Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-11, 23:53
  #1
Medlem
Har hört lite olika anledningar till detta fenomen.

ex

1. Fettet rundt midjan är det som försvinner sist så det är bara fortsätta med det man gör?
2.Tappar muskelmassa pga ett för lågt energiintag/proteinintag?
3.Kortisol kan öka retention av vätska och salt och brukar öka på kcal-underskott, så det kan vara så att du tappar fett men är lite plufsig, vilket kan maskera viktnedgång?


Jag vill veta vad ni tro.

Diskutera
Citera
2014-05-12, 00:00
  #2
Medlem
4. Du har ex feta lår. Du har mer fett på låren än magen och då tas fett först och främst från dina lår.
Citera
2014-05-12, 00:08
  #3
Medlem
DrPretentiouss avatar
Det kommer, förr eller senare. När, avgörs av dina gener.

Om du har ett väldigt stort kaloriunderskott så kommer en större andel av viktnedgången vara muskelmassa än om du hade ett mindre kaloriunderskott.
Citera
2014-05-12, 00:29
  #4
Avstängd
Mike-Boreds avatar
Generna avgör fettinlagring och således fettets förbränning. Men det vi vet är att fortsätter man hållla ett underskott kommer samtliga kroppsdelar förlora fettmassa.
Citera
2014-05-12, 01:59
  #5
Medlem
Lyckades med konststycket att tappa 30kg utan att gå ner i byxstorlek. Såg till och med tjockare ut eftersom magen var det enda stället där det fanns "onödigt" fett på. Men sen började det försvinna. Fast det försvann inte jämnt utan jag fick som en grop på ett ställe xD Vissa av oss har dåliga gener för sånt här.
Citera
2014-05-12, 09:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yashiroka
Lyckades med konststycket att tappa 30kg utan att gå ner i byxstorlek. Såg till och med tjockare ut eftersom magen var det enda stället där det fanns "onödigt" fett på. Men sen började det försvinna. Fast det försvann inte jämnt utan jag fick som en grop på ett ställe xD Vissa av oss har dåliga gener för sånt här.


Det hoppas jag verkligen inte det sker med mig.
Citera
2014-05-12, 09:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrPretentious
Det kommer, förr eller senare. När, avgörs av dina gener.

Om du har ett väldigt stort kaloriunderskott så kommer en större andel av viktnedgången vara muskelmassa än om du hade ett mindre kaloriunderskott.


Har blivit svagare så det kanske stämmer frågan är när man börja rasa i midjan.

Hade tänkt mig förlora 5cm i månad i 3 månader.
Citera
2014-05-12, 11:28
  #8
Medlem
DrPretentiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalvationArmy
Har blivit svagare så det kanske stämmer frågan är när man börja rasa i midjan.

Hade tänkt mig förlora 5cm i månad i 3 månader.
Tro mig, gör du av med tillräckligt med fett så har det ingenstans att ta vägen. Säg att du till slut lyckas få 6 % kroppsfett. Om du då väger t.ex. 70 kg så är det 4 kg kroppsfett, varav 2-3 kg är essentiellt fett som troligtvis ligger mellan dina organ och i hjärnan, och 1 kg som är utspritt under huden.

Nu räcker det nog med 10-15 % för de flesta att få bort magen. Om du är nyfiken så kan du gå och sätta dig i en sådan där ultraljudsmaskin för att se din kroppskomposition. Annars finns det en typ av våg som skickar impulser från fot till fot och avgör kroppsfett på det sättet.

Vad gäller att du har blivit svagare så är det mycket möjligt att du förlorar en del styrka, men eftersom styrkan är mer än muskelmassa (mycket ligger neurologiskt) så är det förhållandevis lätt att återhämta sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback