• 1
  • 2
2014-05-04, 09:48
Medlem
perfas avatar
Om man nu är en enstöring så kanske man själv hade tänkt tanken att ha kontanter hemma, använda en bank som hanterar kontanter, ha fler än ett kort osv.

Kommer man inte så långt kan man titta över möjligheten till god man.
Citera
2014-05-04, 10:20
Medlem
Tycker faktiskt frågan är relevant. Nuförtiden är det ju extremt svårt att få tag på kontanter. Är det rimligt.

Säg att jag har en massa pengar på mitt konto, vill avsluta mitt konto och få ut alla mina pengar i kontanter. Har banken rätt att neka mig det? Det kan ju till och med vara så att jag inte har några alternativa sätt att ta emot pengarna på. Har banken då rätt att behålla mina pengar?
Citera
2014-05-04, 13:16
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Om vi för resonemangets skull antar att jag inte har nåt socialt nät alls.
Då sitter man rätt pyrt till när banken inte hanterat kontanter.

Om man inte har ett "socialt nät" så blir det svårt ja. Som tur så har dem flesta det förhoppningsvis. Om man inte kan låna kontanter av någon annan så får man åka till ett kontor som har kontanthantering. Och när man väl får kortet så hoppas jag att man lär sig en läxa. Man skall alltid ha kontanter eller ett extra kort ifall något händer.
Citera
2014-05-04, 13:24
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Om man inte har ett "socialt nät" så blir det svårt ja. Som tur så har dem flesta det förhoppningsvis. Om man inte kan låna kontanter av någon annan så får man åka till ett kontor som har kontanthantering. Och när man väl får kortet så hoppas jag att man lär sig en läxa. Man skall alltid ha kontanter eller ett extra kort ifall något händer.

Fast utan kort kan man ju inte åka till ett kontor som hanterat kontanter.
Närmsta kontor för mig ligger i stockholm, och när sj lägger ner sin butik inom kort så kommer man inte kunna betala varken tåg eller buss med kontanter utan det är endast kort som gäller.
Citera
2014-05-04, 15:01
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Fast utan kort kan man ju inte åka till ett kontor som hanterat kontanter.
Närmsta kontor för mig ligger i stockholm, och när sj lägger ner sin butik inom kort så kommer man inte kunna betala varken tåg eller buss med kontanter utan det är endast kort som gäller.
Då finns alternativet att skriva av eller kopiera kortet så man kan beställa biljett eller handla över internet med siffrorna.

Beroende på hur mycket sparat du har kan du ha lite pengar eller ett annat kort hemma så klarar du dig tills dess att det nya kortet kommer nästa gång t.ex hos Forex får man VISA utan årsavgift
Citera
2014-05-04, 15:03
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Då finns alternativet att skriva av eller kopiera kortet så man kan beställa biljett eller handla över internet med siffrorna.

Beroende på hur mycket sparat du har kan du ha lite pengar eller ett annat kort hemma så klarar du dig tills dess att det nya kortet kommer nästa gång t.ex hos Forex får man VISA utan årsavgift

Absolut, jag hade kortsiffrorna i huvudet, men valde att spärra kortet så fort jag upptäckte att jag hade förlorat det.

Men frågan är egentligen mer tänkt att handla om huruvida banken som jag betalar (jag får ingen eller mycket liten ränta på mitt lönekonto) för att de ska hantera mina pengar inte också ska vara tvugna att kunna ge mig mina pengar även om jag tappat bort kortet.

Vad har jag som kund rätt att vänta mig för service?
Idag betalar jag pengar för att i stort sett sköta mina egna bankärenden via internet, om jag inte vill göra det så verkar jag inte ens erbjudas möjligheten att betala en räkning på banken eller ta ut mina pengar på ett bankontor.
Citera
2014-05-04, 16:56
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Absolut, jag hade kortsiffrorna i huvudet, men valde att spärra kortet så fort jag upptäckte att jag hade förlorat det.

Vad har jag som kund rätt att vänta mig för service?
Idag betalar jag pengar för att i stort sett sköta mina egna bankärenden via internet, om jag inte vill göra det så verkar jag inte ens erbjudas möjligheten att betala en räkning på banken eller ta ut mina pengar på ett bankontor.
Ok, har för mig Swedbank kan skapa ett tillfälligt betalkort över internetbanken också som kan användas online.

Förstår vad du menar och självklart förväntar man sig bättre service när man betalar för skiten men som du kanske sett är det många som byter bort giriga skitbanken Swedbank idag när det finns många bättre alternativ, dock är du kanske begränsad om du bor i en liten håla?

Forex som jag nämnde hanterar pengar, har öppet alla dagar där vissa kontor stänger kl.21 och det finns flera i min stad så det är rätt sjukt att man får bättre service och utbud hos en bank där allt är kostnadsfritt än hos de gamla hängbukssvinen som tror de har monopol
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in