2014-08-10, 18:46
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren
Källa på hans egna uppfattning? Jisses.

Min poäng var såklart att han inte kan veta det.
2014-08-10, 18:47
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Det skulle jag ta lång ifrån givet. Samtliga renodlade mittbackar är längre än Vermaelen så något längdargument för att framhäva honom fungerar inte, särskilt inte då han även under tiden i Arsenal brast mot samtliga motståndare i huvudspelet.

Mot svagt motstånd i ligan kan han säkert duga men det är ingen värvning som gör Barca konkurrenskraftigare.

Men han är längre än Mascherano som INTE kommer spela mittback längre. Är det verkligen så svårt att förstå? Trollar du?

Självklart blir Barcelona konkurrenskraftigare med en renodlad mittback istället för en mittfältare, att påstå något annat är bara trams.
2014-08-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Men han är längre än Mascherano som INTE kommer spela mittback längre. Är det verkligen så svårt att förstå? Trollar du?

Självklart blir Barcelona konkurrenskraftigare med en renodlad mittback istället för en mittfältare, att påstå något annat är bara trams.

Ja, då blir Vermaelen kortast av mittbackarna.

Nej, det är givetvis inte självklart att man blir bättre med en renodlad mittback istället för en mittfältare. Med den logiken så hade Mascherano inte platsat som mittback från första början.
2014-08-10, 19:03
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ja, då blir Vermaelen kortast av mittbackarna.

Nej, det är givetvis inte självklart att man blir bättre med en renodlad mittback istället för en mittfältare. Med den logiken så hade Mascherano inte platsat som mittback från första början.

Ja han blir kortast av befintliga mittbackar samtidigt som medellängden ökar. En förbättring för Barcelona.

Mascherano har varit en nödlösning under många år, även så Song som har spelat som mittback och gjort det riktigt dåligt. Barcelonas svaghet under senare år har varit mittbackspositionen.

Mascherano har inte platsat men det fanns ingen annan att slänga in.
2014-08-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Ja han blir kortast av befintliga mittbackar samtidigt som medellängden ökar. En förbättring för Barcelona.

Mascherano har varit en nödlösning under många år, även så Song som har spelat som mittback och gjort det riktigt dåligt. Barcelonas svaghet under senare år har varit mittbackspositionen.

Mascherano har inte platsat men det fanns ingen annan att slänga in.

Det har funnits mängder av andra alternativ genom åren Mascherano spelat mittback(Puyol, Milito, Bartra, Abidal m.fl) men han har ansetts bättre även när de andra varit skadefria/friska.
2014-08-10, 19:38
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Det har funnits mängder av andra alternativ genom åren Mascherano spelat mittback(Puyol, Milito, Bartra, Abidal m.fl) men han har ansetts bättre även när de andra varit skadefria/friska.

Milito var skadad när Mascherano kom, det var aldrig frågan om att välja mellan de två.
Bartra har inte fått speltid för att speciellt Tata fegade alldeles för mycket. Han har varit med a-truppen ett år har jag för mig och han borde ha fått mycket mer speltid. Det kommer han nog få den här säsongen.
Abidal var sjuk under en lång tid, annars var han självklar som mittback.
Puyol har varit skadedrabbad under en längre tid, annars gick han självklart före Mascherano.

Mascherano har varit en enkel lösning när andra har varit skadade och sedan har han fastnat där. Det är resursslöseri att ha honom som mittback, med honom på mittfältet blir även hela Barcelonas defensiv bättre.

Den enda backen som Mascherano är bättre än de som du har nämnt kan vara Pique.

Hur man än vrider och vänder på det (du har försökt) så blir Barcelona ett bättre lag defensivt med Vermaelen i truppen. Det frigör Mascherano, backlinjen blir längre och det är en renodlad mittback.

Allt annat är önsketänkande.

Känns inte som om vi kommer speciellt längre i den här debatten.
2014-08-10, 21:15
Bannlyst
Arteta tar över som kapten efter Vermaelen. Det innebär till 99% att man inte kommer att värva en ny DM. Det gör mig besviken. Även om fönstret har varit positivt för Arsenals del så går det inte att komma ifrån att man ser ut att gå igenom ännu en säsong utan att förstärka de lagdelar som har störst behov. Det är oförsvarbart, men inte förvånande.

En ersättare till Vermaelen är allt som kommer att ske.
2014-08-10, 21:21
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stukatj
Arteta tar över som kapten efter Vermaelen. Det innebär till 99% att man inte kommer att värva en ny DM. Det gör mig besviken. Även om fönstret har varit positivt för Arsenals del så går det inte att komma ifrån att man ser ut att gå igenom ännu en säsong utan att förstärka de lagdelar som har störst behov. Det är oförsvarbart, men inte förvånande.

Jag vill se Wilshere mer i år, så för mig gör det inget. 4-3-3 med spetsen neråt är ett alternativ (såg vi idag) och då funkar Arteta väldigt bra som defensivt ankare.

Optimalt hade varit att köpa en defensiv mittfältare, men varken Bender, Schneiderlin, Khedira eller Carvalho hade varit en särskilt stor uppgradering. Jag tror också det är bra att bygga vidare på truppen vi har och inte göra för stora truppförändringar.

Den stora frågan för Arsenals del är vem av de offensiva mittfältarna som lämnar.
2014-08-10, 21:22
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:

Finns det verkligen ingen bättre lagkapten? Nu vet vi ju inte vad som händer i omklädningsrummet osv och han har varit en ganska viktig spelare i ett par år nu men spontant känns ju Mertesacker eller Koscielny som bättre alternativ. Speciellt tysken har visat prov på stort ansvarstagande.

Men jag kan vara fel ute. Följer inte Arsenal så noga.
Senast redigerad av snillet_1 2014-08-10 kl. 21:26.
2014-08-10, 22:00
Medlem
Gooodfellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag vill se Wilshere mer i år, så för mig gör det inget. 4-3-3 med spetsen neråt är ett alternativ (såg vi idag) och då funkar Arteta väldigt bra som defensivt ankare.

Optimalt hade varit att köpa en defensiv mittfältare, men varken Bender, Schneiderlin, Khedira eller Carvalho hade varit en särskilt stor uppgradering. Jag tror också det är bra att bygga vidare på truppen vi har och inte göra för stora truppförändringar.

Den stora frågan för Arsenals del är vem av de offensiva mittfältarna som lämnar.

Om jag skulle gissa så tror jag det blir Poldi. Typ till Galatasaray eller liknande.
2014-08-10, 22:07
Medlem
zizacons avatar
Citat:

Jag skulle nog säga att det inte betyder någonting att Arteta blir kapten. Det var snarare väldigt naturligt då han redan var vice-kapten. Jag hade snarare tyckt det vore konstigt att förbigå Arteta med tanke på vilket inflytande han verkar ha på gruppen vid sidan av planen. Dessutom gillar Wenger som bekant att dela ut armbandet lite som belöning - och Arteta förstår mycket väl sin roll i laget, och att han börjar bli äldre, precis som Rosicky. Jag menar Arteta har ju inte gjort annat än anpassat sig och hela sitt spel till lagets behov ända sedan han kom.

Jag skulle inte alls bli förvånad om man behåller Arteta även fortsättningsvis när kontraktet går ut, som truppspelare på löpande ettårskontrakt. Mertesacker kan ju sköta kaptensuppdraget på planen alldeles ypperligt om Arteta får mindre speltid. Men det känns som en spelare som har blivit väldigt lojal mot klubben, och säkert är ovärderlig vid sidan av planen.

Inte desto mindre finns det ju ganska mycket rapporter på att man tittat på defensiva mittfältare, så jag tror knappast den idén har ändrats.
2014-08-10, 22:11
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gooodfella
Om jag skulle gissa så tror jag det blir Poldi. Typ till Galatasaray eller liknande.

Tråkigt som fan. Vill inte att någon av Cazorla och Poldi lämnar. Och Campbell är ju spännande. Och Rosicky har nytt kontrakt och är given i en trupp.

Nu är det alltså Walcott, Sanchez, Oxlade, Özil, Rosicky, Cazorla och Podolski på det offensiva mittfältet, där även Wilshere passar utmärkt som tia. En eller två för mycket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in