Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-14, 11:57
  #1
Medlem
Alegis avatar
Hej,

Jag har gått en projektledningsutbildning via en KY-utbildning, och vill vidareutbilda mig till höst, så jag har sökt till dessa utbildningar på Högskolan/Universitet:

IT, Projektledning och affärssystem distans - Karlstads Universitet

Den jag har störst chans till att komma in på är distansutbildningen på Karlstads.

Sen har jag även sökt kurser på KY:

Kvalificerad IT-systemtekniker
Systemutvecklare - Agil applikationsprogrammering

Eftersom den utbildning jag gått (eller blir klar till nu i sommar) var en Agil projektledningsutbildning så tänkte jag att jag kanske borde fortsätta utbilda mig, då antingen inom vidareutbildning i projektledning (Distans programmet) eller vidareutbilda mig inom IT/data så som systemutveckling eller IT-systemtekniker för att få mer kött på benen från IT och så.

Men jag har väldigt svårt att bestämma mig.

Vilken utbildning skulle ge mest så att säga? Chans till jobb och så?

Borde lägga till att jag även sökt till Systemvetenskapliga programmet på SU samt Kursen på 30P steg 1.

Men mina betyg räcker inte till, eftersom trycket har ökat så pass, på få år. Så den kan man egentligen stryka helt, så det är mellan ett högskoleprogram och två KY utbildningar.

Tacksam för svar!
Citera
2014-05-14, 13:46
  #2
Medlem
DrPretentiouss avatar
Hade det varit jag hade jag nog velat ha lite mer kött på benen vad gäller alternativen du presenterade. Pratade med en rekryterare om distansutbildningar och fick intrycket att de inte värderas på samma sätt. Dels är det mindre prestige och oftast enklare att bli antagen till dem (behöver inte alltid stämma men det räcker med att det stämmer ofta för att det ska stämplas som mindre prestigefullt), dels är det inte på plats så i arbetsgivarens ögon har du suttit hemma och onanerat mellan föreläsningarna snarare än varit i ett socialt sammanhang ett par år. Det sociala, dels att kunna jobba ihop i grupp tillsammans i verkligheten, dels att knyta kontakter och få vänner inom branchen, är viktigt när rekryteraren kollar på ditt CV.

Sen så lever du ju bara en gång. Är det ett program du verkligen är intresserad av så kan ett halvår med prövningar/komvux vara ett alternativ värt att överväga. Annars låter du vad du gjorde i gymnasiet begränsa dig resten av livet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback