Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-05, 13:23
  #1
Avstängd
RagataChristies avatar
Hej!

Jag hade en tid hos läkare i april som jag bokade av på avbokningstelefon två dagar innan. Fick några veckor senare en räkning hem med beloppet jag var ålagd att betala. Ringde då och meddelade administrationen att jag avbokat korrekt innan besöket och således inte skulle behöva betala. Personen i administrationen sa då att de ej hade registrerat min avbokning, det stod inte i några papper att jag hade ringt och jag hade ej heller ringt ansvarig läkare (vilket man inte måste) och avbokat= jag ska betala.

Jag vet dock att jag har avbokat korrekt och har tiden och numret sparat i telefonloggen, två dagar innan har jag avbokat till rätt telefonsvarare etc.

Vad gör jag nu? Hur ska jag bevisa att jag avbokat korrekt? Ska jag snällt betala? (nej det tänker jag inte). Vad gör man i min situation?

Det handlar inte om pengar för mig primärt utan om att jag dels har frikort och dels avbokat korrekt dvs de har gjort en miss och de ska stå för det, inte lägga ut misstag på sina patienter.
Citera
2014-05-05, 13:38
  #2
Medlem
StefanHeterJags avatar
Först, det viktigaste av allt, bestrid räkningen skriftligen, så du inte får några betalningsanmärkningar under tiden ärendet hanteras. (http://www.stance.se/hur-man-bestrid...onomiskt-krav/)


Sen samlar du på dig dokumentation som påvisar att du har avbokat i tid.

En skärmdump på din telefonlogg är kanske inte tillräckligt, det går säkert att fejka. Men ta en skärmdump i alla fall.

Ring sedan din teleoperatör och begär ett detaljerat utdrag för dina samtal den dagen. Förhoppningsvis så kostar det inte en massa pengar att få ut den informationen.

Googla runt lite och se om andra haft samma problem (dom kan ju ha ett buggigt avbokningssystem, eller kör fula knep för att få in lite mer pengar).

Sen är det bara att presentera din dokumentation och föreslå att dom ser över sitt avbokningssystem för du kommer inte rekommendera någon du känner att ha med dom att göra som beter sig på det viset.
Citera
2014-05-05, 13:52
  #3
Avstängd
RagataChristies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Först, det viktigaste av allt, bestrid räkningen skriftligen, så du inte får några betalningsanmärkningar under tiden ärendet hanteras. (http://www.stance.se/hur-man-bestrid...onomiskt-krav/)


Sen samlar du på dig dokumentation som påvisar att du har avbokat i tid.

En skärmdump på din telefonlogg är kanske inte tillräckligt, det går säkert att fejka. Men ta en skärmdump i alla fall.

Ring sedan din teleoperatör och begär ett detaljerat utdrag för dina samtal den dagen. Förhoppningsvis så kostar det inte en massa pengar att få ut den informationen.

Googla runt lite och se om andra haft samma problem (dom kan ju ha ett buggigt avbokningssystem, eller kör fula knep för att få in lite mer pengar).

Sen är det bara att presentera din dokumentation och föreslå att dom ser över sitt avbokningssystem för du kommer inte rekommendera någon du känner att ha med dom att göra som beter sig på det viset.

Tack för dina tips!

Denna vårdcentral har jag tappat helt hoppet om sedan den blev privat då plötsligt återbesök bokas in (något man fick strida för förut) och servicen är under all kritik. Det känns som att de vill tjäna pengar. Verkligen.

Vet inte om jag orkar processa på detta vis för en struntsumma. Det är som sagt principen jag stör mig på och hade räkningen varit på ett större belopp hade jag inte tvekat. Det känns bara som att den lilla människan är i loven på de stora som med sina system ala avbokningar via telefon faktiskt har den reella makten att neka personer deras rätt. Hur ska man kunna bevisa att man faktiskt ringt och om det går att man faktiskt uppgett korrekt information om vem man är, vem man hade ärende till och ens datum/tid för besök, personnummer etc?

De ser ju att jag har ringt, utan tvekan, men inte vad jag sagt?
Citera
2014-05-05, 16:08
  #4
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
....
De ser ju att jag har ringt, utan tvekan, men inte vad jag sagt?

Kan du bevisa att du ringt deras avbokningsnummer den tidpunkt du sagt så är resten oväsentligt kan jag tycka. Det är ju det enda du kan bevisa.

Om dom påstår att du inte har ringt så sitter ju dom i skiten om du kan visa att du har gjort det med hjälp av ett utdrag från ditt telefonbolag.

Så, bestrid och begär ut utdrag från telefonbolaget. Det kan ju även vara så att dom ger med sig om du bestrider utan att du behöver begära fram utdrag.

Bestrid fakturan/räkningen, säg att du har telefonloggar på att du ringt och avbokat och att kan ta fram utdrag från telefonbolaget om dom inte drar tillbaka fakturan/räkningen, samt att du kommer debitera dom alla extra kostnader det innebär.

Det är vad jag skulle gjort iaf..
Citera
2014-05-05, 18:22
  #5
Medlem
sebnies avatar
Framför allt så ska du kolla att telefonsvararavbokning gills räknat på den tid du pratade in meddelandet.
Det kan mycket väl vara så att enligt deras tjänstevillkor så räknas en avbokning inlämnad efter stängningsdags att vara gjord när de öppnar igen.

Det är lite som videobutiken, om du har hyrtid fram till 18:00, videobutiken stänger 17:00 och du lägger filmen i deras "återlämningsbox" kl 17:30 så gills det fortfarande inte som en korrekt återlämning för att de öppnar boxen på morgonen dagen efter när de öppnar och då är inlämning gjord för sent.

Precis samma kan det vara med vårdcentralen, har dem sagt att du ska göra avbokningen 2 dagar innan och du gör avbokningen när de precis stängt på en fredag och de öppnar igen på en måndag och lyssnar av telefonsvararen så kommer ju avbokningen vara för sent gjord.


Så kontrollera de tjänstevillkor som gäller. Det brukar finnas allmänna villkor och avtal för att få vårdtjänster, kontrollera helt enkelt vad som gäller. Brukar kallas för det "finstilta", det som man får skriva på första gången man blir "kund", eller det som kommer med första kvittot/fakturan.
Citera
2018-07-18, 20:32
  #6
Medlem
Voglys avatar
Bumpar tråden. Råkat ut för något liknande. Hade en koll hos sjuksyster inbokad till den 11 juli klockan 11:00, per rekommendation av läkare. Avbokar 10 juli 08:50. Ett par timmar mer än 24. Bad samtidigt att hon skulle flytta besöket till en annan dag. Får en senare tid inbokad och en kallelse hemskickad och tror att allt gått bra. Kollar idag på internetbanken och jag ser att min mottagning dragit 350kr från mitt konto. Besöket kostade 100kr enligt kallesen, ändå har de dragit 350kr. Inte fått någon faktura eller något, utan mitt kort har blivit debiterat när jag inte ens varit där?! Har betalat med mitt egna kort där vid tidigare besök. Tänker ringa i morgon bitti när de öppnar, men vad fan, får de ens göra såhär? Inte nog med att de debiterar mig när jag korrekt har avbokat min tid, utan de har dragit pengar ifrån mitt kort?
Citera
2018-07-18, 21:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Bumpar tråden. Råkat ut för något liknande. Hade en koll hos sjuksyster inbokad till den 11 juli klockan 11:00, per rekommendation av läkare. Avbokar 10 juli 08:50. Ett par timmar mer än 24. Bad samtidigt att hon skulle flytta besöket till en annan dag. Får en senare tid inbokad och en kallelse hemskickad och tror att allt gått bra. Kollar idag på internetbanken och jag ser att min mottagning dragit 350kr från mitt konto. Besöket kostade 100kr enligt kallesen, ändå har de dragit 350kr. Inte fått någon faktura eller något, utan mitt kort har blivit debiterat när jag inte ens varit där?! Har betalat med mitt egna kort där vid tidigare besök. Tänker ringa i morgon bitti när de öppnar, men vad fan, får de ens göra såhär? Inte nog med att de debiterar mig när jag korrekt har avbokat min tid, utan de har dragit pengar ifrån mitt kort?

Dragit pengar från ditt konto skriver du först, sedan från ditt kort. Vilket av det som nu är aktuellt så har du säkert lämnat medgivande att de löpande får dra, troligen från ditt konto. Att det sedan eventuellt blir fel, det får ni reda ut separat, har inget med sådant medgivande att göra.
Citera
2018-07-18, 21:22
  #8
Medlem
Voglys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Dragit pengar från ditt konto skriver du först, sedan från ditt kort. Vilket av det som nu är aktuellt så har du säkert lämnat medgivande att de löpande får dra, troligen från ditt konto. Att det sedan eventuellt blir fel, det får ni reda ut separat, har inget med sådant medgivande att göra.
Tack!

Vet inte om jag missuppfattat termerna "kort" och "konto", men pengarna är ju på kontot, inte kortet. Kortet är kopplat till kontot. Själva transaktionen måste ha skett via mina kortuppgifter då jag endast betalat med kort och jag tvivlar på att de har någon blekaste om kontonummer eller något sådant. Så vitt jag vet så har vi ingen muntlig överrenskommelse eller skriftlig angående det. Det enda jag kommer ihåg att jag skrivit på är om de får titta i min journal, ingenting annat. Tack, får nog lösa det i morgon istället, journalen påvisar redan att avbokningen skett 24h innan, så jag tvivlar på att de har något att säga.
Citera
2018-07-19, 09:43
  #9
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det är lite som videobutiken, om du har hyrtid fram till 18:00, videobutiken stänger 17:00 och du lägger filmen i deras "återlämningsbox" kl 17:30 så gills det fortfarande inte som en korrekt återlämning för att de öppnar boxen på morgonen dagen efter när de öppnar och då är inlämning gjord för sent.

Öhm, nej. Har man enligt avtal rätt att hyra filmen till 18:00 en given dag så har man rätt att hyra filmen till 18:00 den dagen utan att behöva betala förseningsavgift. Om affären sedan inte har möjlighet att taga emot filmer efter 17:00 så är det deras problem.
Citera
2018-07-19, 09:55
  #10
Medlem
Märkligt när du har frikort att de kan ta betalt då? själv var jag på en utredning för add och blev skickad till en läkare, fick inte hem papper om det eller smspåminnlse sen en dag när jag var ledig och hemma ringer de och säger på usel svenska ”hej det är .... du har en tid och ska vara här nu. Varpå jag säger att jag inte fått någon kallelse dit varken muntligt skrifligt eller på sms” Det som
Hände var att en personen jag gjorde utredning hos glömde säga till mig att jag hade tid då. Slutade bara med att jag fick en ny tid några månader senare och ingen faktura för uteblivna besöket, känns spontant som att de inte har koll på vad de håller på med. Men som sagt märkligt med faktura när du har frikort
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback