Citat:
Ursprungligen postat av
Pyramid
Huvudet på spiken, definitivt. Människor i städerna verkar tänka mer på ekonomiska detaljer som att ta med matlåda till jobbet, handla och äta ekonomiskt samt vara allmänt sparsam. Jag har uppfattningen att medelklass på landsbygden, precis som Triremer säger, spenderar stora delar av sin inkomst på oplanerade inköp, dyra matvanor, lådvin och vardagslyx, konsumtionsköper elektronik med enorm värdeminskning, köper ny billig inredning på Ikea, Mio med mera. Känns rent allmänt som att storstadsbor lever mer ekonomiskt. Jag själv kommer från medelklassförhållanden i Stockholms innerstad.
Har faktiskt väldigt svårt att tro på att innerstadsbor skulle vara bättre på käka billigt och skippa lunchrestauranger och afterwork-ölen.
Jag tror innerstan lever mer ekonomiskt för stora delar av deras budget går åt till att bara leva och handla i saluhallarna för att imponera på jobbarkollegan. Alltid jaga något större i tron om att det ska leda till större lycka och popularitet. Man kan alltid vara lite bättre, tjäna lite mer.
Det är fult att vara nöjd med tillvaron.