Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-13, 19:49
  #1
Medlem
Hej,

Har börjat träna hårdare senaste tiden och har sedan 5 dagar tagit ZMA på kvällen innan sängdags. Rekommenderad dos är 3 kapslar, jag tar 2.

Har tappat smaksinnet sedan igår. Inget smakar, men känner lite lukt.

Har läst att zink påverkar lukt och smaksinnena, men det brukar väl vara brist på zink som gör att man tappar lukt och smaksinnet?

Någon som tror att mitt ZMA-intag är orsaken?
Citera
2014-05-13, 21:20
  #2
Medlem
MuscleSharks avatar
Ta det inte under några dagar och se vad som händer. Om det försvinner och kommer tillbaka när du börjar igen så har du svaret.
Citera
2014-05-13, 21:24
  #3
Medlem
KK94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepsilent
Hej,

Har börjat träna hårdare senaste tiden och har sedan 5 dagar tagit ZMA på kvällen innan sängdags. Rekommenderad dos är 3 kapslar, jag tar 2.

Har tappat smaksinnet sedan igår. Inget smakar, men känner lite lukt.

Har läst att zink påverkar lukt och smaksinnena, men det brukar väl vara brist på zink som gör att man tappar lukt och smaksinnet?

Någon som tror att mitt ZMA-intag är orsaken?

Vad för märke kör du? Rekommenderad dos är 2 i vanliga fall.
Citera
2014-05-13, 21:27
  #4
Medlem
Labaratas avatar
Överdriven zinkkonsumtion kan leda till symton som yrsel, illamående, diarré och feber. Dessa symton uppstår inte först konsumtion av mer än 225mg zink, RDI är 9mg för vuxna män.

Nu vet jag inte hur mycket zink dina ZMA tabletter innehåller eller hur din kost ser ut men om vi utgår ifrån body science ZMA innehåller en kapsel 10mg zink (från zinkmonometionin och aspartat) och doseringsstorleken är tre kapslar. Detta gör det därför ytterst osannolikt att dina symton som inte ens är specifika för varken överdriven zink eller magnesiumkonsumtion skulle kunna kopplas till ZMA.
__________________
Senast redigerad av Labarata 2014-05-13 kl. 21:32.
Citera
2014-05-18, 22:27
  #5
Medlem
Tack för svaren.

Det verkar ha varit ett 'akut' fall av allergi. Utan nästäppa eller andra symptom så tappade jag smak och luktsinnet under 48 timmar. Har aldrig hänt mig förut. Gick gradvis över.

Att jag trodde det va ZMA var för zinkets relation med lukt och smak.

Tack igen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback