Satt just och läste recensionen av det nya 2D-rollspelet Child Of Light, som kommer säljas digitalt via Microsofts och Sonys respektive onlinebutiker. Spelet i sig verkar grymt lovande, men som många andra spel idag verkar spelet inte släppas på skiva. Inget konstigt med det, men tråkigt, om man som jag är samlare och retronostalgiker och vill kunna återvända till mina gamla spel i framtiden. Digital distribution brukar vad jag sett hyllas och ivrigt påhejas från alla håll och kanter tack vare sina fördelar. Jag ser emellertid fler nackdelar, som jag kommer till längre ner.
Idag är man helt utlämnad till företagens godtycke vad gäller tillgängligheten till många spel man betalat för - spel du betalat hundratals kronor för idag på Xbox Live kanske inte längre finns kvar i utbudet om några år, beroende på hur populärt det är. Ju färre spelare som laddar ned ett spel, desto kortare tid innan det plockas bort ur sortimentet för att lämna plats i molnet åt något nytt. Det var ju bara en tidsfråga innan man skulle börja rensa i det digitala lagret också, precis som en spelbutik slutar sälja spel ingen vill köpa. Precis som vi spelare rensar ut i våra hyllor och avyttrar spel vi inte längre vill ha i samlingen. Fullt förståeligt. Problemet är att det är EA, Sony, Microsoft och Valve som nu rensar i spelhyllorna. Laddar du ned ett spel som sedermera plockats bort ur sortimentet, och din konsol går sönder - tough luck...?
Att erbjuda kostnadsfria nedladdningar av spel under en begränsad tid genom exempelvis Games with Gold är en idé jag uppskattar - plötsligt får jag valuta för pengarna i Xbox Live Gold som jag inte fått tidigare då jag föredrar att spela ensam.
Att erbjuda digitala nedladdningar av spel kan också vara bra som komplement eller alternativ, men som ersättning tycker jag inte om det. Alls.
Och jag börjar så smått ställa mig frågan, om digital distribution tar över mer och mer, kan det rentav bli kontraproduktivt för utvecklare och utgivare?
När jag köper ett digitalt spel har jag nämligen flera nackdelar i åtanke. Priset måste framför allt vara mycket förmånligare än om jag köper spelet i butik för att jag skall slå till. Så är inte fallet med de flesta nyligen släppta AAA-spel på Xbox Live, tvärtom är alla jag tittat på dyrare än sina fysiska motsvarigheter i många butiker. Argumentet att digital distribution skulle göra spelen billigare, vad hände där?
Jag har också i åtanke att lagt kort ligger, tröttnar jag på spelet efter ett par veckor kan jag inte ge bort det, sälja det i andra hand eller byta in det, som det ser ut idag. Jag tänker då till både en och två gånger innan jag lägger så mycket pengar på ett spel. Jag blir mer noggrann med att spelet är kritikerrosat och innehållsrikt, jag avstår helt från köp i tveksamma fall och chansar aldrig mer.
Jag har begränsat utrymme på min konsols hårddisk, vilket inte borgar för en stor spelsamling. Jag kan förvisso ladda ner ett spel jag raderat från hårddisken, men det tar betydligt längre tid än att stoppa in en skiva i en Xbox 360 och börja spela direkt.
Med tanke på förväntad livslängd på dagens elektronikprodukter känns det minst sagt angeläget att fråga hur länge det digitala innehåll en spelare betalat hundralappar (kanske t om tusenlappar) kommer vara tillgängligt. Jag har mängder av tjugo år gamla spel eller äldre på fysiska lagringsmedia som fungerar ypperligt. De är inte knutna till något konto eller någon konsol, går en konsol sönder stoppar jag in spelet i nästa. Kommer jag kunna ladda ner Child of Light om 10-20 år, när kanske ingen annan bryr sig om det där lilla magnifika rollspelet förutom just jag?
Vad tycker spelarna på Flashback?
Idag är man helt utlämnad till företagens godtycke vad gäller tillgängligheten till många spel man betalat för - spel du betalat hundratals kronor för idag på Xbox Live kanske inte längre finns kvar i utbudet om några år, beroende på hur populärt det är. Ju färre spelare som laddar ned ett spel, desto kortare tid innan det plockas bort ur sortimentet för att lämna plats i molnet åt något nytt. Det var ju bara en tidsfråga innan man skulle börja rensa i det digitala lagret också, precis som en spelbutik slutar sälja spel ingen vill köpa. Precis som vi spelare rensar ut i våra hyllor och avyttrar spel vi inte längre vill ha i samlingen. Fullt förståeligt. Problemet är att det är EA, Sony, Microsoft och Valve som nu rensar i spelhyllorna. Laddar du ned ett spel som sedermera plockats bort ur sortimentet, och din konsol går sönder - tough luck...?
Att erbjuda kostnadsfria nedladdningar av spel under en begränsad tid genom exempelvis Games with Gold är en idé jag uppskattar - plötsligt får jag valuta för pengarna i Xbox Live Gold som jag inte fått tidigare då jag föredrar att spela ensam.
Att erbjuda digitala nedladdningar av spel kan också vara bra som komplement eller alternativ, men som ersättning tycker jag inte om det. Alls.
Och jag börjar så smått ställa mig frågan, om digital distribution tar över mer och mer, kan det rentav bli kontraproduktivt för utvecklare och utgivare?
När jag köper ett digitalt spel har jag nämligen flera nackdelar i åtanke. Priset måste framför allt vara mycket förmånligare än om jag köper spelet i butik för att jag skall slå till. Så är inte fallet med de flesta nyligen släppta AAA-spel på Xbox Live, tvärtom är alla jag tittat på dyrare än sina fysiska motsvarigheter i många butiker. Argumentet att digital distribution skulle göra spelen billigare, vad hände där?
Jag har också i åtanke att lagt kort ligger, tröttnar jag på spelet efter ett par veckor kan jag inte ge bort det, sälja det i andra hand eller byta in det, som det ser ut idag. Jag tänker då till både en och två gånger innan jag lägger så mycket pengar på ett spel. Jag blir mer noggrann med att spelet är kritikerrosat och innehållsrikt, jag avstår helt från köp i tveksamma fall och chansar aldrig mer.
Jag har begränsat utrymme på min konsols hårddisk, vilket inte borgar för en stor spelsamling. Jag kan förvisso ladda ner ett spel jag raderat från hårddisken, men det tar betydligt längre tid än att stoppa in en skiva i en Xbox 360 och börja spela direkt.
Med tanke på förväntad livslängd på dagens elektronikprodukter känns det minst sagt angeläget att fråga hur länge det digitala innehåll en spelare betalat hundralappar (kanske t om tusenlappar) kommer vara tillgängligt. Jag har mängder av tjugo år gamla spel eller äldre på fysiska lagringsmedia som fungerar ypperligt. De är inte knutna till något konto eller någon konsol, går en konsol sönder stoppar jag in spelet i nästa. Kommer jag kunna ladda ner Child of Light om 10-20 år, när kanske ingen annan bryr sig om det där lilla magnifika rollspelet förutom just jag?
Vad tycker spelarna på Flashback?