• 1
  • 2
2014-05-14, 11:27
Medlem
Jag tnker att vi kunde diskutera mytologins svar p mardrmmar i den hr trden. Tydligen ska det finnas kvinnor som smyger ut p nattdn fr att "rida" mnniskor. Detta kallas att "bli riden av maran". Ocks kallat smnparalys. Men i mytologin s r svaret p smnparalysen att dr r kvinnor som d vldtar folk p natten antar jag.

Lsningen p det skulle vara att lgga en planka eller gren i sngen innan man sover. D skrms hon bort.

Med tanke p hur tokigt samhllet r, s undrar jag inte om detta kan stmma. Har vi ngra satmaror p flashback som kan intyga? Hur gr det isf till? Hur kommer ni in genom drren? Knner ni offren sedan tidigare? Vgar man frga efter videobevis?
Citera
2014-05-14, 11:31
Medlem
Jag har sjlv blivit riden av maran en gng. Och jag kan inte helt intyga om det var hallucination eller p riktigt. Dr infann sig en frmmande nrvaro dr jag befann mig vilket helt enkelt skrmde mig till paralys. Ingen satte sig bokstavligt p mig, frutom en paralyserandr knsla av ddsngest. Vrt att nmna var att det var hemma hos en kvinna som jag var olyckligt kr i. Var hon en satmara kanske?
Citera
2014-05-14, 15:58
Medlem
Herrpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Jag har sjlv blivit riden av maran en gng. Och jag kan inte helt intyga om det var hallucination eller p riktigt. Dr infann sig en frmmande nrvaro dr jag befann mig vilket helt enkelt skrmde mig till paralys. Ingen satte sig bokstavligt p mig, frutom en paralyserandr knsla av ddsngest. Vrt att nmna var att det var hemma hos en kvinna som jag var olyckligt kr i. Var hon en satmara kanske?

EDIT
Lste inte allt du skrev.
Senast redigerad av Herrpalm 2014-05-14 kl. 15:59. Anledning: lste inte ena inlgget
Citera
2014-05-15, 20:34
Medlem
Mickehooks avatar
Citat:
N bara smnparalys var det nog.. Ett helt normalt fenomen som blivit vetenskapligt frklarat
Citera
2014-05-15, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickehook
N bara smnparalys var det nog.. Ett helt normalt fenomen som blivit vetenskapligt frklarat

Ja sklart. Men nu postar du faktistk i paranormala fenomen forumet. S det r meningen att du ska lsa in en djupare mening i det hela och frska konspirera alternativa teorier.
Citera
2014-05-16, 06:18
Medlem
Mickehooks avatar
Citat:
Ja sklart. Men nu postar du faktistk i paranormala fenomen forumet. S det r meningen att du ska lsa in en djupare mening i det hela och frska konspirera alternativa teorier.
Jaha det r myter och folktro vi talar om hr, d ligger nog trden i fel del av forumet.
Citera
2014-05-16, 07:59
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Hr r en dokumentr om fenomenet: The Entity

. . . dr framgr bl.a. att det inte "blivit vetenskapligt frklarat".
Citera
2014-05-16, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna

BOOM.

Kollar p dokumentren nu. Det hon berttar i brjan lter exakt det som jag upplevde. Total terror vilket gjorde mig okapabel till att skrika efter hjlp. Och ngon sorts "nrvaro" i lgenheten dr jag sov fanns ocks.

Frgan uppstr ju.. Hur kommer man i kontakt med dessa hxor? Kan man summa dom p ngot vis?
Senast redigerad av avishaman 2014-05-16 kl. 14:41.
Citera
2014-05-16, 14:52
Medlem
Hr r ett utltande frn en s kallad hxa, 1000 r fre kristus.

"THE WITCHES MANGLING A BOY.

[b][i][u]Moreover, when doomed to death I shall have expired, I will attend you as a nocturnal fury; and, a ghost, I will attack your faces with my hooked talons (for such is the power of those divinities, the Manes), and, brooding upon your restless breasts, I will deprive you of repose by terror. The mob, from village to village, assaulting you on every side with stones, shall demolish you filthy hags. "

Vilken "mob" talar hon om? Finns det ngra "hxgrupperingar" kvar idag?
Citera
2014-05-17, 08:07
Medlem
Mickehooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna

Och du tror att det r s bara fr att dom sger det i en random video p youtube.

Vetenskapsmn eller forskare eller vad man nu ska kalla dom har framkallat knslan av att bli bortfrd av aliens genom att stta p en mrk hjlm och en viss ton i en viss frekvens, kommer inte ihg exakt hur det var.

Hjrnan r full av spratt, hxor finns inte!
Jag nskar att det inte var s men s r det...
Dra t helvete...
Citera
2014-05-17, 13:01
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Och du tror att det r s bara fr att dom sger det i en random video p youtube.

Vetenskapsmn eller forskare eller vad man nu ska kalla dom har framkallat knslan av att bli bortfrd av aliens genom att stta p en mrk hjlm och en viss ton i en viss frekvens, kommer inte ihg exakt hur det var.

Hjrnan r full av spratt, hxor finns inte!
Jag nskar att det inte var s men s r det...
Dra t helvete...
Jag tror att det r s, pga att det r s. Det som inte blivit vetenskapligt frklarat - har inte blivit vetenskapligt frklarat. Enkelt!

Hur vet du att hxor inte finns?
Citera
2014-05-18, 14:14
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:

Upplevelse: Jag har ocks haft mardrmmar dr jag t o m i uppvakningsgonblicket var medveten om att jag lg i sngen samtidigt som jag knde hur jag hrt omfamnades om kropen s jag tappade luften.

Tolkningen av upplevelsen har ndrat sig med tiden. Idag tror de flesta att en drm eller upplevelser i ett drmlikt tillstnd bara r just en drm. Men frr tolkades marans gastkramar som verkliga och man trodde att marorna var osaliga ddas andar som gastkramade folk med mardrmmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in