Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-04, 09:25
  #1
Medlem
Hej.
har nu dom 3 senaste gångerna känt en obehaglig känsla i knät efter knäböjen, typ strålar i och under knäskålen.
igår prövade jag och sänka 12.5kg och körde igenom 5 set plus uppvärmning. men fick samma känsla i knät även då.
jag är rädd för att det har blivit någon typ av överbelastning, också rädd att det kommer bli en infektion om jag fortsätter.

Men till frågan.
knäböjen är väl sjävla "grunden" till strong lifts? så...
ska jag pröva ta bort böjen några veckor och fortsätta på resterande övningar?
måste jag byta program helt och hållet?!

då jag har skaffat knodd och jobbar en del så passa stronglifts mig helt prefekt då det inte blev så långa pass, inte heller så många i veckan, men ändå träna igenom alla viktiga muskelgrupper.

vad tycker folk att jag bör göra?
tack för svar.
Citera
2014-05-04, 09:40
  #2
Medlem
RadikalFitnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jfromhell
Hej.
har nu dom 3 senaste gångerna känt en obehaglig känsla i knät efter knäböjen, typ strålar i och under knäskålen.
igår prövade jag och sänka 12.5kg och körde igenom 5 set plus uppvärmning. men fick samma känsla i knät även då.
jag är rädd för att det har blivit någon typ av överbelastning, också rädd att det kommer bli en infektion om jag fortsätter.

Men till frågan.
knäböjen är väl sjävla "grunden" till strong lifts? så...
ska jag pröva ta bort böjen några veckor och fortsätta på resterande övningar?
måste jag byta program helt och hållet?!

då jag har skaffat knodd och jobbar en del så passa stronglifts mig helt prefekt då det inte blev så långa pass, inte heller så många i veckan, men ändå träna igenom alla viktiga muskelgrupper.

vad tycker folk att jag bör göra?
tack för svar.


Har du provat att mixtra med hur du står och se om du kan bli smärtfri på det sättet? fötterna bredare, tårna mer utåt osv.
Citera
2014-05-04, 10:06
  #3
Medlem
Eddietheeagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jfromhell
Hej.
har nu dom 3 senaste gångerna känt en obehaglig känsla i knät efter knäböjen, typ strålar i och under knäskålen.
igår prövade jag och sänka 12.5kg och körde igenom 5 set plus uppvärmning. men fick samma känsla i knät även då.
jag är rädd för att det har blivit någon typ av överbelastning, också rädd att det kommer bli en infektion om jag fortsätter.

Men till frågan.
knäböjen är väl sjävla "grunden" till strong lifts? så...
ska jag pröva ta bort böjen några veckor och fortsätta på resterande övningar?
måste jag byta program helt och hållet?!

då jag har skaffat knodd och jobbar en del så passa stronglifts mig helt prefekt då det inte blev så långa pass, inte heller så många i veckan, men ändå träna igenom alla viktiga muskelgrupper.

vad tycker folk att jag bör göra?
tack för svar.

Köp knälindor. Det avlastar och stärker upp riktigt bra. Funkar inte det så kanske du får prata med en sjukgymnast.
Citera
2014-05-04, 10:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFitness
Har du provat att mixtra med hur du står och se om du kan bli smärtfri på det sättet? fötterna bredare, tårna mer utåt osv.


oja, för nått halvår sen stod jag lite fel, då jag lyfte lite på tårna, sen dess har jag sträckt ut fötterna och låtit knäskålarna följa tårna. står stadigt på fötterna.
Citera
2014-05-04, 10:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eddietheeagle
Köp knälindor. Det avlastar och stärker upp riktigt bra. Funkar inte det så kanske du får prata med en sjukgymnast.

har knälinda på höger knät, (vänster knät som knasar) men har en tidigare skada i höger.
fick en båtpropeller i det benet, så det fattas lite grejer, typ korsband, ledband, lite av knäskålen, miniskern. m.m
men kanske kan köpa en till då och pröva ha på båda benen.
men om det nu är en överbelastning så tror jag inte det är så bra och köra vidare, även om jag har knälinda. eller har jag fel?
Citera
2014-05-04, 10:31
  #6
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eddietheeagle
Köp knälindor. Det avlastar och stärker upp riktigt bra. Funkar inte det så kanske du får prata med en sjukgymnast.
... knälindor är nog det absolut dummaste TS kan köpa för att få bot på sitt problem.

At ersätta knäböj med frontböj kanske kan vara ett alternativ? Annars tycker jag du ska filma när du böjer, och rätta till felet.
Citera
2014-05-04, 10:39
  #7
Medlem
freyas avatar
Om du kan böja smärtfritt överhuvudtaget så fortsätt. Men, ägna några veckor åt väldigt strikt träning på lägre vikter. Var väldigt noga med att inte knäna åker inåt under någon del av rörelsen, utan håller samma linje genom hela böjen. Böj sakta och kontrollerat med all prio på utförandet.
Värm upp riktigt ordentligt. Stretcha om du känner dig stel någonstans i underkroppen. Öka sedan långsamt på vikterna, fortfarande med strikt utförande och så länge det inte gör ont.

Gör det för ont så hitta andra övningar för att träna benstyrkan. Dåliga/skadade knän hänger ofta ihop med svag benmuskulatur, stärker man upp den så stabiliseras knäna.
__________________
Senast redigerad av freya 2014-05-04 kl. 10:42.
Citera
2014-05-05, 16:01
  #8
Medlem
jo känner så också med knäbindan. känns ju dumt om jag bara döljer smärtan.

har aldrig haft det här problemet förr, det har kommit nu när jag har kört stronglift några veckor.
blir ju knäböj varje pass då.
jag tror inte jag gör fel, tror mer på en överansträngning pga att man kör så ofta.
men ni tror inte det är dumt att köra på väldigt låga vikter ändå OM det skulle vara en överansträngning?
Citera
2014-05-05, 17:29
  #9
Medlem
drudys avatar
Om du skulle ha möjlighet att filma dig själv när du böjer så får vi se ifall det är tekniken som sviker, något som troligtvis är fallet.

Om du inte vill outa dig så gör videon privat på youtube och skicka länk så kollar jag eller nån annan som har lust att hjälpa.

När du böjer, några simpla tips som kan förhindra knäproblem:
- stå lite bredare än axelbrett. Ibland kan ett breddande av ståpositionen underlätta möjligheten att nå djup.
- djupet ska vara parallellt med marken eller under (källa på det: )
- tårna pekar utåt, mellan 30-45 grader
- driv dina knän utåt över dina fötter på vägen ner, och låt dem inte kollapsa inåt på vägen upp
- driv med hälarna och med mitten av foten på vägen upp, inte med tårna, hälen lämnar aldrig marken
- luta dig tillbaka så mycket du kan utan att falla bakåt. Detta kräver övning.
- om du har svårt med att komma ner i rätt djup, så kom ihåg att din överkropp inte behöver eller alltid ska vara rakt vertikal mot marken. Rörelsen kan börja med att du för höfterna bakåt, medans du allt mera böjer på knäna.
- ryggen skall vara naturligt rak under rörelsen, och en liten så kallad "butt wink" i botten av rörelsen är okej så länge den är liten och inte överdriven.

Om du absolut inte kommer under parallellt så är du för stel i anklarna eller höften, antagligen det första. Då kan olympiska lyftarskor med höjd klack hjälpa eller så lägger du en hård matta eller viktplatta, 2-3 cm, under dina hälar. Detta skapar ROM i ankeln som du inte besitter ifall du är för stel. Men detta är ingen ursäkt att inte köra flexibilitetsträning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback