Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-10, 16:37
  #1
Medlem
pisdoss avatar
Hej!

Jag ska flytta till en lägenhet som har en gasspis. Dock vet jag inte hur en sådan fungerar och hoppas på att få svar här.

Läste någonting om gastuber och att man skulle teckna gasavtal... Stämmer detta?
Hur fungerar det? Hur vet jag när gasen håller på att ta slut? Hur får jag mer gas? Hur länge håller det? Om jag ska byta tuber, vart hittar jag sådana? Hur vet jag vad för typ av gas det är? Vart sitter tuberna? Vart kan man tecka avtal för detta?

Så många frågor och så lite kunskap.

Hjälp...?
Citera
2014-05-10, 16:42
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Börja med att ta reda på om det verkligen är gastuber och inte gasledning, är det hyreslägenhet eller bostadsrätt?
Citera
2014-05-10, 16:46
  #3
Medlem
pisdoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Börja med att ta reda på om det verkligen är gastuber och inte gasledning, är det hyreslägenhet eller bostadsrätt?

Okej! Förmodar att gasledning innebär att jag kommer teckna avtal och för tuber tecknas inget avtal? Det är är bostadsrätt!
Citera
2014-05-11, 14:56
  #4
Medlem
morkfromorks avatar
Tuberna byter man hela tiden mot en ny (full).

Jag har tuber, de räcker normalt ett par månader eller så.
Citera
2014-05-11, 18:08
  #5
Medlem
pisdoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Tuberna byter man hela tiden mot en ny (full).

Jag har tuber, de räcker normalt ett par månader eller så.


Är de lättillgängliga eller det ser kanske olika ut för olika spisar? Eller är det ett helt projekt att byta dessa? Hur mycket kostar en tub?
Citera
2014-05-12, 00:16
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pisdos
Är de lättillgängliga eller det ser kanske olika ut för olika spisar? Eller är det ett helt projekt att byta dessa? Hur mycket kostar en tub?
Finns på större bensinmackar och många andra ställen, sök på gasol och orten där du bor. Lite ledtråd om priser: http://www.gasoldirekt.se/gasolpriser-och-gasolflaskor

Byta är jättelätt, bara lossa en stor mutter på tuben där tryckregulatorn sitter (vänstergängad så man lossar på motsatt håll jämfört med vanliga skruvar och muttrar).

Dock tror jag ju inte att det är en gasolspis utan snarare stadsgas och då kommer gasen i ett rör till huset så du behöver aldrig bry dig om att köpa några tuber. Vilken ort och område talar vi om så kan vi se om där ska finnas rörnät för stadsgas? Exempelvis har stora delar av Stockholm stadsgasnät.
Citera
2014-05-12, 10:46
  #7
Medlem
pisdoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Finns på större bensinmackar och många andra ställen, sök på gasol och orten där du bor. Lite ledtråd om priser: http://www.gasoldirekt.se/gasolpriser-och-gasolflaskor

Byta är jättelätt, bara lossa en stor mutter på tuben där tryckregulatorn sitter (vänstergängad så man lossar på motsatt håll jämfört med vanliga skruvar och muttrar).

Dock tror jag ju inte att det är en gasolspis utan snarare stadsgas och då kommer gasen i ett rör till huset så du behöver aldrig bry dig om att köpa några tuber. Vilken ort och område talar vi om så kan vi se om där ska finnas rörnät för stadsgas? Exempelvis har stora delar av Stockholm stadsgasnät.

Det är i Malmö. Jaha det lät inte så svårt att ordna! Så skönt att höra! Väntar fortfarande på svar, hoppas att det är stadsgas i så fall så att jag bara får hem en räkning. Men stämmer det att gasspis är billigare än en elspis? Eller det är bara en myt haha xD
Citera
2014-05-12, 21:38
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pisdos
Det är i Malmö. Jaha det lät inte så svårt att ordna! Så skönt att höra! Väntar fortfarande på svar, hoppas att det är stadsgas i så fall så att jag bara får hem en räkning. Men stämmer det att gasspis är billigare än en elspis? Eller det är bara en myt haha xD
Det finns gasnät i delar av Malmö så det är fullt möjligt att det är sådant i lägenheten. Faktiskt så har jag aldrig sett gasol i tub i någon lägenhet, det måste vara otroligt ovanligt.

Om gasspis blir billigare än elspis beror helt och hållet på hur mycket du använder den. Prislista för Stockholm gas, endast fast pris, ingen volymdebitering då det nog kostade för mycket att läsa av gasmätarna. Om vi tar en etta så kostar det alltså 654 kr/kvartal, 654*4=2616 kr/år.

Enligt Eon är elförbrukningen i för matlagning i en lägenhet (troligen för de 2,1 personer som bebor en genomsnittlig lägenhet) c:a 400 kWh/år vilket torde ligga i huvudsak på spis/ugn. I en etta bor det väl oftast bara en person vilket i medelfallet borde innebära ännu lägre elförbrukning till spisen. Om vi ändå tar gaskostnaden 2616/400 får vi c:a 6,5 kr/kWh vilket är skyhögt mer än vad elen kostar.

Slutsats: Drift av gasspis med de priser som Stockholm gas tar är svindyrt jämfört med el. (Dessutom utmärker sig sthlm med ovanligt hög andel uteätande (vet jag eftersom jag jobbar med bl a behandling av matavfall) och mindre hemmamatlagning än riksgenomsnittet varför energin för matlagning i hemmet i huvudstaden är ännu mindre än Eons snitt och överpriset för gasen är ännu värre.

Detta var genomsnittssiffror. Är man storkokare och använder spisen djävligt mycket så blir gasen med sitt fasta pris per år billigare än el där man betalar för varje förbrukad kWh.
Citera
2014-05-12, 22:33
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det finns gasnät i delar av Malmö så det är fullt möjligt att det är sådant i lägenheten. Faktiskt så har jag aldrig sett gasol i tub i någon lägenhet, det måste vara otroligt ovanligt.
Jag har sett det i radhuslägenheter, tuberna har typ stått utomhus med ledning in för att klara reglerna på ventilation men det funkar mindre bra på vintern.

Citat:
Slutsats: Drift av gasspis med de priser som Stockholm gas tar är svindyrt jämfört med el. (Dessutom utmärker sig sthlm med ovanligt hög andel uteätande (vet jag eftersom jag jobbar med bl a behandling av matavfall) och mindre hemmamatlagning än riksgenomsnittet varför energin för matlagning i hemmet i huvudstaden är ännu mindre än Eons snitt och överpriset för gasen är ännu värre.
Händer att jag träffar människor som tycker det är värt varenda krona och lite till att ha gasspis.
Citera
2014-05-12, 23:19
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag har sett det i radhuslägenheter, tuberna har typ stått utomhus med ledning in för att klara reglerna på ventilation men det funkar mindre bra på vintern.
Där har man i alla fall möjlighet till utomhusförvaring, det blir värre i ett stort hyreshus. Vi hade gasoltuben ute på vintern när jag var liten men jag mins inte att det var några problem med det. Det kanske yttrar sig när man eldar på ordentligt, flaskan är redan kall av att stå ute och kyls ännu mer av förångningen av gasen och så tappar man tryck så det inte går att brassa på så bra längre? Vi körde nog bara en "platta" åt gången så det kanske var därför vi inte märkte något, och så var det inte kallare än -20.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Händer att jag träffar människor som tycker det är värt varenda krona och lite till att ha gasspis.
Ja det är klart, många uppskattar den snabba och exakta värmeregleringen. Och även om det skulle vara 6 ggr dyrare än el så ruinerar man sig knappast på gaskostnaden i alla fall. Det är alltid kul att se eld också, på rätt ställe...

Gasol är förresten bra mycket billigare än Stockholms rånargas. Om man kan återfylla sin flaska för 25 kr/kg och energiinnehållet för gasol är 12,9 kWh/kg blir det bara 1,93 kr/kWh. Dyrare än el men inte så mycket som sthlm-gasen. (Bortser från ev. lägre verkningsgrad i gasspis kontra el.)
Citera
2014-05-12, 23:24
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det kanske yttrar sig när man eldar på ordentligt, flaskan är redan kall av att stå ute ch kyls ännu mer av förångningen av gasen och så tappar man tryck så det inte går att brassa på så bra längre?
Stämmer rätt bra, förångningen kräver värme.

Citat:
Vi körde nog bara en "platta" åt gången så det kanske var därför vi inte märkte något, och så var det inte kallare än -20.
Kan bli problem på sommaren också med krävande spis och småflaskor som används i bla båtar och campingutrustning, bonnknep att ställa flaskan i en balja med vatten.

Citat:
Gasol är förresten bra mycket billigare än Stockholms rånargas. Om man kan återfylla sin flaska för 25 kr/kg och energiinnehållet för gasol är 12,9 kWh/kg blir det bara 1,93 kr/kWh.
De va fan inte dyrt, nästan så elen bara har bekvämlighet som fördel.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-05-12 kl. 23:28.
Citera
2014-05-27, 20:08
  #12
Medlem
Hallå.

Lånar denna tråden lite...

Någon som har erfarenhet av gasolflaskor med snabbkoppling "Click on" att använda i kök?
Har flyttat till ny lägenhet, och undrar lite hur man ska hantera det snabblåset... Se bild:

http://myaga.me/wp-content/uploads/2...or-374x166.png

Den svarta brytaren på toppen är on/off av gas... Men det verkar som att själva ventilen bara "låser" mot flaskan när brytaren står på on. Min naturliga reaktion de första dagarna var givetvis att ställa den på off när man inte använder köket, men eftersom den bara låser vid on kanske det rätta tillvägagångssättet är att ha den på on konstant?

Någon som har någon kunskap inom detta område?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback