Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-06, 11:47
  #1
Medlem
Jag "svankar" min nacke, som min sjukgymnast säger, så jag lutar det lite bakåt hela tiden och är även svag i nackmuskulaturen (vilket kanske är anledningen till att jag gör så, eller tvärtom). Har någon något tips på övningar jag kan göra för stärka detta och få en bättre hållning i nacken?
Citera
2014-05-06, 11:49
  #2
Medlem
Zluskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gratissaker11
Jag "svankar" min nacke, som min sjukgymnast säger, så jag lutar det lite bakåt hela tiden och är även svag i nackmuskulaturen (vilket kanske är anledningen till att jag gör så, eller tvärtom). Har någon något tips på övningar jag kan göra för stärka detta och få en bättre hållning i nacken?
Borde inte du fått tips på övningar av din sjukgymnast?
Citera
2014-05-06, 12:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zluske
Borde inte du fått tips på övningar av din sjukgymnast?


Njae, hon sa mest att jag skulle tänka på att föra huvudet bakåt och uppåt så att jag blir rak i nacken men inga direkta övningar. Jag har inga problem med det än men det hade varit skönt att slippa det också så hade gärna gjort lite förebyggande övningar + att det ser snyggare ut än vad det gör nu.
Citera
2014-05-06, 12:07
  #4
Medlem
Termosins avatar
Träna hela ryggen för att helt enkelt få bättre hållning, "svankar" du med nacken finns det nog risk att du även böjer en del på ryggen.
Citera
2014-05-06, 12:08
  #5
Medlem
bax88s avatar
Styrketräna kroppen och sen kan du träna på att ha en stolt å majestätisk hållning när du går och för dig i rummet så blir det nog bra, gå inte runt med vad som vid första blick kan liknas vid en hösäck.

De borde fan räcka med att du tänker på att sträcka dig, back lite med axlarna och ut med bröstet, fast du behöver ju inte överdriva babbestyle
__________________
Senast redigerad av bax88 2014-05-06 kl. 12:10.
Citera
2014-05-06, 14:05
  #6
Medlem
Som många andra påpekat tror jag att du skulle bli mycket hjälpt av att fokusera på ryggövningar.

Är du starkare på framsidan av överkroppen och svagare i ryggen kan man få likannde besvär som "gamnacke"
Övningar som rodd eller lastdrag där du drar mot dig brukar vara bra för hållningen i rygg och nacke.

Oftast räcker små förändringar som att hålla tillbaka axlarna medans du går omkring, tänk även på att stanna upp någon sec i ytterläget när du gör ryggövningar och håll kvar för bästa effekt.
Citera
2014-05-06, 14:20
  #7
Medlem
Svampifittans avatar
Du ska köra nackrullningar. Ser detta problem med gamnacke även på större grabbar då dom tränar allt utom nacken.

http://www.youtube.com/watch?v=c0PIHfDNs84



Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback