• 4
  • 5
2020-02-11, 23:46
Medlem
CaligulasTeachers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
när jag sökte på flaskor med frost på utsidan snubbla jag över ett forumsinlägg med en vintergrillare som klaga på att grillen inte blev varmare än 120 grader trots att alla brännarna stod på max.

För att kunna ge ett närmare svar så måste man ta hänsyn till både utomhustemperaturen, storlek på behållare, och grillens effekt samt tid som uttaget skett.

Absolut så inträffar detta fenomen men oftast beror det på användaren. Exempelvis man tar med sin weber q-serie till fjällen som man normalt använder med små engångstuber vid camping och får problem eller om man har en större flaska och grill och tänker att man skall elda på ordentligt, drar på alla brännare på max i 45 minuter för att få upp värmen trots att man skall antingen lågtempa en styckdetalj i 8 timmar eller vända en entrecôte i 2 minuter på varje sida.

Jag har aldrig upplevt några problem när jag tagit ut 14kwh ur en PC10 från full till tom med standard regulator i minus 5-10 grader på cirka 10 timmar. Visst blir det frost på flaskan men ingen effektförlust.

Men pratar man större uttag så jobbar man oftast med maxiflaskor typ P190 och liknande. Då kan man även jobba med rent vätskeuttag och förångare men då pratar vi oftast industri.
Citera
2020-02-12, 00:03
Medlem
CaligulasTeachers avatar
Det är inte så ofta privatpersoner jobbar med högtrycksbrännare. Det är oftast vid bränning av ogräs, silversmide eller vid användandet av det populära fritidsköket Atle från Primus som är ett mellantryckskök enbart gjort för utomhusbruk då det ej är utrustat med tändsäkring. Arbetstrycket är 2 bar för att kunna användas under blåsiga förhållande.
Tyvärr får du leva med den korta slangen detta kök kommer med och nej, även om du sågar av pressningarna på slangen och ersätter de med slangklämmor och längre slang så är det svårt att få det tätt.

Om man använder slanganslutning och inte direktanslutning så finns krav på att en slangbrottsventil används. Den här ventilen skruvas direkt in i flaskan och har som funktion att om du skulle lyckas elda av slangen eller dylikt så nyper den istället för att brinnande gas under högtryck skall spruta ut. Antingen så finns de i funktionen med en knapp som skall tryckas in eller ett flexande huvud som trycks in mot flaskan för att hållas uppe.

Värt att tillägga är att gasol inte kan brinna bakåt i slangen och behöver därför ingen backventil. Ja, om du nu måste veta så gör det alldeles utmärkt att öppna en glasflaska och tända på den utflödande gasen utan fara. OBSERVERA, det rekommenderas ej då det brinner förvånande mycket även om det är svårt att tända på. Det går även att kombinera gasol och tryckluft om man vill få mer effekt. Det här användes ofta under hårdrockskonserter förr i tiden men nu använder man andra lösningar.

Gasol är heller inte farligt att kombinera med fett om man skulle vilja. Det är bara vid vissa svetsgaser som du behöver använda tvättade rör vid dragning.
Senast redigerad av CaligulasTeacher 2020-02-12 kl. 00:14.
Citera
2020-02-12, 00:31
Medlem
gullfias avatar
Håller verkligen med om att gastopp är bättre än något annat. Dessutom funkar vilken kastrull som helst. För Induction måste man ju köpa nya! Möjligen är det enklare att hållla induction ren, än en gashäll.

Aga spisar med flera små-ugnar som fyller olika funktioner, är bättre än något annat som finns,. Jag menar traditionella AGAr av den typen som är populära i stora brittiska hus - gjutjärnsmodeller med fyra små ugnar. Men de vräker i sig gas, dygnet runt och är därför möjligen lite slösaktiga. ca 350 kr i månaden kostar det att ha en sån., men den sköter uppvärmning av ett par rum också. Har dock aldrig sett en sån i Sverige, så jag blev förvånad att det nämndes här i tråden.

En enkel gasugn gillar jag inte så bra - då är elugn bättre.

TS kanske helt enkelt undrar hur man startar en gasspis/ugn? Slå på gasen och sätt en tändsticka eller en gasspis-tändare vid ringen så börjar den brinna med en blå låga. Då kan du börja laga mat.

Om man skulle vara så korkad att man slår på vredet och sen inte tänder på, så kommer det ut gas i köket och du känner snart lukten. Stäng då genast av och öppna fönstret. Gör ingenting som kan leda till en gnista, inklusive allt elektroniskt.

Gas är bra om det sköts ordentligt, men det finns en del problem som kan associeras med gas.

Nackdelar
"Gasläckor". Riktiga läckor och explosioner sker, men ibland skyller myndigheter runt om i världen explosioner som helst ska tystas ned på gas. Mycket bra orsak för alla möjliga konstiga fenomen.

En gas spis är jobbigare att rengöra än en glashäll. Ungefär samma nivå som en gammaldags elspis med plattor.

Gasugnar är lite jobbiga på olika sätt. El ugn är allmänt enklare. Undantag: AGA:

Självmord: Det förekommer att folk försöker eller lyckas ta livet av sig genom att slå på gasen och täppa till alla luckor i köket. Om ett rum är fyllt med gas så finns en explosionsrisk med minsta lilla gnista så personen kan även ha ihjäl den som hittar honom.
Senila människor och gas är inte heller någon bra kombination, t.ex. om den senile slår på gasen och sen glömmer bort det innan han tänt ringen/ugnen.

Kolmonoxidförgiftning: Paranoja om man även har gasuppvärmning av vatten och element. Detta kan gå fel och i allra värsta fall kan folk dö pga luktfri gas (kolmonoxid) som läcker om det brinner fel i gasvärmaren. Om gasvärmaren slår av sig själv och beter sig konstigt så kan man bli ganska paranoid, trots att detta är ganska ovanligt. Det finns mätare och varningslarm för kolmonoxid, samt lagkrav på regelbundna inspektioner. Sånt händer i inte med gasspisar dock. Tror det är ganska ovanligt med gasuppvärmning i Sverige. I länder där gasuppvärmning är vanligt så är det ofta varningar på TV och i tidningar om detta, vilket gör att man blir lite paranoid.

Det var en gasexplosion i Bromma för några år sen - en villa hade tidigare haft stadsgas och det hade varit någon slags uppbyggnad i gamla ledningar om jag förstod rätt. Som tur var så var villägaren bortrest.

I länder där gas är vanligare än Sverige så finns Gas-läcka telefon-nummer som alla människor kan. Om man känner lukten av gas där det inte borde vara, så ska man ringa och anmäla så kommer gasverket på direkten och kollar.

Anledningen att gas är populärt, trots att det finns en del mindre faror, är att det är rejält billigare än el - speciellt i länder som har sin egen gas eller kan köpa billigt. Man värmer hus och vatten billigare med gas och dessutom får man en bättre spis i köket. De flesta andra länder i Europa använder gas mycket mer än Sverige. Vet ej varför det inte är populärt i Sverige. Vi skulle ju lätt kunna ha en avstickare från Nordstream t.ex. Om rysk gas duger åt tyskarna borde det väl duga åt oss.

De flesta föredrar även gasspis framför elspis - men det kan ändras nu, med induction heating.
Senast redigerad av gullfia 2020-02-12 kl. 01:15.
Citera
2020-02-13, 21:19
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
En enkel gasugn gillar jag inte så bra - då är elugn bättre.

Man bör välja combon spis-gas ugn-el
Citera
2024-08-28, 12:39
Medlem
rovmuns avatar
Såg att det bara kostar 359 kr i månaden för gas i hus. Visserligen så står det spis men om jag har en gasspis som agerar värme till slemt och VV borde vara ganska bra deal. Vet att det finns VV som är direkt gasdrivna.
Citera
2024-08-29, 20:40
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
..........Vet ej varför det inte är populärt i Sverige. Vi skulle ju lätt kunna ha en avstickare från Nordstream t.ex. Om rysk gas duger åt tyskarna borde det väl duga åt oss.
..

Jag var för många år sedan inbjuden på ett föredrag från ett stort men numera avsomnat företag som hade stora planer dra gasledningar i södra Sverige med gas från ekofiskfältet i Norge, man påbörjade arbetet med nätet , samt lokalt infördes det lokala gasnät som framförallt drev stora gaspannor för uppvärmning i väntan på nätet skulle nå större orter lagrade man LPG i Stora tankar på orter med lokalnät.
Sedan hände något ...
Företaget hade inte ekonomi genomföra detta mega projekt det var sant, men Politikerna hade säkert ett finger med i spelet.

Jäkla synd det aldrig blev av för då hade vi energimässigt kanske varit i ett annat läge än idag.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in