2023-08-20, 17:31
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Jag antar att det finns en hel del AI (datorer) i tillverkningen och användandet av vapen, inklusive kärnvapen. Så det är inte helt fel att det kan leda till en stor katastrof.
Citera
2023-08-20, 17:39
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag har inte påstått att du sagt det, jag gjorde en analog eftersom det är motsvarande vad du gör med AI för varje artikel du ser att man med hjälp av AI producerat något.
Vilket som sagt är en förutsättning för att forskning ska fortgå inom området annars hade man övergett detta sedan länge.

Det är heller ingen som påstått att det inte är möjligt att vi någon dag kommer knäcka problemet med AGI osv men det är det som typ 50-60 sidor i den här tråden handlat om fram och tillbaka det finns inget som helst som pekar på att vi är närmare att lösa detta nu än vi var för 50 år sedan och det är det du inte verkar förstå. Och de enda som överhuvudtaget antyder något sådant är så klart de som är beroende av investeringar.
En majoritet av ledande AI-experter och forskare inom området säger att du har fel och att AGI är sannolikt inom 5 år. Varför ska vi tro mer på dig? Du försöker ju inte ens motivera din åsikt.
Citera
2023-08-20, 17:42
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Här är också patchen till llvm som alphadev gruppen gjorde, som jag skrev tidigare det rör sig inte om någon ny algoritm alls utan att göra det branchless (dvs nyttja pipeliningen på processorn) som sagt inget nytt under solen egentligen.

https://reviews.llvm.org/D118029
Det är en förändring, en optimering av algoritmen.
Resultatet är en annan, en ny algoritm.
Din förnekelse är på en riktigt sjuklig nivå när du försöker säga att en algoritm inte är en algoritm.
Citera
2023-08-20, 17:44
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
En majoritet av ledande AI-experter och forskare inom området säger att du har fel och att AGI är sannolikt inom 5 år. Varför ska vi tro mer på dig? Du försöker ju inte ens motivera din åsikt.

5 år går snabbt och den här tråden kommer garanterat finnas kvar. Det är bara att vänta och se.

Jag tyckte det var kul när jag såg ett inlägg från 2010 att svenska järnvägen skulle vara automatiserad inom 5 år
Citera
2023-08-20, 17:48
Medlem
Citat:

Var hittar du metrik för att "en majoritet av ledande AI-experter och forskare inom området" säger att AGI är sannolikt inom 5 år?

Dessutom om experter som Yann LeCun påstår att vi inte är i närheten av att lösa AGI så borde det säga något, en av de som gjort mest för AI i historien och dessutom aktivt jobbar med detta på ett av de företag som dels är mest transparenta med tekniken, släpper sina resultat, modeller och källkod publikt till skillnad från vissa andra bolag.

Jag har motiverat min åsikt i minst 30 inlägg här (var av du säkert rapporterat och sett till att ett 15 tal försvunnit eftersom det är din modus operandi när du inte har några motargument).
Citera
2023-08-20, 17:48
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
5 år går snabbt och den här tråden kommer garanterat finnas kvar. Det är bara att vänta och se.

Jag tyckte det var kul när jag såg ett inlägg från 2010 att svenska järnvägen skulle vara automatiserad inom 5 år
Tekniken finns ju, Köpenhamn har haft en automatisk tunnelbana i ett antal år nu. Vi kan såklart bygga detta här och nu, problemet är bara att svenska politiker är så långsamma och prioriterar fel.
Citera
2023-08-20, 17:49
Medlem
Citat:
Det är en förändring, en optimering av algoritmen.
Resultatet är en annan, en ny algoritm.
Din förnekelse är på en riktigt sjuklig nivå när du försöker säga att en algoritm inte är en algoritm.

Men har du läst pappret du länkade till själv??? Det är ju detta de beskriver där.

Du länkade till denna sida-

https://www.nature.com/articles/s41586-023-06004-9

I abstract står följande (3 är en referens)
"These algorithms have been integrated into the LLVM standard C++ sort library(3)."

"3) Gelmi, M. Introduce branchless sorting functions for sort3, sort4 and sort5. LLVM.org https://reviews.llvm.org/D118029 (2022)."

Ska jag tolka det som du nu inser att rapporten är överdriven? Typ vad jag skrev från början?
Senast redigerad av JohnnyMnemonic 2023-08-20 kl. 17:53.
Citera
2023-08-20, 17:51
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Tekniken finns ju, Köpenhamn har haft en automatisk tunnelbana i ett antal år nu. Vi kan såklart bygga detta här och nu, problemet är bara att svenska politiker är så långsamma och prioriterar fel.

Man har jobbat med automatisering av järnvägsfordon i 100 år men verkligheten är alltid annorlunda från fantasier.
Citera
2023-08-20, 17:58
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Var hittar du metrik för att "en majoritet av ledande AI-experter och forskare inom området" säger att AGI är sannolikt inom 5 år?

Dessutom om experter som Yann LeCun påstår att vi inte är i närheten av att lösa AGI så borde det säga något, en av de som gjort mest för AI i historien och dessutom aktivt jobbar med detta på ett av de företag som dels är mest transparenta med tekniken, släpper sina resultat, modeller och källkod publikt till skillnad från vissa andra bolag.

Jag har motiverat min åsikt i minst 30 inlägg här (var av du säkert rapporterat och sett till att ett 15 tal försvunnit eftersom det är din modus operandi när du inte har några motargument).
Ok, jag gjorde en uppskattning. Men jag är ganska säker på att om man gjorde en sådan undersökning i dag när alla har hunnit bekanta sig med GPT4, bör resultate bli ungefär som jag påstod. AGI inom 5 år. Ni skeptiker älskar att dra fram undersökningar som är från förra året eller helst ännu längre tillbaks. Ni älskar ju era halmgubbar.
Citera
2023-08-20, 18:01
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Men har du läst pappret du länkade till själv??? Det är ju detta de beskriver där.

Du länkade till denna sida-

https://www.nature.com/articles/s41586-023-06004-9

I abstract står följande (3 är en referens)
"These algorithms have been integrated into the LLVM standard C++ sort library(3)."

"3) Gelmi, M. Introduce branchless sorting functions for sort3, sort4 and sort5. LLVM.org https://reviews.llvm.org/D118029 (2022)."

Ska jag tolka det som du nu inser att rapporten är överdriven? Typ vad jag skrev från början?
Att den nya algoritmen nu inkluderas i LLVM standard C++ påvisar ju att detta är en ny algoritm och en viktig uppfinning. Du hjälper mitt argument nu. Du verkar också ha fått lite kortslutning i hjärnan?
Citera
2023-08-20, 18:04
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Man har jobbat med automatisering av järnvägsfordon i 100 år men verkligheten är alltid annorlunda från fantasier.
Men det finns ju redan. Kina har haft helautomatiserade tåg i ett par år, det här är ingen "fantasi".

https://www.alstom.com/press-releases-news/2021/11/chinas-first-fully-automated-and-driverless-elevated-monorail-provided
Citera
2023-08-20, 18:09
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Men det finns ju redan. Kina har haft helautomatiserade tåg i ett par år, det här är ingen "fantasi".

https://www.alstom.com/press-releases-news/2021/11/chinas-first-fully-automated-and-driverless-elevated-monorail-provided

Att Sverige skulle ha ett helt automatiserat järnvägssystem år 2015 var rena fantasier. Det är problemet när hobbyexperter sitter och uppskattar vad som kommer hända inom 5 år, de har alltid fel.

Du erkänner ju själv att du bara hittar på. Det är dina fantasier, inte vad en majoritet av alla experter tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in