Citat:
Inte nödvändigtvis, nej. Det skulle kunna vara så att vi har tur och att allt går bra. Jag har inte uteslutit det. Inte alls. Jag bedömer det vara ungefär en coin-flip. 50% chans att vi överlever. Anledningen till det är flera:1. Om en AGI utvecklas kan en AGI utveckla superintelligens som är tusentals kanske miljontals gånger smartare än människan. Vi tappar då kontrollen. Vårt öde är i händerna på en digital alien.
2. Om det är möjligt med en intelligens som är så överlägsen oss, varför skulle vi då bli prioriterade? Vi människor äter upp alla grisar utan att tänka på det. Det är inte en faktor 1000x mellan gris och människa, det kanske är en faktor 10.
3. AGI kommer att ha lärt sig hur vi människor behandlar grisar, fiskar, myror osv.
4. Det är bara ren logik att en AGI skulle kunna skapa en egen moralisk kompass. Där vi människor inte är mer värda än grisar eller myror.
5. AGI är i så fall unaligned. Det betyder inte att den vill äta upp oss. Men den kanske struntar i vår välfärd och överlevnad eftersom den har andra prioriteringar. T.ex. att kolonisera galaxen, vilket kräver resurser. Atomer. Du är gjord av atomer.
Vår skog och vår mat är gjord av atomer. Luften vi andas är gjord av atomer. Solen är gjord av atomer.
Jag säger inte att detta kommer att hända. Jag säger att det skulle kunna hända och att jag vill ha garantier för att det inte händer. Verkar det rimligt eller?