Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-05-15, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
(1) funkar inte heller. Sverige och Norge har ett utmärkt samarbete även efter Sveriges inträde till eu. Min exfru drog till Norge med det tog inte många veckor från det att jag påpekade det till dess att hon blev delgiven i Norge, så den skulden lyckades hon inte ducka.

Du missförstod mig. Är inte ute efter att fly delgivning genom att dra till Norge. Är ute efter att ha mina pengar i fred i ett norskt bankkonto, då norska motsvarigheten till kronofogden inte mäter ut privata skulder (om jag nu förstått det rätt).

Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Detta är i princip omöjligt.... Är du mantalskriven i Sverige så kommer man att skicka kraven till din adress och då är det ett preskriptionsavbrott... Har för mig att det finns ett domstolsbeslut på att inkassobolagen behöver inte ens säkra att du fått kravet, utan det räcker att det är sänt till din mantalsskrivningsadress.....

Kommer inte bo i Sverige i det långa loppet, har bott utomlands ett flertal år och planerar för det igenom om några år, blir då att skriva sig ut ur Sverige, förhoppningsvis med ett bättre resultat när det kommer till preskription.
Citera
2014-05-15, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maloki
Du missförstod mig. Är inte ute efter att fly delgivning genom att dra till Norge. Är ute efter att ha mina pengar i fred i ett norskt bankkonto, då norska motsvarigheten till kronofogden inte mäter ut privata skulder (om jag nu förstått det rätt).

Kommer inte bo i Sverige i det långa loppet, har bott utomlands ett flertal år och planerar för det igenom om några år, blir då att skriva sig ut ur Sverige, förhoppningsvis med ett bättre resultat när det kommer till preskription.

Betänk att KFM och diverse inkassoföretag har långtgående samarbete med sina utländska motsvarigheter framför allt inom EU.... Det är knepigare, men definitivt inte omöjligt, att du blir utsatt för indrivning om du befinner dig i ett annat EU land...
Citera
2014-05-15, 15:23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Det stämmer icke. Jag får pengar lite då och då när exfrun lyckats få nån inkomst av nåt slag.
Citera
2014-05-15, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Betänk att KFM och diverse inkassoföretag har långtgående samarbete med sina utländska motsvarigheter framför allt inom EU.... Det är knepigare, men definitivt inte omöjligt, att du blir utsatt för indrivning om du befinner dig i ett annat EU land...
Handlar inte om ett EU land, utan ett land i Asien som jag har bott i tidigare.

Citat:
Det stämmer icke. Jag får pengar lite då och då när exfrun lyckats få nån inkomst av nåt slag.
Det var som fan, måste kolla upp detta lite närmare.

Någon som vet valfritt (föredrar Asien) land som det går öppna konto i som KFM inte kommer åt? (kommer som sagt inte vara bosatt i Sverige)
Citera
2014-05-15, 19:30
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Handlar inte om ett EU land, utan ett land i Asien som jag har bott i tidigare.

Det var som fan, måste kolla upp detta lite närmare.

Någon som vet valfritt (föredrar Asien) land som det går öppna konto i som KFM inte kommer åt? (kommer som sagt inte vara bosatt i Sverige)

Oavsett vilket land det är (i princip) så kan man köpa tjänster från lokala inkassobolagen.
Citera
2014-05-15, 21:03
Medlem
Citat:
Oavsett vilket land det är (i princip) så kan man köpa tjänster från lokala inkassobolagen.

Globalisering, sigh.

Får väll skriva allt på frugan antar jag, och betala av skiten senare när jag har kapital till övers.
Citera
2014-05-15, 23:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Globalisering, sigh.

Får väll skriva allt på frugan antar jag,

Gör det, då kan ju fodringsägarna ansöka om återvinning eftersom det blir ganska enkelt att göra det sannolikt att du enbart skrivit över tillgångarna för att undvika skulderna.
Citera
2014-05-16, 05:34
Medlem
Citat:
Gör det, då kan ju fodringsägarna ansöka om återvinning eftersom det blir ganska enkelt att göra det sannolikt att du enbart skrivit över tillgångarna för att undvika skulderna.

Nja, nu har jag egentligen inte mycket att "skriva över" på frugan, utan tänkte mer att det är frugan som kommer stå som ägare på allt nytt i framtiden, samt start av företag.

Blir nog lite svårt att bevisa att det är jag som är den egentliga ägaren om jag aldrig har ägt det, det är väll inga fel med att en man förvaltar sin frus tillgångar (har äktenskapsförord).

Edit: Gäller inte återvinning bara vid konkurs? Sen är den svenska "personliga konkursen" en av de mest värdelösa konkurser som finns i världen, då man fortfarande har kvar skulderna efter att konkursen är avslutad.
Senast redigerad av maloki 2014-05-16 kl. 05:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in