2014-11-08, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Absolut, men för att ett sånt raseri ska kunna existera funderade jag på om det inte måste finnas någon slags inre övertygelse om att man har rätt att fostra en flicka så hårt?
Hos en normaltänkande människa hade väl spärrarna satt stopp för alltihop betydligt tidigare?

Rami nämnde något om att det alltid var tjafs och gapande när han var hemma. Om det är sant kan det väl ha skett en slags normalisering av deras sjuka beteenden. Det måste ha gått väldigt långt innan nåt sånt händer, eller?

...och jag lider med barnen som har haft tecknad film som enda stimulans under dagarna. Det borde banne mig vara lag på att alla barn ska gå på dagis/förskola för att slippa så dåliga starter i livet. I det här fallet så tycks varken BVC eller vårdcentraler haft någon kontakt med familjen.

Jag tänkte också på det när jag läste förhören. Inte så konstigt att den stora pojken var så hyper under förhören. Någon skrev att han inte kan vara normal, men vad mer kan man vänta sig av en pojke som bara satt bredvid tv/datorn hela dagarna och som får leva i ett hem där våld, skrik och gap är vardagsmat. Sen får man heller inte glömma att han skiljts från sina föräldrar och bor i ett helt främmande hem där han inte kan uttrycka sig på sitt modersmål. Fy fan
Citera
2014-11-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det kan vara så som du skriver, men det kan också vara så att Rami kalkylerade med att han skulle bli trodd om han skyllde allt på frun, och såg till att "bevisa" med film och dramatiska repliker. Madi är en sällsynt vidrig person, en sak som inte får tala till Ramis fördel!

Klanen verkar tro på Rami, och åklagaren har svårt att få fram Ramis delaktighet i misshandeln.

Det är vårdnadshavarens ansvar åklagaren anser att hon är säkrast i åtalet mot Rami. Det enda som kan bättra på bevisläget är att Madi börjat slåss för sin framtid.

Det är det vi måste fråga oss. Varför får dem inte fram en bevisning? Kan det vara så att han faktiskt inte har varit delaktig. Om jag inte minns fel så tror jag tom att åklagaren har uttalat sig om att den största bevisningen pekar mot kvinnan men att Rami är delaktig pga att han inte gjorde något för att stoppa det.
Citera
2014-11-08, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag håller med dig. Jag har inte heller gått med på att Madi skulle vara en kuvad kvinnan eller ett offer. Någonstans i tråden finns polisens förhör med henne efter att hon greps för stöld. Även då försökte hon spela förvirrad och hintade att hon skulle bli slagen - kanske av Rami - om det kom fram att hon hade stulit. Jag tror inte att Rami skulle ha brytt sig. I själva verket tror jag att Rami varit på väg att lämna henne sedan länge, kan vara därför han inte ville få hit Yara . Men på männens vis ville han först skaffa sig en ny kvinna. Han ville inte bo ensam. Kanske blev han ''gisslan'' i sitt äktenskap efter att han hade blivit vårdnadshavare för Yara.

Jag tror att han var gisslan i äktenskapet pga av sina egna barn där frun hotat med att ta dem och att han aldrig skulle få se dem om han lämnade henne.
Citera
2014-11-08, 13:45
Medlem
Citat:
Absolut, men för att ett sånt raseri ska kunna existera funderade jag på om det inte måste finnas någon slags inre övertygelse om att man har rätt att fostra en flicka så hårt?
Hos en normaltänkande människa hade väl spärrarna satt stopp för alltihop betydligt tidigare?

Rami nämnde något om att det alltid var tjafs och gapande när han var hemma. Om det är sant kan det väl ha skett en slags normalisering av deras sjuka beteenden. Det måste ha gått väldigt långt innan nåt sånt händer, eller?

...och jag lider med barnen som har haft tecknad film som enda stimulans under dagarna. Det borde banne mig vara lag på att alla barn ska gå på dagis/förskola för att slippa så dåliga starter i livet. I det här fallet så tycks varken BVC eller vårdcentraler haft någon kontakt med familjen.

Den frågeställningen har jag tagit upp tidigare, om varför Yara skulle uppfostras, och vad var det med Yara att det var tillåtet att slå henne i uppfostringssyfte.

De små pojkarna har verkligen räddats nu. i den viktiga ålder då barn formas för resten av livet. 3-åringen verkar hyperaktiv och efter i sin utveckling. Jag menar pojken som uppfattar sig själv som en älskling och Yara som inte en älskling. Det bäddar för en störd verklighetsuppfattning.

Det är nog inte lätt att ta hand om dessa barn, och göra folk av dem.
Citera
2014-11-08, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Jag tror att han var gisslan i äktenskapet pga av sina egna barn där frun hotat med att ta dem och att han aldrig skulle få se dem om han lämnade henne.

Det behövs ingen Hjärpe för att förklara att det inte är mannen som är gisslan i ett arabiskt hem. Profeten Mohammed har tagit hand om dilemmat med ilskna fruar som tråkar ut männen, genom att tillåta och uppmuntra månggifte.

I denna sak ser vi att Rami levde sitt eget liv, på egna villkor, typ som en ungkarl. Rami var ointresserad av familjen, och det tog sex minuter då han knullade Madi, medan helvetet och chattandet på nätet, pågick i hemmet.
Citera
2014-11-08, 13:58
Medlem
Citat:
Det är det vi måste fråga oss. Varför får dem inte fram en bevisning? Kan det vara så att han faktiskt inte har varit delaktig. Om jag inte minns fel så tror jag tom att åklagaren har uttalat sig om att den största bevisningen pekar mot kvinnan men att Rami är delaktig pga att han inte gjorde något för att stoppa det.

Förklaringen finns i att det är en delvis städad brottsplats och delvis fabricerad bevisning. Tidslinjen har luckor och diskrepanser. Det finns många olika utsagor, men ingen som det går att lita på eller överensstämmer helt med den tekniska bevisningen.

Ramis delaktighet vilar på lagen och inte på bevis. Det som åklagaren hade behövt, är att Madi berättar utan omsvep det de frågat om i förhören.
Citera
2014-11-08, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Precis...vad är det som driver henne?
Att hon är psykiskt sjuk under sina resor (med falska pass identiteter och ungar) och måste fungera som ngn slags gruppledare för att ro iland projektet - det har jag svårt att tro. Under resorna måste hon ha nerverna under kontroll.
Men kanske nu när bubblan har spruckit kan hon tillåta sig att bryta ihop? Eller en fulländad skådespelerska?

Pengar? Svartsjuka? Kärlek? Rädsla?

Och om det är människosmuggling det handlar om.
Hur ska hon då kunna berätta och erkänna dödsmisshandeln av Yara på ett trovärdigt sätt utan att människosmuggling kommer på tal? Om man börjar rota i denna soppa blir det många som drabbas - hela stora släkter på ett eller annat sätt
Är man beredd från myndigheters och politikers sida att ta tag i detta?

Nej det är man inte utan media kommer inte att skriva om bakgrund etc mer än absolut nödvändigt.
Detta om eventuell smuggling och PUT hit och dit, den enorma belastning som det ger myndigheter efter politiska beslut som inte klaras av. Tyvärr så är inte Yara det enda barnet som hanteras som en handelsvara men det är samtidigt politiskt sprängstopp och sopas under mattan.
Citera
2014-11-08, 14:07
Medlem
Men spelar det alls någon roll vad hon berättar efter allt detta tramsande? Hon har faktiskt inget sätt att bevisa något; Rami har bilder, telefonsamtal och chattar osv, som kan tyckas styrka det han berättar och det måtte ha chockat henne ordentligt. Det känslomässiga spelet, vem som sagt och gjort vad bortom den tekniska bevisningen kan hon inte göra mycket åt. Det blir ord mot ord. Alltså har hon bara att bekänna och hitta en förklaring, och det vet hon är ogörligt. Hon vet mycket väl att det är hon som har hållit i vapnet och att det kan bevisas. Vad finns därutöver? Alla väntar på en bekännelse ...
Citera
2014-11-08, 14:12
Medlem
Farkass avatar
Citat:
Vad tror ni, är det inte ganska osannolikt att Yara levde precis innan de två filmerna?

Som jag ser på det måste hon ha varit död i timmatal. Det finns inte en chans att hon stod upp vid första filmtillfället Varför envisas Rami med att påstå det i sista förhöret?

..och jag måste fråga om de vid det här tillfällena för de sista förhören med både Amani och Rami. Har de fått reda på den verkliga dödsorsaken? Hur mycket av den tekniska/medicinska bevisningen har de fått ta del av via sina försvarsadvokater?

Fastän Rami verkar ha övertro på den kriminaltekniska/medicinska bevisningen så påstår han ändå att hon stod upp......tycker det är märkligt. Han borde ju förstå att det inte ens går ihop rent tidsmässigt även om han inte tror på att skadorna omöjliggjort att hon står upp.

Jag är förmodligen ute och cyklar. Men med tanke på att han successivt har försökt täppa till alla andra luckor vid förhören, så borde han väl rätta till det här påståendet också.

Jag tror inte heller Yara levde vid 21-tiden, då hade hon nog varit död ett tag. Har inte hunnit läsa alla förhör än, men får känslan av att det hela skett tidigare på kvällen. Det är ju möjligt att Yara fått stryk även dagen innan och att hon faktiskt var dålig när hon kom hem från skolan. Läste att fettemboli tar rätt många timmar på sig att utvecklas... Det är fruktansvärt hur Yara blivit behandlad.
Citera
2014-11-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zicksack
Madi är så provokativ och ger flera spydiga svar under förhören. Ex. "Nästa gång jag mördar någon, ska jag komma ihåg vad jag åt innan". Så störd. Tror inte heller hon ändrar sig i rättegången, men vi får se..

Ja så sa hon ju faktiskt, har vi en "slip of the tongue" här? Provocerad, är spydig, försäger sig? Det tänkte jag inte på när jag läste det förhöret, men när du påminde om det så ser jag ett erkännande.
Citera
2014-11-08, 14:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Jag menar att vi nu har 100.000-tals nya muslimska medborgare i Sverige. Har ingen av dem vid det här laget utbildat sig till polis?
Om vi har kvinnliga muslimska poliser i Sverige så borde några av dem utbilda sig till förhörsledare. Jag tror att en muslimsk kvinnlig förhörsledare som talar arabiska hade varit det bästa kortet.
När det istället sitter två svenska poliser som inte har samma kulturella bakgrund plus en helt värdelös tolk så blir det i stort sett omöjligt att skapa det förtroende som behövs för att hon ska börja tala sanning.

Jag tror inte att vi oavsett förhörsledare / förhörsteknik kan förvänta oss ett erkännande från Amani. Då skulle hon frånsäga sig möjligheten att senare kunna hävda att hon blev oskyldigt dömd, vilket hon med största sannolikhet har för avsikt att hävda fram till sin död.

Tror inte heller att hon kommer att antyda något som kan skuldbelägga Rami av det enkla skälet att hon har allt att förlora – men inget att vinna på att så göra.

Möjligen har hon hon någon hållhake på Rami men den kommer hon att spara tills det gagnar hennes syften. Och nej, Amani är inte så korkad som hon väljer att framstå i nuvarande skådespel.
Citera
2014-11-08, 14:23
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Jo det finns det säkerligen men det är inte säkert att det finns det i just Karlskrona alt att de som finns kanske inte var ledig vid tillfället.

Att sedan ha hela förhör bara på arabiska skulle försvåra för de alla andra som måste ta del av informationen. då man skulle behöva tolk till varenda en som arbetar med fallet.
Visst men att då spela in hela samtalet samt att en tolk sitter utanför och lyssnar på hela samtalet och översätter till svenska borde väl gå?
Att förhör på svenska inte riktigt fungerar var ju ganska uppenbart i det här fallet. Dessutom är det här ett så pass allvarligt brott att alla resurser borde sättas in för att lösa det.
Som det hanteras just nu så skulle man nästan tro att mord på barn är en vardaglig grej och inget man vill ge sina bästa förhörsledare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in