• 1
  • 2
2014-05-13, 14:20
Medlem
Har ett antal skulder på ett flertal inkassobolag men vill ge de jävlarna så lite av mina pengar som möjligt. Har funderat på hur jag kan bli av med mina inkassoskulder till minsta möjliga kostnad.

De alternativ jag tänkt fram är:
1. Invänta preskription
2. Försöka betala av skulderna till ett värde av 10% (ser det som mindre troligt)
3. Köpa upp skulderna

Att helt enkelt snällt betala av skulderna med ränta är inget alternativ som jag ens bryr mig om att ponera.

Funderar på hur jag kan kontakta inkassoföretagen och förhandla mig fram till att betala av skulderna till ett värde av 10-15% utan att avbryta preskription. Någon som har lyckats med något i denna still och vet hur man gör?

Det andra alternativet skulle vara att köpa upp skulderna på något sätt, t.ex. starta ett AB på en bekants namn och köpa upp dem genom det? Vad tror ni om detta?
Citera
2014-05-13, 14:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maloki
1. Invänta preskription

Du hoppas alltså att de skall "glömma bort dig" i mer än tre år?

Preskriptionsavbrott sker ju så snart de påminner dig om skulden, och då börjar preskriptionstiden om.
Citera
2014-05-13, 14:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Har ett antal skulder på ett flertal inkassobolag men vill ge de jävlarna så lite av mina pengar som möjligt. Har funderat på hur jag kan bli av med mina inkassoskulder till minsta möjliga kostnad.
Betala av dem omgående.

Folk som dig borde inte bli tillåtna att låna pengar överhuvudtaget.
Citera
2014-05-13, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du hoppas alltså att de skall "glömma bort dig" i mer än tre år?

Preskriptionsavbrott sker ju så snart de påminner dig om skulden, och då börjar preskriptionstiden om.

Om de kan bevisa att preskriptionsavbrott har skett, men det är inte det denna tråd handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Betala av dem omgående.

Folk som dig borde inte bli tillåtna att låna pengar överhuvudtaget.

Roligt att du bildar dig uppfattningar till hur mina skulder har uppkommit. Skapade inte denna tråd för att få moraliska vägledningar.
Och för att komma till hur mina skulder har uppkommit så är det inte genom några lån (oj, kan man få skulder på andra vägar än lån?). De skulderna är skapade än andra än mig när jag drev en enskild firma, hur det gick till är inte relevant till min fråga.
Citera
2014-05-13, 15:05
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Funderar på hur jag kan kontakta inkassoföretagen och förhandla mig fram till att betala av skulderna till ett värde av 10-15% utan att avbryta preskription. Någon som har lyckats med något i denna still och vet hur man gör?

Det andra alternativet skulle vara att köpa upp skulderna på något sätt, t.ex. starta ett AB på en bekants namn och köpa upp dem genom det? Vad tror ni om detta?

Att förhandla ner / köpa är ju såklart görbart, men 10-15% kommer du nog inte i närheten av, för då kommer nog de flesta fodringsägare att välja att behålla skullerna och använda dem som avdrag för att kvitta vinster.

Så, räkna med att de kommer att vilja ha uppåt 70% för att sälja dem.
Citera
2014-05-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Att förhandla ner / köpa är ju såklart görbart, men 10-15% kommer du nog inte i närheten av, för då kommer nog de flesta fodringsägare att välja att behålla skullerna och använda dem som avdrag för att kvitta vinster.

Så, räkna med att de kommer att vilja ha uppåt 70% för att sälja dem.

Hmm, ok. ca 70% utan ränta antar jag då? Skulle kunna funka.
Citera
2014-05-13, 15:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hmm, ok. ca 70% utan ränta antar jag då? Skulle kunna funka.

Nej, jag tror du får räkna med 70% på upplupet belopp.

Men allt är ju en förhandlingsfråga.
Citera
2014-05-14, 21:44
Medlem
Citat:

1. Invänta preskription
2. Försöka betala av skulderna till ett värde av 10% (ser det som mindre troligt)
3. Köpa upp skulderna

Att helt enkelt snällt betala av skulderna med ränta är inget alternativ som jag ens bryr mig om att ponera.

Alternativ 1; Jag har jobbat på KFM och där gjorde folk preskriptionsinvändningar mest hela tiden, praxis ser ut som så att om kan de bevisa att de skickat minst tre brev till din folkbokföringsadress under respektive treårsperiod räknas det som ett preskriptionsavbrott då du presumeras kolla din post och det bedöms osannolikt att tre brev försvinner i postgången. Jag antar att man kan flytta utomlands eller se till att inte ha någon folkbokföringsadress men annars tror jag det blir svårt, inkassobolagen har bra koll på detta.

Alternativ 2; Detta är naturligtvis ett alternativ, 10-15% låter dock väldigt optimistiskt. Detta innebär att du avbryter preskriptionen eftersom att du då erkänner fordringen.

Alternativ 3; Svårt att tänka mig att detta skulle funka men jag vet inte, de har de väl ingen anledning att sälja fordringen till lägre pris än du hade kunnat förhandla dig till genom alternativ 2 ändå.
Citera
2014-05-15, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
Alternativ 1; Jag har jobbat på KFM och där gjorde folk preskriptionsinvändningar mest hela tiden, praxis ser ut som så att om kan de bevisa att de skickat minst tre brev till din folkbokföringsadress under respektive treårsperiod räknas det som ett preskriptionsavbrott då du presumeras kolla din post och det bedöms osannolikt att tre brev försvinner i postgången. Jag antar att man kan flytta utomlands eller se till att inte ha någon folkbokföringsadress men annars tror jag det blir svårt, inkassobolagen har bra koll på detta.

Alternativ 2; Detta är naturligtvis ett alternativ, 10-15% låter dock väldigt optimistiskt. Detta innebär att du avbryter preskriptionen eftersom att du då erkänner fordringen.

Alternativ 3; Svårt att tänka mig att detta skulle funka men jag vet inte, de har de väl ingen anledning att sälja fordringen till lägre pris än du hade kunnat förhandla dig till genom alternativ 2 ändå.

Synd med alternativ 1, man ska alltså få vara evighetsgäldenär i Sverige, men i Norge har jag hört att de inte driver in privata skulder, så får väl öppna ett konto där i framtiden.

När det kommer till alternativ 2 så är det ju ändå inget jag förlorar när jag kontaktar dem då det ändå räknas som preskriptionsavbrott med tre skickade brev, de skickar ju mig ett brev om veckan, att de pallar. Får helt enkelt se vad jag kan förhandla mig till och sedan ta ställning till det.

Tackar samtliga för svar.
Citera
2014-05-15, 07:34
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Synd med alternativ 1, man ska alltså få vara evighetsgäldenär i Sverige, men i Norge har jag hört att de inte driver in privata skulder, så får väl öppna ett konto där i framtiden.

När det kommer till alternativ 2 så är det ju ändå inget jag förlorar när jag kontaktar dem då det ändå räknas som preskriptionsavbrott med tre skickade brev, de skickar ju mig ett brev om veckan, att de pallar. Får helt enkelt se vad jag kan förhandla mig till och sedan ta ställning till det.

Tackar samtliga för svar.

(1) funkar inte heller. Sverige och Norge har ett utmärkt samarbete även efter Sveriges inträde till eu. Min exfru drog till Norge med det tog inte många veckor från det att jag påpekade det till dess att hon blev delgiven i Norge, så den skulden lyckades hon inte ducka.
Citera
2014-05-15, 08:37
Medlem
Citat:

1. Invänta preskription

Detta är i princip omöjligt.... Är du mantalskriven i Sverige så kommer man att skicka kraven till din adress och då är det ett preskriptionsavbrott... Har för mig att det finns ett domstolsbeslut på att inkassobolagen behöver inte ens säkra att du fått kravet, utan det räcker att det är sänt till din mantalsskrivningsadress.....
Citera
2014-05-15, 12:18
Medlem
Citat:

1. Invänta preskription

Mer om just preskription:
http://www.kronofogden.se/download/1...eskription.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem