• 1
  • 2
2014-05-03, 14:05
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag tappade mina plastkort och det tar upp till 5 bankdagar att få nya.
Swedbank i staden jag bor i hanterat inte kontanter.
Om vi antar att jag inte har några vänner jag kan låna pengar av/föra över pengar till och låta dem ta ut.
Hur ska jag klara mig till jag får mina kort? För stunden har jag varken kontanter eller mat hemma.
Närmsta swedbankkontor som hanterar pengar finns 8 mil bort och jag har varken bil eller möjlighet att ta tåg/buss dit (även om jag hade haft kontanter så går det inte att betala resan med kontanter längre.
Citera
2014-05-03, 14:42
Medlem
Codens avatar

Alltså du bara måste vara 90-talist!

Vad för sorts svar förväntar du dig på en såhär urkorkad fråga egentligen?

Att det skulle vara BANKENS ansvar att hålla dig bekymmersfri när du varit klantig och tappat ditt kort eller?
Hur ska någon på FB kunna tala om för dig hur du ska klara dig de närmaste dagarna?

Om det nu är så som du beskriver så finns det ju inget att göra förutom att svälta. Har du ingen mat och inga pengar, inga vänner eller släkt/grannar att låna av samt ingen möjlighet att tigga skjuts, lifta eller på annat sätt ta dig till en plats där du kan ta ut pengar så är du ju fucked.

Behövde du starta en tråd för att lista ut det? Really??

Om jag missuppfattat ditt syfte med tråden får du gärna förtydliga dig.
Citera
2014-05-03, 14:48
Medlem
welcometorealitys avatar
Jag vet att förut så fick man ett tillfälligt bankkort direkt i banken för uttagsautomaterna, om man hade slarvat bort eller att kortet hade blivit spärrad.Sen fick man vänta på det riktiga kortet om man hade ett VISA kort t.e.x
Citera
2014-05-03, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coden

Alltså du bara måste vara 90-talist!

Vad för sorts svar förväntar du dig på en såhär urkorkad fråga egentligen?

Att det skulle vara BANKENS ansvar att hålla dig bekymmersfri när du varit klantig och tappat ditt kort eller?
Hur ska någon på FB kunna tala om för dig hur du ska klara dig de närmaste dagarna?

Om det nu är så som du beskriver så finns det ju inget att göra förutom att svälta. Har du ingen mat och inga pengar, inga vänner eller släkt/grannar att låna av samt ingen möjlighet att tigga skjuts, lifta eller på annat sätt ta dig till en plats där du kan ta ut pengar så är du ju fucked.

Behövde du starta en tråd för att lista ut det? Really??

Om jag missuppfattat ditt syfte med tråden får du gärna förtydliga dig.

Nej, jag är inte 90-talist. Långt ifrån.
Syftet är såklart att ifrågasätta att banker inte hanterat kontanter och vilka problem det kan medföra.
Just nu har jag ju i stort sett ingen möjlighet att få tag i pengar. För 10-15 år sen var det en självklarhet att det gick att gå till banken för att ta ut pengar man har hos dem.
Jag anser inte att det är bankens ansvar att hålla mig bekymmersfri, däremot så undrar jag om det är deras ansvar att ge mig möjlighet att få tag i mina pengar med enda motkrav att jag ska kunna legitimera mig eller ej.
Jag betalar trots allt pengar för att de ska hantera mina pengar.
Citera
2014-05-03, 14:58
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nej, jag är inte 90-talist. Långt ifrån.
Syftet är såklart att ifrågasätta att banker inte hanterat kontanter och vilka problem det kan medföra.
Just nu har jag ju i stort sett ingen möjlighet att få tag i pengar. För 10-15 år sen var det en självklarhet att det gick att gå till banken för att ta ut pengar man har hos dem.
Jag anser inte att det är bankens ansvar att hålla mig bekymmersfri, däremot så undrar jag om det är deras ansvar att ge mig möjlighet att få tag i mina pengar med enda motkrav att jag ska kunna legitimera mig eller ej.
Jag betalar trots allt pengar för att de ska hantera mina pengar.
byt bank

skaffa sedan även ett konto på ica.

Min bank ordnade kontantuttag på valfri bank, utomlands inom loppet av n p gra timmar.

byt bank som sagt.
Citera
2014-05-03, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
byt bank

skaffa sedan även ett konto på ica.

Min bank ordnade kontantuttag på valfri bank, utomlands inom loppet av n p gra timmar.

byt bank som sagt.

Jo, blir nog till att göra det.
Om det nu finns någon bank kvar i stan som hanterat kontanter.
Konto på ica är säkert smidigt på vissa sätt.. men tappar man som jag plastfickan med alla kort så hjälper det ju inte mycket.
Citera
2014-05-03, 15:04
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Jag tappade mina plastkort och det tar upp till 5 bankdagar att få nya.
Swedbank i staden jag bor i hanterat inte kontanter.
Om vi antar att jag inte har några vänner jag kan låna pengar av/föra över pengar till och låta dem ta ut.
Hur ska jag klara mig till jag får mina kort? För stunden har jag varken kontanter eller mat hemma.
Närmsta swedbankkontor som hanterar pengar finns 8 mil bort och jag har varken bil eller möjlighet att ta tåg/buss dit (även om jag hade haft kontanter så går det inte att betala resan med kontanter längre.

har haft samma problem som dig - lösningen= byt till en riktig bank som har kontanter = handelsbanken.
swedbank är den sämsta jävla banken som finns. otrevliga är dom också

ett extra kreditkort är bra att ha som backup hemma i byrålådan också... finns flera som är gratis.
Senast redigerad av PremiumBananas 2014-05-03 kl. 15:12.
Citera
2014-05-03, 15:25
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Jo, blir nog till att göra det.
Om det nu finns någon bank kvar i stan som hanterat kontanter.
Konto på ica är säkert smidigt på vissa sätt.. men tappar man som jag plastfickan med alla kort så hjälper det ju inte mycket.
Ja ica kortet tänkte jag inte att du går omkring med. Du har ett kort som du handlar allt med. ica kortet ligger i låda hemma, då har du mat iaf.

kolla skandiabankens villkor, jämför även med ikano och någon annan nischbank.kolla framförallt avgifterna de är viktigare än räntepunkter.

har haft alla stora, handelsb, nordea swedb osv... aldrig mer.
Citera
2014-05-03, 15:41
Medlem
Du kan ju även skaffa ett bra kort istället för de som bankerna själva ger ut? Amex t.ex. kan oftast fixa ett nytt kort åt dig inom 24 timmar oavsett var i världen du är.
Citera
2014-05-03, 16:00
Medlem
Varför har du inte pengar hemma i fall att ? varför har du bara ett kort?
jag har två kort från olika banker. bara för om det ena blir stulet/tappat/fast i automaten så har jag ett nytt. sen har jag även pengar hemma.
tänk om fler hade tänkt ett steg längre.
Citera
2014-05-03, 20:33
Medlem
Kasperskys avatar

Låna av en vän? Låna kontanter? Du måste ju kunna överleva i fem arbetsdagar. Sen så skulle jag råda dig att skaffa ett reservkort. Alltid bra att ha.
Citera
2014-05-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky

Låna av en vän? Låna kontanter? Du måste ju kunna överleva i fem arbetsdagar. Sen så skulle jag råda dig att skaffa ett reservkort. Alltid bra att ha.

Om vi för resonemangets skull antar att jag inte har nåt socialt nät alls.
Då sitter man rätt pyrt till när banken inte hanterat kontanter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in