05-15, 11:34
  #8
Medlem
Menar du inte sociala avgifter och egenavgifter? Eller vad menar du för avgifter? Egenavgifter och sociala avgifter betalar du i relation till ditt överskott i näringsverksamheten. Gör du en förlust finns det inget underlag att räkna ut detta på. Om du till exempel har ett överskott med 100 kronor så betalar du 25 kronor i egenavgifter (100*25%) då får du ett överskott efter egenavgifter med 75 kronor, detta betalar du sedan skatt och sociala avgfter på.
Citera
2014-05-15, 11:44
  #9
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3idioter
Jag är anställd hos ett företag men ska starta liten verksamhet vid sidan av. Dock ej i samma branch som den nuvarande. Är detta nåt som min arbetsgivare måste ha reda på eller kommer få reda på via tex skatteverket eller något? Är uppsagd från jobbet redan så vill lägga dom sista månaderna på att dra ihop nåt eget men vill inte att min arbetsgivare ska veta av det innnan jag slutar helt

Tänk på att A-kassan har starka synpunkter på sidoverksamhet.
Citera
2014-05-15, 13:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Menar du inte sociala avgifter och egenavgifter? Eller vad menar du för avgifter? Egenavgifter och sociala avgifter betalar du i relation till ditt överskott i näringsverksamheten. Gör du en förlust finns det inget underlag att räkna ut detta på. Om du till exempel har ett överskott med 100 kronor så betalar du 25 kronor i egenavgifter (100*25%) då får du ett överskott efter egenavgifter med 75 kronor, detta betalar du sedan skatt och sociala avgfter på.

man betalar inte både egenavgifter och "sociala avgfter"...
Citera
2014-05-15, 13:17
  #11
Medlem
det jag menar är egentligen vilka UTGIFTER man har om man inte har några inkomster. Gör man ett jobb för 1000 kr så går vissa 100-lappar till moms osv. Men om du ej får in denna 1000-lapp!
Vad betalar man då?
Citera
2014-05-15, 13:45
  #12
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3idioter
det jag menar är egentligen vilka UTGIFTER man har om man inte har några inkomster. Gör man ett jobb för 1000 kr så går vissa 100-lappar till moms osv. Men om du ej får in denna 1000-lapp!
Vad betalar man då?

Du betalar BARA moms på det du fakturerat under månaden. Innan du betalar in momsen drar du av eventuellt utgående moms. (saker/tjänster som du köpt till ditt företag)

Tjänar du inget, betalar du ingen moms!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback