2014-05-13, 10:41
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Så vi har ganska exakt 30 000kr över varje månad när alla räkningar i betalda.
Jag har själv ett privatlån sen min gamla spelmissbrukartid som jag amorterar 5000kr på varje månad.

Jag lever på 1000kr i veckan, så månadsvis sparar vi undan 15 000kr.

Snyggt jobbat att komma tillbaka från spelmissbruk på det sättet. Just spel är nog det absolut säkraste sättet att förstöra sin privatekonomi. Och det spelar mindre roll vad man tjänar dessutom. För folk utan spelmissbruk skulle en lönehöjning med 5000 i månaden vara mycket för de flesta, men för spelmissbrukare innebär det bara att insatserna kan höjas ytterligare och ekonomin förblir lika pissig. Ett jävla elände är det att fastna i det där med spelande.
Citera
2014-05-13, 10:56
Medlem
För ett par år sedan kom en undersökning var i landet man hade mest kvar att leva på efter att bostad, mat, resekostnader, dagis o.s.v var betalt. Uträkningarna baserades på lokala förutsättningar som lön, huspris, matpris, avstånd till arbetet o.s.v.

Inte förvånande så hade man det bäst ställt i mindre stad i norrland vad jag minns. Jag har googlat lite men kan inte hitta undersökningen. Men det hade varit kul om någon hittade den på nätet.
Citera
2014-05-13, 12:25
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramid
Sett till boendet är det ju inte ekonomiskt och det förstår ju vem som helst, jag (och TS) pratar om kringkostnader och levnadsvanor, och dessutom från mina egna erfarenheter vilka absolut inte måste stämma.
Det beror ju på en massa saker. Hur bor man? Liten by eller mindre stad? Hur är behovet att använda bil? Vilka intressen finns? Etc etc.
Det man skulle kunna säga är att om man är medvetet ute efter låga omkostnader så finns det klart större möjligheter till det i mindre städer än i t ex sthlm.
Citera
2014-05-13, 15:24
Medlem
Vad är definitionen av småstad?
Citera
2014-05-13, 16:03
Medlem
Pyramids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Det beror ju på en massa saker. Hur bor man? Liten by eller mindre stad? Hur är behovet att använda bil? Vilka intressen finns? Etc etc.
Det man skulle kunna säga är att om man är medvetet ute efter låga omkostnader så finns det klart större möjligheter till det i mindre städer än i t ex sthlm.
Ja det är väl det vi försöker komma fram till här i tråden? Varför har inte de som bor på landsbygden eller mindre orter större tillgångar eftersom själva levernet är billigare? Förstår du hur jag menar? Det jag försöker säga är att jag tror att många på landsbygden har en dyr eller i alla fall oekonomisk livsstil och det är dit pengarna går, i storstäderna går mycket av inkomsten till boende, dyrare mat med mera men det kompenseras genom att leva lite mer ekonomiskt.
Citera
2014-05-13, 16:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Det är nog på transportkostnaderna det drar iväg. Skulle dessa tas bort och istället förräntats i aktier/fonder så hade det blivit lättare att bli rik.

Det är bara att se ett valfritt avsnitt av lyxfällan där folk bor på landet så förstår man problemet.
Citera
2014-05-13, 18:15
Medlem
Wzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramid
Huvudet på spiken, definitivt. Människor i städerna verkar tänka mer på ekonomiska detaljer som att ta med matlåda till jobbet, handla och äta ekonomiskt samt vara allmänt sparsam. Jag har uppfattningen att medelklass på landsbygden, precis som Triremer säger, spenderar stora delar av sin inkomst på oplanerade inköp, dyra matvanor, lådvin och vardagslyx, konsumtionsköper elektronik med enorm värdeminskning, köper ny billig inredning på Ikea, Mio med mera. Känns rent allmänt som att storstadsbor lever mer ekonomiskt. Jag själv kommer från medelklassförhållanden i Stockholms innerstad.

Har faktiskt väldigt svårt att tro på att innerstadsbor skulle vara bättre på käka billigt och skippa lunchrestauranger och afterwork-ölen.

Jag tror innerstan lever mer ekonomiskt för stora delar av deras budget går åt till att bara leva och handla i saluhallarna för att imponera på jobbarkollegan. Alltid jaga något större i tron om att det ska leda till större lycka och popularitet. Man kan alltid vara lite bättre, tjäna lite mer.

Det är fult att vara nöjd med tillvaron.
Citera
2014-05-13, 18:39
Medlem
jimmychrists avatar
Den som klagar på hur dyrt det är med 30-dagars SL-period kan aldrig, i modern tid, ha tankat en biljävel
Citera
2014-05-13, 19:37
Medlem
traskers avatar
Flyttade hem till liten stad där jag växte upp. Sedan dess växer och växer sparkontot snabbt. Inga barn, bra lön och billigt boende. Finns inte många restauranger etcetera där vi lade mycket pengar tidigare.

Många av dem i min ålder köper nya bilar, fina sommarstugor, motorcyklar, båtar och snöskotrar för pengarna som de inte behöver lägga på boende.
Citera
2014-05-13, 19:47
Medlem
När jag var 22 tyckte jag prylar var häftigt. Köpte stor tv och stereo när jag flyttade hemifrån... Ju äldre jag blir desto mindre intressant blir prylar och istället blir det intressant med resor och andra upplevelser, speciellt om jag delar dem med min familj. Jag kommer fortfarande ihåg resan till Thailand 1999 men inte fan kan jag räkna upp alla mobiltelefoner som har passerat med åren.
Citera
2014-05-13, 20:14
Medlem
Racerfelgens avatar
Det kan ju vara ett utslag av att boende utanför storstäderna förstått att rikedom inte är detsamma som ett lyckligt och bra liv....Och struntar i vad andra tycker om statusgrejer.
Citera
2014-05-13, 20:22
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netflash
Vafan vi blir grundlurade. I min skitstad kostar en lägenhet (hyresrätt) 29 kvm nyproducerad
1:a: (29,5 kvm) 5.763:-/mån inkl. värme, exkl. kall- och varmvatten samt el och fiber.

Hyresrätt = fattigdomsfälla

Köp en 29,5 kvadratare i Hammarby sjöstad och vänta tills räkningarna dimper ner.

Tror du att det är gratis att bygga i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in