• 1
  • 2
2014-05-06, 13:37
Medlem
brattalattas avatar
Kan man få jobb på till exempel ett ålderdomshem utan utbildning? Står att man rekommenderar utbildning medans de på AF säger att de skriker efter personal på sommaren och att utbildning inte behövs om man bara brinner för det. Har ni jobbat inom vården utan utbildning?

Pratar alltså om sommarjobb.
Senast redigerad av brattalatta 2014-05-06 kl. 13:39.
Citera
2014-05-06, 13:45
Medlem
zuppja0s avatar
Japp du kan få sommarjobb på ålderdomshem utan utbildning, har en del vänner som gjort detta.
Citera
2014-05-06, 13:46
Medlem
virrpottas avatar
Nej, det behövs ingen utbildning! Det är väldigt lätt att få jobb inom vården. Jag har själv ingen vårdutbildning, men har ändå jobbat varje sommar inom vård och omsorg. Du kan antagligen också bli timvikarie under terminstid. Så skicka in en ansökan!
Citera
2014-05-06, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brattalatta
Kan man få jobb på till exempel ett ålderdomshem utan utbildning? Står att man rekommenderar utbildning medans de på AF säger att de skriker efter personal på sommaren och att utbildning inte behövs om man bara brinner för det. Har ni jobbat inom vården utan utbildning?

Pratar alltså om sommarjobb.
Ja det går att jobba som vårdbiträde, men man får i regel inte fast anställning utan det tar år innan man får det. Tills dess får man vara timanställd.
Jag jobbar inom vården som vårdbiträde och det är precis det boenden söker till sommarjobben. Tror dock att det kan vara lite sent. Ring ditt kommunala bemanningscentrum och fråga hur du ska gå till väga. Här där jag bor så måste man skicka ansökningen på kommunens hemsida men i din kommun kanske man kan direkt kontakta boendets enhetschef.
Citera
2014-05-06, 13:53
Medlem
Thegreatsunshines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virrpotta
Nej, det behövs ingen utbildning! Det är väldigt lätt att få jobb inom vården. Jag har själv ingen vårdutbildning, men har ändå jobbat varje sommar inom vård och omsorg. Du kan antagligen också bli timvikarie under terminstid. Så skicka in en ansökan!

Jag ser verkligen fram emot att hamna på ålderdomshem och bli omhändertagen av all kompetent personal
Citera
2014-05-06, 13:55
Medlem
IRMEs avatar
Japp, att jobba temporärt på somamren eller som vikarie på äldreboende ska inte vara något problem. Att däremot få fast jobb utan att ha en underköterskeutbildning i grunden skulle jag säga är omöjligt (om du inte är 50+ och har jobbat där hela dit liv).

Med alliansens utbildningspolitik får du heller inte plugga upp undersköterska om du redan har klarat av en gymnasieexamen, så i sådana fall är du körd.
Citera
2014-05-06, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thegreatsunshine
Jag ser verkligen fram emot att hamna på ålderdomshem och bli omhändertagen av all kompetent personal
Alla medicinska uppgifter sköts av undersköterskor och sjuksköterskor. All medicin som ges ska vara delegerad av en sjuksköterska där det ska stå medicin och exakt dos.
Men du kanske vill att en överläkare ska torka dig i röven och mata dig?
Citera
2014-05-06, 13:57
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

Dem flesta, utbildade eller ej är ju ganska kompetenta ändå. Det största problemet ligger ju i att man kan vara ensam på en avdelning, flera personer larmar och man måste vara mer än 1 person för ganska mycket..
Citera
2014-05-06, 14:01
Medlem
brattalattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetsominte
Ja det går att jobba som vårdbiträde, men man får i regel inte fast anställning utan det tar år innan man får det. Tills dess får man vara timanställd.
Jag jobbar inom vården som vårdbiträde och det är precis det boenden söker till sommarjobben. Tror dock att det kan vara lite sent. Ring ditt kommunala bemanningscentrum och fråga hur du ska gå till väga. Här där jag bor så måste man skicka ansökningen på kommunens hemsida men i din kommun kanske man kan direkt kontakta boendets enhetschef.

Okej! Men det är bättre än att leva på bidrag antar jag?

Citat:

Jag är delvis kompetent dock ej på papper. Älskade farfar tynade bort i cancer framför mina ögon i flera år.
Citera
2014-05-06, 14:03
Medlem
brattalattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Japp, att jobba temporärt på somamren eller som vikarie på äldreboende ska inte vara något problem. Att däremot få fast jobb utan att ha en underköterskeutbildning i grunden skulle jag säga är omöjligt (om du inte är 50+ och har jobbat där hela dit liv).

Med alliansens utbildningspolitik får du heller inte plugga upp undersköterska om du redan har klarat av en gymnasieexamen, så i sådana fall är du körd.

Hur menar du? Finns det inte i yrkeskomvux en motsvarighet till vård- och omsorgsprogrammet?
Citera
2014-05-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brattalatta
Okej! Men det är bättre än att leva på bidrag antar jag?

Jag är delvis kompetent dock ej på papper. Älskade farfar tynade bort i cancer framför mina ögon i flera år.
Ja självklart? Du kan få goda referenser dessutom lär du få hoppa in som vikarie efter sommaren om dom är nöjd med dig.
Viktigast är medkänslan och den sociala kompetensen. Att kunna lösa situationer och problem. Ofta handlar det om dementa personer, som är oroliga eller aggressiva. Det gäller att vara taktfull och lugn som person.
Citera
2014-05-06, 14:09
Medlem
brattalattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetsominte
Ja självklart? Du kan få goda referenser dessutom lär du få hoppa in som vikarie efter sommaren om dom är nöjd med dig.
Viktigast är medkänslan och den sociala kompetensen. Att kunna lösa situationer och problem. Ofta handlar det om dementa personer, som är oroliga eller aggressiva. Det gäller att vara taktfull och lugn som person.

Precis! Tycker faktist det låter lite spännande att ta hand om äldre. Man är kanske där själv en dag? Om än inte säkert, minns att min gammelmorfar var helt frisk tills de sista månaderna när han fick njursvikt och dog 98 år gammal.

Vet någon om hur rutinerna till medicinutdelning ser ut?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in