• 1
  • 2
2014-05-06, 14:10
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brattalatta
Hur menar du? Finns det inte i yrkeskomvux en motsvarighet till vård- och omsorgsprogrammet?

Nej, du får enbart läsa en gymnasieutbildning numera. Det finns andra utbildningar(ky osv), men inget som landstingen säkert kommer godkänna som 'riktig' undersköterska som jag har förstått det. har sett det förut, kan kolla om jag hitta någon länk..
Edit: flamman hade en artikel om det... såg en på kommunal också : http://www.flamman.se/manga-far-inte...nderskoterskor
Citera
2014-05-06, 14:13
Medlem
I våran kommun fick man gå en lätt kurs om vilka mediciner som fanns och hur man ger de. Sen fick ssk skriva under papper på att du är lämplig. Sen var det bara att köra. Men utan utbildning får du nog inte ge medicin
Citera
2014-05-06, 14:14
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfan12
I våran kommun fick man gå en lätt kurs om vilka mediciner som fanns och hur man ger de. Sen fick ssk skriva under papper på att du är lämplig. Sen var det bara att köra. Men utan utbildning får du nog inte ge medicin
Jag fick delegering innan jag hade börjat ssk programet, en sommar. Ingen usk, ingen erfarenhet sen innan. Det var för ge från dosett och ge insulin.
Citera
2014-05-06, 14:15
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfan12

Precis, jag vet folk som har fått göra mindre prov också. I praktiken tror jag inte man kan misslyckas, utan får göra om det tills man klarar det..
Citera
2014-05-06, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brattalatta
Precis! Tycker faktist det låter lite spännande att ta hand om äldre. Man är kanske där själv en dag? Om än inte säkert, minns att min gammelmorfar var helt frisk tills de sista månaderna när han fick njursvikt och dog 98 år gammal.

Vet någon om hur rutinerna till medicinutdelning ser ut?
Demens blir vanligare och genomssnittsåldern på befolkningen blir äldre, det kommer behövas fler personer inom äldrevården.
Man ger ofta medicin på morgonen, dag, kväll och ibland natt (sömnmedicin eller lugnande till de oroliga). Delegering ges av den ansvariga sjuksköterskan där du informeras om biverkningar på medicinen, när den ska ges och vad det är för medicin. På så sätt kan du ta ansvar för det. Delegringen ska ange även vilka vårdtagare som ska medicin och vad som ska ges (klockslag och dos). Alla mediciner läggs dock i en apodos, påsar som är märkta med vilket läkemedel det är och när det ska ges eller en dosett.
Citera
2014-05-06, 15:08
Medlem
Thegreatsunshines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetsominte
Alla medicinska uppgifter sköts av undersköterskor och sjuksköterskor. All medicin som ges ska vara delegerad av en sjuksköterska där det ska stå medicin och exakt dos.
Men du kanske vill att en överläkare ska torka dig i röven och mata dig?

Nej... Jag nöjer mig med någon utbildad undersköterska. Jag skulle även föredra att hålla personalstyrkan som förbarmar sig över min röv nere till åtminstone, låt säga 4-5 olika personer.
Citera
2014-05-06, 15:22
Medlem
IRMEs avatar
Nu får ju även vårdbiträden delegering också, inte bara utbildade udnersköterskor.
Citera
2014-05-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thegreatsunshine
Nej... Jag nöjer mig med någon utbildad undersköterska. Jag skulle även föredra att hålla personalstyrkan som förbarmar sig över min röv nere till åtminstone, låt säga 4-5 olika personer.
Undersköterskor har blivit allt mer populär så om du har tur så kanske det bara jobbar uskor på boendet när du blir gammal och skröplig.
Jag tycker definitivt inte att man ska stirra sig blind på utbildning, det är mycket omsorg och lite vård på äldreboenden. Det du läser på uskutbildningen om hur man beter sig mot vårdtagare är egentligen bara vanligt sunt förnuft.
Tala om vad du ska göra, var mjuk i handen och visa hänsyn/respekt.
Citera
2014-05-07, 08:57
Medlem
Thegreatsunshines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetsominte
Undersköterskor har blivit allt mer populär så om du har tur så kanske det bara jobbar uskor på boendet när du blir gammal och skröplig.
Jag tycker definitivt inte att man ska stirra sig blind på utbildning, det är mycket omsorg och lite vård på äldreboenden. Det du läser på uskutbildningen om hur man beter sig mot vårdtagare är egentligen bara vanligt sunt förnuft.
Tala om vad du ska göra, var mjuk i handen och visa hänsyn/respekt.

Jo... Visst e det så. I den bästa av världar har folk som arbetar med människor både adekvat utbildning, intresse och social kompetens.
Citera
2014-05-07, 11:37
Medlem
Walker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Med alliansens utbildningspolitik får du heller inte plugga upp undersköterska om du redan har klarat av en gymnasieexamen, så i sådana fall är du körd.

Ja, herregud, vilket jävla resonemang, "vi tar bort möjligheten till utbildning, då får fler personer jobb", men det är väl såna ideer som gör gör att man får löneförhöjning om man är politiker.
Citera
2014-05-08, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Japp, att jobba temporärt på somamren eller som vikarie på äldreboende ska inte vara något problem. Att däremot få fast jobb utan att ha en underköterskeutbildning i grunden skulle jag säga är omöjligt (om du inte är 50+ och har jobbat där hela dit liv).

Med alliansens utbildningspolitik får du heller inte plugga upp undersköterska om du redan har klarat av en gymnasieexamen, så i sådana fall är du körd.

Fast det där tror jag måste vara lite olika runt om i Sverige.

Känner en (30 år, utan utbildning som usk) som fick fast jobb 2012 efter 2-3 år som timvikarie. Samma person håller nu på att validera sina kunskaper med mål att bli just undersköterska. En annan jag känner har jobbat heltid som vårdbiträde ett bra tag nu; även hon 30 år och hon saknar helt gymnasiebetyg.

Kommunen här erbjuder även med jämna mellanrum outbildade vårdbiträden en chans att läsa till bli uskor utan att dom förlorar jobben under studieperioden. Sedan erbjuder även Vuxenutbildningen en usk-ubildning som vem som helst kan söka (oavsett tidigare betyg/utbildning som jag förstår det) plus att man kan läsa via Yrkeshögskolan förutsatt att man har läst vissa kurser på gymnasiet eller via Komvux.
Citera
2014-05-25, 14:58
Medlem
Walker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewetsprocket
Fast det där tror jag måste vara lite olika runt om i Sverige.

Känner en (30 år, utan utbildning som usk) som fick fast jobb 2012 efter 2-3 år som timvikarie. Samma person håller nu på att validera sina kunskaper med mål att bli just undersköterska. En annan jag känner har jobbat heltid som vårdbiträde ett bra tag nu; även hon 30 år och hon saknar helt gymnasiebetyg.

Kommunen här erbjuder även med jämna mellanrum outbildade vårdbiträden en chans att läsa till bli uskor utan att dom förlorar jobben under studieperioden. Sedan erbjuder även Vuxenutbildningen en usk-ubildning som vem som helst kan söka (oavsett tidigare betyg/utbildning som jag förstår det) plus att man kan läsa via Yrkeshögskolan förutsatt att man har läst vissa kurser på gymnasiet eller via Komvux.

Hur läser man upp betyg nu förtiden då? finns tex komvux kvar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in