Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-05, 12:11
  #1
Medlem
Satt just och läste recensionen av det nya 2D-rollspelet Child Of Light, som kommer säljas digitalt via Microsofts och Sonys respektive onlinebutiker. Spelet i sig verkar grymt lovande, men som många andra spel idag verkar spelet inte släppas på skiva. Inget konstigt med det, men tråkigt, om man som jag är samlare och retronostalgiker och vill kunna återvända till mina gamla spel i framtiden. Digital distribution brukar vad jag sett hyllas och ivrigt påhejas från alla håll och kanter tack vare sina fördelar. Jag ser emellertid fler nackdelar, som jag kommer till längre ner.

Idag är man helt utlämnad till företagens godtycke vad gäller tillgängligheten till många spel man betalat för - spel du betalat hundratals kronor för idag på Xbox Live kanske inte längre finns kvar i utbudet om några år, beroende på hur populärt det är. Ju färre spelare som laddar ned ett spel, desto kortare tid innan det plockas bort ur sortimentet för att lämna plats i molnet åt något nytt. Det var ju bara en tidsfråga innan man skulle börja rensa i det digitala lagret också, precis som en spelbutik slutar sälja spel ingen vill köpa. Precis som vi spelare rensar ut i våra hyllor och avyttrar spel vi inte längre vill ha i samlingen. Fullt förståeligt. Problemet är att det är EA, Sony, Microsoft och Valve som nu rensar i spelhyllorna. Laddar du ned ett spel som sedermera plockats bort ur sortimentet, och din konsol går sönder - tough luck...?

Att erbjuda kostnadsfria nedladdningar av spel under en begränsad tid genom exempelvis Games with Gold är en idé jag uppskattar - plötsligt får jag valuta för pengarna i Xbox Live Gold som jag inte fått tidigare då jag föredrar att spela ensam.

Att erbjuda digitala nedladdningar av spel kan också vara bra som komplement eller alternativ, men som ersättning tycker jag inte om det. Alls.
Och jag börjar så smått ställa mig frågan, om digital distribution tar över mer och mer, kan det rentav bli kontraproduktivt för utvecklare och utgivare?

När jag köper ett digitalt spel har jag nämligen flera nackdelar i åtanke. Priset måste framför allt vara mycket förmånligare än om jag köper spelet i butik för att jag skall slå till. Så är inte fallet med de flesta nyligen släppta AAA-spel på Xbox Live, tvärtom är alla jag tittat på dyrare än sina fysiska motsvarigheter i många butiker. Argumentet att digital distribution skulle göra spelen billigare, vad hände där?

Jag har också i åtanke att lagt kort ligger, tröttnar jag på spelet efter ett par veckor kan jag inte ge bort det, sälja det i andra hand eller byta in det, som det ser ut idag. Jag tänker då till både en och två gånger innan jag lägger så mycket pengar på ett spel. Jag blir mer noggrann med att spelet är kritikerrosat och innehållsrikt, jag avstår helt från köp i tveksamma fall och chansar aldrig mer.

Jag har begränsat utrymme på min konsols hårddisk, vilket inte borgar för en stor spelsamling. Jag kan förvisso ladda ner ett spel jag raderat från hårddisken, men det tar betydligt längre tid än att stoppa in en skiva i en Xbox 360 och börja spela direkt.

Med tanke på förväntad livslängd på dagens elektronikprodukter känns det minst sagt angeläget att fråga hur länge det digitala innehåll en spelare betalat hundralappar (kanske t om tusenlappar) kommer vara tillgängligt. Jag har mängder av tjugo år gamla spel eller äldre på fysiska lagringsmedia som fungerar ypperligt. De är inte knutna till något konto eller någon konsol, går en konsol sönder stoppar jag in spelet i nästa. Kommer jag kunna ladda ner Child of Light om 10-20 år, när kanske ingen annan bryr sig om det där lilla magnifika rollspelet förutom just jag?

Vad tycker spelarna på Flashback?
Citera
2014-05-05, 12:21
  #2
Medlem
kinky_Ms avatar
Hoppas det kommer fler alternativ till gog. Kommer aldrig bli perfekt men man kan ju hoppas att fler företag håller liv även i sina äldre spel. Jag kräver inte patchar eller nyutveckling bara att man kan köpa det.
Citera
2014-05-05, 12:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Hoppas det kommer fler alternativ till gog. Kommer aldrig bli perfekt men man kan ju hoppas att fler företag håller liv även i sina äldre spel. Jag kräver inte patchar eller nyutveckling bara att man kan köpa det.

Nu vet jag inte vad som menas med gog, men att hålla liv i sina gamla spel vore ju nästan enbart goodwill från företagens sida, och jag tror inte det kommer hända. Enorma kommersiella succéer som håller att krängas ett varv till, absolut om man kan tjäna pengar på det. Men de små obskyra spelen som aldrig sålde särskilt bra till att börja med kommer man nog aldrig se igen. Då har man ju fördelen av att fortfarande kunna ha det på en skiva i hyllan, och går konsolen sönder kan man åtminstone emulera det på sin dator. Ja, tills skivan ruttnar förstås, ingenting är för evigt, men man kan ju i större grad påverka hur länge det varar om man tar hand om det väl...

Jag hade i så fall hellre sett något av följande scenarion:

1. Spelkonsolerna har en funktion som låter en bränna sina nedladdade spel på skivor eller flashminnen. Vill man slippa piratkopieringen borde man väl kunna göra så att en digital signatur följer med filen när man bränner den, så att det fortfarande är knutet till kontot hos spelaren som laddat ner det.

2. Tjänsten övergår helt och hållet till en prenumerationstjänst typ Netflix, där man kan streama eller ladda ner hur många spel man vill för en månadskostnad. Det är fortfarande tråkigt om ens favoritspel försvinner, men samtidigt får man vara medveten om att det är en tjänst man betalar för och inte längre enskilda produkter. Så länge månadskostnaden är rimlig, go for it.

3. Efter att ett spel funnits ute på marknaden ett visst antal år och ingen betalar för det längre, gör det helt fritt för spelarna själva att kopiera och sprida spelen helt gratis.

Edit: Notera att jag bara diskuterar lagliga alternativ. Jag vet att man kan ladda ner i stort sett varenda spel gratis illegalt, men jag håller inte på med sådant.
__________________
Senast redigerad av Blodpixel 2014-05-05 kl. 12:46.
Citera
2014-05-05, 18:32
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Gog står för Good Old Games och är ett företag som gör fantastiska kulturgärningar och uppdaterar gamla spel så att dom fungerar på moderna datorer och operativsystem. Allt till ett attraktivt pris och fritt från DRM. Dessutom brukar man få massa goodies när man köper därifrån så som spelets soundtrack, bakgrundsbilder och annat kul. Visserligen är det helt digitalt det också men det är líkförbannat en mycket god sak dom gör. Dom säljer även nyare PC-spel till helt okej priser.

http://www.gog.com/
Citera
2014-05-05, 18:36
  #5
Medlem
Limma skinkbits avatar
Ordmärkaren i mig måste bara påpeka att alla datorspel är digitala. Disketter vara digitala, CD-ROM är digitalt, DVD är digitalt och så vidare.

I sakfrågan har jag inga åsikter.
Citera
2014-05-05, 19:44
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Ordmärkaren i mig måste bara påpeka att alla datorspel är digitala. Disketter vara digitala, CD-ROM är digitalt, DVD är digitalt och så vidare.

I sakfrågan har jag inga åsikter.

Fast att sälja saker på fysiska media är ju inte "digital distribution".
Citera
2014-05-05, 20:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Gog står för Good Old Games och är ett företag som gör fantastiska kulturgärningar och uppdaterar gamla spel så att dom fungerar på moderna datorer och operativsystem. Allt till ett attraktivt pris och fritt från DRM. Dessutom brukar man få massa goodies när man köper därifrån så som spelets soundtrack, bakgrundsbilder och annat kul. Visserligen är det helt digitalt det också men det är líkförbannat en mycket god sak dom gör. Dom säljer även nyare PC-spel till helt okej priser.

http://www.gog.com/

Det är en bra idé, jag hoppas det är lika bra för dem som för oss retrorävar, att de tjänar tillräckligt och inte lägger ner. Kommer absolut spana in sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Ordmärkaren i mig måste bara påpeka att alla datorspel är digitala. Disketter vara digitala, CD-ROM är digitalt, DVD är digitalt och så vidare.

I sakfrågan har jag inga åsikter.

Jovisst har du rätt i sak men du vet ju vad som menas. :-) Men nog har du väl en åsikt i frågan ändå, föredrar du att köpa spel digitalt eller fysiska skivor i butik?

För att anknyta till rubriken, tror ni att en övergång till digital distribution kan skada spelbranschen? Jag tänker på de nackdelar jag kunde komma på och försöker hitta fler fördelar men jag kan inte riktigt se dem.

Jag tänker på all spelförsäljning som sker till förmån för presenter t ex. Svårt att ge bort ett digitalt ex, och en voucher är väl inte så jättespännande.

Tänker småbarnsföräldrar med ansträngd ekonomi, de vet att efter några dagar har ungen tröttnat på spelet och kommer vilja byta in det, vilket ju inte går. De kanske då drar sig för att betala 599 för ett spel ur Lego-serien?

Enda fördelarna jag ser är att det är bekvämt att inte resa sig ur soffan för att köpa ett nytt spel. Plus att det är trevligt att få tillgång till ett bredare indie-utbud då oberoende utvecklare får lättare att exponeras på marknaden.
Citera
2014-05-06, 14:29
  #8
Medlem
-ELF-s avatar
Jag vill också helst ha en fysisk kopia stående i min hylla. Men det viktigaste är att spelen inte skräpas ned med en massa drm som gör dem ospelbara eller som gör att de inte kan installeras när man inte har någon uppkoppling.

Som det nämnts tidigare. Tack gog.com för alla de drm fri spelen.
Köper man spelen på gog så saknar man ju fortfarande den fysiska kopian. Men man har ju altid tillgång till spelen var man än är om man har en uppkoppling, samtidigt som man kan välja att spara dem lokalt på sin egna dator. Själv har jag alla mina spel från gog på min ena lagrings disk.
Citera
2014-05-06, 19:17
  #9
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodpixel
Jovisst har du rätt i sak men du vet ju vad som menas. :-) Men nog har du väl en åsikt i frågan ändå, föredrar du att köpa spel digitalt eller fysiska skivor i butik?

För att anknyta till rubriken, tror ni att en övergång till digital distribution kan skada spelbranschen? Jag tänker på de nackdelar jag kunde komma på och försöker hitta fler fördelar men jag kan inte riktigt se dem.

Jag tänker på all spelförsäljning som sker till förmån för presenter t ex. Svårt att ge bort ett digitalt ex, och en voucher är väl inte så jättespännande.

Onlinedistribution kanske är ett bättre ord, trots svengelskan?

OK, vi har väl alla till mans en förmåga att värdera fysiska produkter lite högre. Det blir ju mer konkret att ha en DVD i hyllan än att bara ha en fil på en hårddisk eller ett lösenord som ger en rätt att använda produkten. På jobbet använder vi en del äldre programvara och känns mycket bra att ha både serienummer och installationsmedia (DVD) liggande i ett skåp, redo att tas fram när det behövs.

Och precis som du skriver så försvårar det andrahandsmarknaden när fysiska media saknas. Idag är loppisarna fortfarande fulla med LP, VHS, CD och DVD och det är både roligt och billigt att köpa t.ex. gamla filmer på det sättet. Men detta är väl en marknad som inte direkt uppskattas av skiv-, film- och mjukvarubolag, trots att den är laglig.
Citera
2014-05-07, 00:40
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Jag vill också helst ha en fysisk kopia stående i min hylla. Men det viktigaste är att spelen inte skräpas ned med en massa drm som gör dem ospelbara eller som gör att de inte kan installeras när man inte har någon uppkoppling.

Som det nämnts tidigare. Tack gog.com för alla de drm fri spelen.
Köper man spelen på gog så saknar man ju fortfarande den fysiska kopian. Men man har ju altid tillgång till spelen var man än är om man har en uppkoppling, samtidigt som man kan välja att spara dem lokalt på sin egna dator. Själv har jag alla mina spel från gog på min ena lagrings disk.

Du har ju all möjlighet i världen att spara dina installationsfiler från GOG på en skiva eller usb-minne. Jag däremot saknar inte den fysiska kopian så mycket som dom stora fina spelboxarna man fick där vissa spel hade så mycket goodies att dagens collectors editions ligger i lä. Visst, det tar plats och what not men gav ett mervärde som gjorde att det kändes helt okej att lägga flera hundra på ett spel.
Citera
2014-05-07, 15:16
  #11
Medlem
PrinceMeandors avatar
Köper nästan alla spel via nedladdning både till konsoll och dator. Spel på exempelvis PS-Store är nästan alltid minst 100kr billigare än i butik. Förstår inte varför man skulle betala extra bara för att få en förpackning och en instruktionsbok som ligger och skräpar. Sen brukar det låta mindre när man spelar ett nedladdat spel eftersom skivläsaren inte behöver anstränga sig.

Tror snarare att det gynnar spelbraschen eftersom reorna uppmuntrar till enkla spontanköp av gamla klassiker. Sen tror jag även att värdet på retrospel minskar en aning då i princip alla klassiker numera finns att ladda ner för en billig slant. För samlare som inte är ute efter det spelmässiga är det kanske en annan sak dock.
Citera
2014-05-16, 09:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMeandor
Köper nästan alla spel via nedladdning både till konsoll och dator. Spel på exempelvis PS-Store är nästan alltid minst 100kr billigare än i butik. Förstår inte varför man skulle betala extra bara för att få en förpackning och en instruktionsbok som ligger och skräpar. Sen brukar det låta mindre när man spelar ett nedladdat spel eftersom skivläsaren inte behöver anstränga sig.

Tror snarare att det gynnar spelbraschen eftersom reorna uppmuntrar till enkla spontanköp av gamla klassiker. Sen tror jag även att värdet på retrospel minskar en aning då i princip alla klassiker numera finns att ladda ner för en billig slant. För samlare som inte är ute efter det spelmässiga är det kanske en annan sak dock.

Jag godtar dina poänger, skillnaden är att jag ser spel som produkter att samla, byta, gömma och damma av för att ge sina barn en glimt av ens egen barndom. På så vis tycker jag digital distribution gör gamers historielösa. Spelfodral och instruktionsböcker är inget som är i vägen för mig, så det är tråkigt att spel numera säljs nästan helt utan manualer. Hade jag haft plats hade jag förmodligen köpt specialutgåvan av varje spel jag äger för att få med ännu mer merchandise. Att skivläsaren belastas stämmer ju bara delvis. Min Xbox one snurrar bara när jag installerar spel.

Tittar man på retrospel så tycker jag det är kul att de kan laddas ner, men att inget går upp mot känslan av att spela det i originalutförande som det var menat från början. Att priserna på ovanliga retrospel skulle sjunka på grund av dem tror jag inte på, tvärtom. De lockar snarare mig att investera i en originalutgåva med box och manual. Och såvitt jag vet har priserna aldrig varit så höga som nu.

Man har ju lätt kunnat emulera retroklassikerna gratis i många år nu dessutom, ändå tycks priserna öka.

Inget synsätt är såklart mer rätt än det andra. Men om vi som tillhör samlarfalangen av gamers, förmodligen den lite äldre skaran som inte hade internet när vi var barn, förlorar intresset för att betala såpass mycket för att långtidshyra spel? Det tror jag kan skada industrin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback