• 1
  • 2
2014-05-10, 21:41
Medlem
Kanske inte bsta rubriken. Men jag undrar om ngon hr har ngra ideer vad man kan gra med insparade pengar. Investera? Betala av ln? Fonder?

Jag jobbar i norge och tjnat ca 50 000 norska i mnaden. Har precis kpt mig en lgenhet hr s har ett stort ln men r sambo och har en ganska stor slant kvar varje mnad. Har heller inga problem med att spara. S till min frga hr ovan.
Citera
2014-05-10, 21:44
Medlem
sluzks avatar
Jag hade kpt aktier. Om du inte vill riskera s mkt men f "garanterad" vinst, investera i stora bolag.
HM, Volvo, Atlas Copco, Scania, ICA osv.
Citera
2014-05-10, 21:48
Medlem
kantoos avatar
Placera i en indexfond, till exempel p avanza, det r det skraste, ls p om indexfonder lite s r de bara o kra.
Citera
2014-05-10, 21:49
Medlem
Har egentligen noll erfarenhet av sdan sparing. Ska man d sprida det i flera olika fonder? Och vad r normalt att spara?
Citera
2014-05-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kantoo
Placera i en indexfond, till exempel p avanza, det r det skraste, ls p om indexfonder lite s r de bara o kra.

Okej tack. Okej ska lsa p om detta.
Citera
2014-05-10, 21:57
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiimpaa
Har egentligen noll erfarenhet av sdan sparing. Ska man d sprida det i flera olika fonder? Och vad r normalt att spara?
Fonder med lga avgifter eller ETF:s med lga avgifter. Sprid ut det s att du har aktier runt hela vrlden.

"Normalt" sparande finns inte. De flesta svenskar sparar i princip ingenting, andra sparar 65-70% av lnen (t.ex. Celeno p forumet).
Citera
2014-05-10, 22:12
Medlem
Conceptions avatar
Betala av ln givetvis. Om det nu inte r CSN.
Citera
2014-05-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Betala av ln givetvis. Om det nu inte r CSN.

Haha varfr inte csn? Har lite av det ocks.

S du tycker det r smartare att lgga ten del tusenlappar extra i mnaden p att betala ner ln n sg att spara i bra fonder?
Citera
2014-05-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Fonder med lga avgifter eller ETF:s med lga avgifter. Sprid ut det s att du har aktier runt hela vrlden.

"Normalt" sparande finns inte. De flesta svenskar sparar i princip ingenting, andra sparar 65-70% av lnen (t.ex. Celeno p forumet).

Nej det va dligt utryckt, tnkte bara att om jag till exempel sparade 500 kr i mnaden per fond s skulle det kanske vara s lite att det inte hade varit vrt det...
Citera
2014-05-10, 22:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Haha varfr inte csn? Har lite av det ocks.

S du tycker det r smartare att lgga ten del tusenlappar extra i mnaden p att betala ner ln n sg att spara i bra fonder?
CSN r rntan s lg s det r vanligtvis inte vrt det. r det andra ln ska du givetvis betala av dessa frmst. Annat r bara dumt.
Citera
2014-05-10, 22:25
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Nej det va dligt utryckt, tnkte bara att om jag till exempel sparade 500 kr i mnaden per fond s skulle det kanske vara s lite att det inte hade varit vrt det...

Varje summa r vrd det. ven om du bara sparar 500kr i EN fond s lter du det jobba i det tysta i massa r s kommer du bli glatt verraskad en dag.

Dock borde varje person som jobbar ha som ml att minst spara 10% av sin ln. Min personliga sikt
Citera
2014-05-10, 22:40
Medlem
KarlDenMindres avatar
Sprid ut pengarna p t.ex sparkonto, rnte/hedgefond, aktiefonder och aktier. Frdela dem sen efter vilken risk du r beredd att ta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in