Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-05, 18:46
  #1
Medlem
Jag har fått ett rekommenderat brev från Frankrike. Jag har ingen aning om vad det kan vara men jag har kollat upp trackingnumret på Franska postens hemsida och förstått att det lämnats in i Marseille. Efter att ha googlat lite tänker jag att det kan vara någon form av delgivning, vet dock inte för vad och tänker därmed att jag kanske ska skita i att hämta ut brevet för att inte vara delgiven.

Mina förehavanden i Frankrike är inte stora utan jag studerade i Marseille-området under våren 2011, volontärarbetade och backpackade i Provence sommaren 2012 och hade en kortare semester 2013 på Rivieran. Under den semestern hyrde jag även bil. Genom mina googlingar har jag förstått att böter kan skickas genom rekommenderat brev. Dock hyrde jag inte bil i Marseille och ser det därför inte som troligt att det handlar om böter för den bilhyran. De enda andra juridiska förehavanden jag haft var att jag hade ett hyresavtal för den lägenhet jag hyrde när jag studerade 2011.

Är det någon annan som har erfarenhet av rekommenderade brev från utlandet som dyker upp utan att man väntat på det?

Tips hur jag bör tänka uppskattas. Jag tänker att det förmodligen inte är något positivt som skickas via rekommenderat brev utan att jag väntar det. Ifall jag inte hämtar upp det så är jag därmed inte delgiven och det bör därför avskrivas inom sinom tid.
Citera
2014-05-05, 19:20
  #2
Medlem
No-n-sences avatar
Någon form av biltull du har missat?
Citera
2014-05-05, 19:22
  #3
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Någon form av biltull du har missat?
Inte otroligt, det har jag själv råkat ut för.
Citera
2014-05-05, 22:25
  #4
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scartkabel
Jag har fått ett rekommenderat brev från Frankrike. Jag har ingen aning om vad det kan vara men jag har kollat upp trackingnumret på Franska postens hemsida och förstått att det lämnats in i Marseille. Efter att ha googlat lite tänker jag att det kan vara någon form av delgivning, vet dock inte för vad och tänker därmed att jag kanske ska skita i att hämta ut brevet för att inte vara delgiven.

Mina förehavanden i Frankrike är inte stora utan jag studerade i Marseille-området under våren 2011, volontärarbetade och backpackade i Provence sommaren 2012 och hade en kortare semester 2013 på Rivieran. Under den semestern hyrde jag även bil. Genom mina googlingar har jag förstått att böter kan skickas genom rekommenderat brev. Dock hyrde jag inte bil i Marseille och ser det därför inte som troligt att det handlar om böter för den bilhyran. De enda andra juridiska förehavanden jag haft var att jag hade ett hyresavtal för den lägenhet jag hyrde när jag studerade 2011.

Är det någon annan som har erfarenhet av rekommenderade brev från utlandet som dyker upp utan att man väntat på det?

Tips hur jag bör tänka uppskattas. Jag tänker att det förmodligen inte är något positivt som skickas via rekommenderat brev utan att jag väntar det. Ifall jag inte hämtar upp det så är jag därmed inte delgiven och det bör därför avskrivas inom sinom tid.

Personen i fråga kommer veta om du inte hämtar ut det rekommenderade brevet så det är inte som att vem det nu är som skickat "tror" att du tagit emot det. I alla fall om det fungerar i Frankrike som i Sverige.
Citera
2014-05-06, 03:08
  #5
Medlem
Korvmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scartkabel
Jag har fått ett rekommenderat brev från Frankrike. Jag har ingen aning om vad det kan vara men jag har kollat upp trackingnumret på Franska postens hemsida och förstått att det lämnats in i Marseille. Efter att ha googlat lite tänker jag att det kan vara någon form av delgivning, vet dock inte för vad och tänker därmed att jag kanske ska skita i att hämta ut brevet för att inte vara delgiven.

Mina förehavanden i Frankrike är inte stora utan jag studerade i Marseille-området under våren 2011, volontärarbetade och backpackade i Provence sommaren 2012 och hade en kortare semester 2013 på Rivieran. Under den semestern hyrde jag även bil. Genom mina googlingar har jag förstått att böter kan skickas genom rekommenderat brev. Dock hyrde jag inte bil i Marseille och ser det därför inte som troligt att det handlar om böter för den bilhyran. De enda andra juridiska förehavanden jag haft var att jag hade ett hyresavtal för den lägenhet jag hyrde när jag studerade 2011.

Är det någon annan som har erfarenhet av rekommenderade brev från utlandet som dyker upp utan att man väntat på det?

Tips hur jag bör tänka uppskattas. Jag tänker att det förmodligen inte är något positivt som skickas via rekommenderat brev utan att jag väntar det. Ifall jag inte hämtar upp det så är jag därmed inte delgiven och det bör därför avskrivas inom sinom tid.

Om du inte har något trevligt som väntar och du misstänker att det är en delgivning så är det väl bättre att låta det ligga 4 veckor tills det skickas tillbaka.
Citera
2014-05-06, 10:06
  #6
Medlem
Har sagt det innan och det tåls att upprepa, rekommenderade brev som man ej väntar ska man aldrig hämta ut för det är aldrig bra nyheter. Personen, företaget eller i många fall arbetsgivaren vill ha papper på att personen i frågan har tagit del av informationen och ej kan förneka det.

Låt det brinna inne.
Citera
2014-05-06, 12:09
  #7
Medlem
Pulpas avatar
Kanske ett fett arv,eller en gåva från någon du voltlontärade för?
Citera
2014-05-06, 13:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmacka
Om du inte har något trevligt som väntar och du misstänker att det är en delgivning så är det väl bättre att låta det ligga 4 veckor tills det skickas tillbaka.


Nästa steg är isåfall att du får delgivningen personligen av polis.

Franska delgivningar, även löjliga jämförbart med "Du har enligt lagen om blabla rätt till återanställning i blabla inom x år från uppsägningsdatum", görs med polishandräckning istället för den vanliga rutinen med civil delgivningsman.
I dessa fall är det väldigt strikt att någon ska styrka att den f.d. anställde eller hyresgästen eller vad det än må vara blivit officiellt delgiven sina rättigheter och har inget med eventuella misstankar att göra.
Citera
2014-05-06, 19:34
  #9
Medlem
Dr.Diegos avatar
du signade inte upp dig för främlingslegionen i marseille?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback