Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-05, 19:47
  #1
Medlem
Hej!

Har tänkt börja köra militärpress på mina bröstpass vilket jag aldrig provat tidigare. Har kört 2 pass med det nu, ganska många reps och set för att få in tekniken. Men jag känner att jag får ont i handlederna. Det gör inte ont under själva övningen men efteråt är dom sega och värker. Efter någon timme är det borta igen.

Tror ni det bara är och köra på och vänja handlederna? Har aldrig haft ont i dom tidigare men man vill ju inte gärna sabba dom..

Kan tillägga att jag bara kört med stångens vikt (25 kg) och att jag får bra kontakt med axlar och triceps, så tekniken tror jag är okej..
Citera
2014-05-05, 19:55
  #2
Medlem
Du kanske böjer handleden för mycket om du får ont mitt i handflatan eller längst ner uppe på handen vid själva leden.
Du hjälper domhär
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...re-wrist-wraps
Körde själv med dom i början för jag hade för svaga leder men inte stöd hjälper o efter några veckor kan du börja utan
Citera
2014-05-05, 20:17
  #3
Medlem
Mogelkryddans avatar
Se till att hålla skivstången med dorsalflexion och jag personligen kör även suicide grip alltså tummarna brevid resten utav fingrarna då känns det ingenting i underarmarna
Citera
2014-05-05, 20:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Everise1
Du kanske böjer handleden för mycket om du får ont mitt i handflatan eller längst ner uppe på handen vid själva leden.
Du hjälper domhär
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...re-wrist-wraps
Körde själv med dom i början för jag hade för svaga leder men inte stöd hjälper o efter några veckor kan du börja utan

Dom böjs ju automatiskt bakåt såklart.. Men tycker ju inte det blir en sämre vinkel än i till exempel bänkpressen.. Att försöka ha dom rakare känns onaturligt..
Citera
2014-05-05, 20:48
  #5
Medlem
Svampifittans avatar
Låter som att dina handleder är ovana vid det trycket. Börja med hantelpressar och jobba dig upp till stången. Tror dina handleder kommer tacka dig för det längre fram, sen kör du slut på axlarna i maskin ist. Sen när du inte får ont i handlederna längre så börjar du kötta ordentligt med militärpressar.
Hoppas det löser sig!


Lycka till!
Citera
2014-05-05, 20:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampifittan
Låter som att dina handleder är ovana vid det trycket. Börja med hantelpressar och jobba dig upp till stången. Tror dina handleder kommer tacka dig för det längre fram, sen kör du slut på axlarna i maskin ist. Sen när du inte får ont i handlederna längre så börjar du kötta ordentligt med militärpressar.
Hoppas det löser sig!


Lycka till!
Hantelpressar har jag kört mycket och tar ca 20kg per hantel. Har aldrig kännt av något i handlederna då.
Citera
2014-05-05, 22:05
  #7
Medlem
Killer-queens avatar
Du har förmodligen fel grepp. Dorsalflexade med tyngden långt ner i handen, samma som för bänkpress. Kolla igenom den här tråden.
Citera
2014-05-06, 00:21
  #8
Medlem
Svampifittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problemguy
Hantelpressar har jag kört mycket och tar ca 20kg per hantel. Har aldrig kännt av något i handlederna då.


Då lutar det mer åt att greppet är fel. Hur ligger stången i handen när du kör? Ligger den i "finger åsen" eller långt ner mot handleden? (flummig förklaring) försök få stången mitt i handen alt lite lite högre upp i handen. Hoppas det löser sig!

Lycka till!
Citera
2014-05-06, 19:55
  #9
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problemguy
Hej!

Har tänkt börja köra militärpress på mina bröstpass vilket jag aldrig provat tidigare. Har kört 2 pass med det nu, ganska många reps och set för att få in tekniken. Men jag känner att jag får ont i handlederna. Det gör inte ont under själva övningen men efteråt är dom sega och värker. Efter någon timme är det borta igen.

Tror ni det bara är och köra på och vänja handlederna? Har aldrig haft ont i dom tidigare men man vill ju inte gärna sabba dom..

Kan tillägga att jag bara kört med stångens vikt (25 kg) och att jag får bra kontakt med axlar och triceps, så tekniken tror jag är okej..

Jag har också problem med handleden (dock bara höger handled).. jag kan te.x. köra bara 50kg i bänk och det gör satans ont i höger handled. Det är riktig pain när jag kommer upp i 80kg på bänken. Slutar med att jag inte kan fortsätta för jag har för ont i handleden, riktigt tråkigt

Detta tror jag beror på att jag har en brutal "musarm" som det kallas, jag jobbar med datorer så det är mycket datorsittande för min del.. handleden knäcker och har sig. Det går liksom inte att hålla höger handled "rak" för mig. Den bara viker sig oavsett vad jag gör.. :/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback