• 1
  • 2
2014-05-10, 21:41
Medlem
Kanske inte bästa rubriken. Men jag undrar om någon här har några ideer vad man kan göra med insparade pengar. Investera? Betala av lån? Fonder?

Jag jobbar i norge och tjänat ca 50 000 norska i månaden. Har precis köpt mig en lägenhet här så har ett stort lån men är sambo och har en ganska stor slant kvar varje månad. Har heller inga problem med att spara. Så till min fråga här ovan.
Citera
2014-05-10, 21:44
Medlem
sluzks avatar
Jag hade köpt aktier. Om du inte vill riskera så mkt men få "garanterad" vinst, investera i stora bolag.
HM, Volvo, Atlas Copco, Scania, ICA osv.
Citera
2014-05-10, 21:48
Medlem
kantoos avatar
Placera i en indexfond, till exempel på avanza, det är det säkraste, läs på om indexfonder lite så är de bara o köra.
Citera
2014-05-10, 21:49
Medlem
Har egentligen noll erfarenhet av sådan sparing. Ska man då sprida det i flera olika fonder? Och vad är normalt att spara?
Citera
2014-05-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kantoo
Placera i en indexfond, till exempel på avanza, det är det säkraste, läs på om indexfonder lite så är de bara o köra.

Okej tack. Okej ska läsa på om detta.
Citera
2014-05-10, 21:57
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiimpaa
Har egentligen noll erfarenhet av sådan sparing. Ska man då sprida det i flera olika fonder? Och vad är normalt att spara?
Fonder med låga avgifter eller ETF:s med låga avgifter. Sprid ut det så att du har aktier runt hela världen.

"Normalt" sparande finns inte. De flesta svenskar sparar i princip ingenting, andra sparar 65-70% av lönen (t.ex. Celeno på forumet).
Citera
2014-05-10, 22:12
Medlem
Conceptions avatar
Betala av lån givetvis. Om det nu inte är CSN.
Citera
2014-05-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Betala av lån givetvis. Om det nu inte är CSN.

Haha varför inte csn? Har lite av det också.

Så du tycker det är smartare att lägga ten del tusenlappar extra i månaden på att betala ner lån än säg att spara i bra fonder?
Citera
2014-05-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Fonder med låga avgifter eller ETF:s med låga avgifter. Sprid ut det så att du har aktier runt hela världen.

"Normalt" sparande finns inte. De flesta svenskar sparar i princip ingenting, andra sparar 65-70% av lönen (t.ex. Celeno på forumet).

Nej det va dåligt utryckt, tänkte bara att om jag till exempel sparade 500 kr i månaden per fond så skulle det kanske vara så lite att det inte hade varit värt det...
Citera
2014-05-10, 22:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Haha varför inte csn? Har lite av det också.

Så du tycker det är smartare att lägga ten del tusenlappar extra i månaden på att betala ner lån än säg att spara i bra fonder?
CSN är räntan så låg så det är vanligtvis inte värt det. Är det andra lån ska du givetvis betala av dessa främst. Annat är bara dumt.
Citera
2014-05-10, 22:25
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Nej det va dåligt utryckt, tänkte bara att om jag till exempel sparade 500 kr i månaden per fond så skulle det kanske vara så lite att det inte hade varit värt det...

Varje summa är värd det. Även om du bara sparar 500kr i EN fond så låter du det jobba i det tysta i massa år så kommer du bli glatt överraskad en dag.

Dock borde varje person som jobbar ha som mål att minst spara 10% av sin lön. Min personliga åsikt
Citera
2014-05-10, 22:40
Medlem
KarlDenMindres avatar
Sprid ut pengarna på t.ex sparkonto, ränte/hedgefond, aktiefonder och aktier. Fördela dem sen efter vilken risk du är beredd att ta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in