2014-11-08, 17:42
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
http://www.medicinkompendier.se/index.asp?bthemakatid=12&titelid=426&j=1
Ambulans på plats sa att hon var kall!

En fortsatt läsning i tråden ger bl.a. som kan överföras till Yaras öde.
Endast en liten extra förklaring ang liv och död. Informationen har vi redan genom obduktionen.

Vital reaktion

Har skadan uppkommit intravitalt eller postmortalt? En död kropp blöder inte. Blåmärke är ett typiskt tecken på vitalreaktion medan hudavskrap ser likadant ut före och efter döden

Tyder på att blåmärken har uppkommit när Yara levde (cirkulation) skrapskador kan ha tillkommit (även) i sista misshandeln där hon "uppfostrades" och hon redan var avliden.

Fettembolier
•decollementskada, tangentiellt våld
•primär (till lungan mors, petekier över hela kroppen)
•sekundär (från lungan till cirkulationen)

(info: mors =död)
Visar att hon levde, hade cirkulation, medan fettembolierna fördes till lungan. Därpå dog pga av dessa.

Hoppas hon var djupt medvetslös långt före döden.

från
http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=426&j=1

Edit: någon som läst ang spår på hennes madrass? Den var borta och kriminalsökhunden osäker pga för liten mängd doft. (även i klädkammaren) I madrassen borde funnits massor av dofter men den måste varit borttagen direkt för undersökning.
Citera
2014-11-08, 17:47
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
En fortsatt läsning i tråden ger bl.a. som kan överföras till Yaras öde.
Endast en liten extra förklaring ang liv och död. Informationen har vi redan genom obduktionen.

Vital reaktion

Har skadan uppkommit intravitalt eller postmortalt? En död kropp blöder inte. Blåmärke är ett typiskt tecken på vitalreaktion medan hudavskrap ser likadant ut före och efter döden

Tyder på att blåmärken har uppkommit när Yara levde (cirkulation) skrapskador kan ha tillkommit (även) i sista misshandeln där hon "uppfostrades" och hon redan var avliden.

Fettembolier
•decollementskada, tangentiellt våld
•primär (till lungan mors, petekier över hela kroppen)
•sekundär (från lungan till cirkulationen)

(info: mors =död)
Visar att hon levde, hade cirkulation, medan fettembolierna fördes till lungan. Därpå dog pga av dessa.

Hoppas hon var djupt medvetslös långt före döden.

från
http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=426&j=1

Edit: någon som läst ang spår på hennes madrass? Den var borta och kriminalsökhunden osäker pga för liten mängd doft. (även i klädkammaren) I madrassen borde funnits massor av dofter men den måste varit borttagen direkt för undersökning.

Jag reflekterade själv över att Yaras madrass verkade ha varit inslagen i gladpack, dvs plastfolie som man använder till att bevara mat. Jag tror de hade den här lösningen för att förekomma sängvätning. Jag såg bilden på madrassen i FUP, där hade de tagit bort lakan och filt.
Citera
2014-11-08, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Kan det vara så att hon inväntar rätt tillfälle? Kanske hon först vill se vad Rami och hans försvar har att komma med?

Kan hon avslöja något om Rami, hans asylskäl och historia utan att samtidigt förgöra hela sin egen släkts tillvaro här i Sverige?

Rami påstår att hon hotat honom med att se till att hans PUT dras in, men är det inte samtidigt att sätta sig själv i samma situation?

I BLT http://bit.ly/1EaoiIZ kunde man läsa "Den mordmisstänkta kvinnan kommer från en ansedd palestinsk familj som stod Fatah och president Yassir Arafat mycket nära" och jag undrar om hennes politiska ställning i hemlandet kan vara en fara för Ramis kvarvarande familj och släkt i Gaza? Finns det i så fall en verklig orsak för Rami att vara livrädd för henne?

Hon har ju bara ett tillfälle kvar (TR) om vi undantar eventuell överklagan etc. av kommande dom.

Vem av dem står först inför skranket och hörs i rättegången, rättens ordförande styr detta så vitt jag känner till. Vem vill man höra/förhöra först, jag tippar på Rami. Fanns någon lista på rättegångsdagar och dess innehåll mm i tråden men hittar den inte.

Edit: min kommentar rörde i huvudsak första stycket i posten
"Kan det vara så att hon inväntar rätt tillfälle? Kanske hon först vill se vad Rami och hans försvar har att komma med"
Citera
2014-11-08, 18:23
Medlem
Citat:
Kan det vara så att hon inväntar rätt tillfälle? Kanske hon först vill se vad Rami och hans försvar har att komma med?

Kan hon avslöja något om Rami, hans asylskäl och historia utan att samtidigt förgöra hela sin egen släkts tillvaro här i Sverige?

Rami påstår att hon hotat honom med att se till att hans PUT dras in, men är det inte samtidigt att sätta sig själv i samma situation?

I BLT http://bit.ly/1EaoiIZ kunde man läsa "Den mordmisstänkta kvinnan kommer från en ansedd palestinsk familj som stod Fatah och president Yassir Arafat mycket nära" och jag undrar om hennes politiska ställning i hemlandet kan vara en fara för Ramis kvarvarande familj och släkt i Gaza? Finns det i så fall en verklig orsak för Rami att vara livrädd för henne?

Ja, där finns Något som är han rädd för...när han satt i trappen och grät så sa han väl "hon har dödat henne" och...något i stil med "nu kommer allt att komma fram".. vad handlade det om?? Ska gå tillbaka och läsa vad grannen Sami sa...
Citera
2014-11-08, 18:23
Medlem
När man läser obduktionsprotokollet avseende höger arm väljer man att beskriva oskadat område.
På insidan av överarmen och underarmen ned till handens böjsena finns ett upp till 3 cm oskadat område.
Helt sjukt när det är enklare att beskriva det friska. Skadorna beskrivs också men just den här biten om vad som var oskadat gör ju att man förstår hur mycket våld flickstackarn utsatts för

Någon som vet hur det är med rektorn i dagsläget?
Citera
2014-11-08, 18:49
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Jag reflekterade själv över att Yaras madrass verkade ha varit inslagen i gladpack, dvs plastfolie som man använder till att bevara mat. Jag tror de hade den här lösningen för att förekomma sängvätning. Jag såg bilden på madrassen i FUP, där hade de tagit bort lakan och filt.

Då får jag börja om och leta bland materialet. Men det tar emot att läsa.
Gladpack kan knappast haft någon större effekt. När man kunnat köpa riktigt plast som täckt hela madrassen billigt (ex. Jysk, Ö&B m.fl. 40-60:-. för hela madrassen. Gladpack el.. dyl mycket dyrare!)
Så den lilla fick väl lägga sej på fuktig madrass och därför luktade hon illa.

F.ö. tror jag inte Rami ville ha hit Yara pga. att hon fick då ytterligare hållhake på honom. En kupp från hennes sida.
De ekonomiska fördelar hon fick vid sin smuggling av barn gick väl till honom - för att binda honom hårdare.
(tanke - hade även han någon med från sina resor? Resor han fick betalda av aktuell släkting? Vilket gjorde att han inte kunde sköta sitt arbete en vecka+)

Som "arabisk hustru" uppfyller hon ju inte de allra enklaste kraven vad jag har som åsikt.

Intressant vinkel är deras olika familjers/klaners politiska motsättningar. Förklarar vissa motstånd ang äktenskapet.
Citera
2014-11-08, 18:53
Medlem
Jag tycker det är svårt att följa tidpunkter då de ej konsekvent följer samma genom hela FUP:en. Vore tacksam om någon som "förstår sig på" tidslinjen kan hjälpa.

Denna konversation får jag ingen klarhet i, varken klockslag eller vem som säger detta.

SIDAN 542 FUP
fält 241 Hej
fält 242 ?
fält 242-254 ? Borta!?

Sedan:
2014-04-30 21:10:39
fält 255 … Varför svarar du inte mig? Svara då Yara. Allt väl. Tacka Gud för det. De håller på att undersöka henne. Hoppas och be till Gud på det bästa.

VEM ”säger” detta? Amani? Madleen?
Citera
2014-11-08, 18:59
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Då får jag börja om och leta bland materialet. Men det tar emot att läsa.
Gladpack kan knappast haft någon större effekt. När man kunnat köpa riktigt plast som täckt hela madrassen billigt (ex. Jysk, Ö&B m.fl. 40-60:-. för hela madrassen. Gladpack el.. dyl mycket dyrare!)
Så den lilla fick väl lägga sej på fuktig madrass och därför luktade hon illa.

F.ö. tror jag inte Rami ville ha hit Yara pga. att hon fick då ytterligare hållhake på honom. En kupp från hennes sida.
De ekonomiska fördelar hon fick vid sin smuggling av barn gick väl till honom - för att binda honom hårdare.
(tanke - hade även han någon med från sina resor? Resor han fick betalda av aktuell släkting? Vilket gjorde att han inte kunde sköta sitt arbete en vecka+)

Som "arabisk hustru" uppfyller hon ju inte de allra enklaste kraven vad jag har som åsikt.

Intressant vinkel är deras olika familjers/klaners politiska motsättningar. Förklarar vissa motstånd ang äktenskapet.

Om du tittar i den här pdf:en på sid 20 så ser du madrassen virad i plastfolie upptill och nedtill halvtäckt med en påse från jysk. http://minfil.org/62Pagbb8bf/Teknisk_Protokollbilaga_-_Brottsplatsundersokning.pdf

Jag vet vad du menar med babyplast eller frotteplast. Troligtvis har de varit okunniga om detta eller så har de inte velat ha besväret med tvätten.
Citera
2014-11-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Det är det vi måste fråga oss. Varför får dem inte fram en bevisning? Kan det vara så att han faktiskt inte har varit delaktig. Om jag inte minns fel så tror jag tom att åklagaren har uttalat sig om att den största bevisningen pekar mot kvinnan men att Rami är delaktig pga att han inte gjorde något för att stoppa det.

Jag har tjatat om det här, men jag vill verkligen understryka följande:

Rami vet antagligen lite om hur brottsplatsundersökningar och DNA-provning går till.

Det lämnar inga spår (på honom eller från honom) att slå ett barn som inte slår tillbaka, att stampa på någon som ligger under ett täcka (om blodet skulle flyga åt alla möjliga håll), att piska någon med en hoprullad elkabel (det är klart att hans fingeravtryck finns där, det är hans och han använder den), att trycka en kudde över någons ansikte, be Amani ta kaveln och "uppfostra barnet" för att han vill surfa mm.

Det finns otaliga sätt som han kan ha deltagit i misshandeln den aktuella kvällen utan att det har lämnat några spår. Kom ihåg att "Rami slår hårdast", cigarettbrännmärken mm.

Jag tycker att hans beteende är så j*** konstigt så man förstår ju att det är något han döljer, och Amani anser sig ha komprometterande information. Jag menar inte att Amani är mindre skyldig än trådens gängse uppfattning, men jag menar att han är mer skyldig.

Sen tycker jag fortfarande inte att vi har fått fram dödsögonblicket. Man kollar väl levertemperatur? (Den ska väl inte påverkas av att hon duschas varmt eller kallt?). Misshandeln kan ha skett vid 16.00 eller innan dess och sedan så ligger stackars flickebarnet och kvävs för att hon är så svag och illa åtgången, dels från misshandeln den aktuella kvällen och dels från tidigare misshandel. Att de båda (eller iaf Amani) hävdar att hon kom hem kl. 16.00 kan tala för att misshandeln skedde innan 16.00, för att de vill rentvå sig själva ifall polisen skulle få reda på dödsögonblicket eller tidpunkten för misshandeln ("okej, hon kanske blev misshandlad kl. 15.00, men då var hon inte hemma... så... vi är oskyldiga...")
Citera
2014-11-08, 19:18
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Jag tycker det är svårt att följa tidpunkter då de ej konsekvent följer samma genom hela FUP:en. Vore tacksam om någon som "förstår sig på" tidslinjen kan hjälpa.

Denna konversation får jag ingen klarhet i, varken klockslag eller vem som säger detta.

SIDAN 542 FUP
fält 241 Hej
fält 242 ?
fält 242-254 ? Borta!?

Sedan:
2014-04-30 21:10:39
fält 255 … Varför svarar du inte mig? Svara då Yara. Allt väl. Tacka Gud för det. De håller på att undersöka henne. Hoppas och be till Gud på det bästa.

VEM ”säger” detta? Amani? Madleen?

Det konstiga är ju att dina citat inte finns med på tidslinjen

http://minfil.org/WcO1gab8b2/Tidslinje.pdf

utan bara i dokumenten med den översatta chatten mellan Madleen och Amani.

http://minfil.org/XbO5g1b5bc/Chat_mellan_Amani_Och_Madleen_Samt_Undersokning_Mo bil_Och_Laptop.pdf

På konversationen låter det ju som om Amani är på sjukhuset eller att ambulanspersonalen kommit, att de undersöker Yara?
Citera
2014-11-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Jag har tjatat om det här, men jag vill verkligen understryka följande:

Rami vet antagligen lite om hur brottsplatsundersökningar och DNA-provning går till.

Det lämnar inga spår (på honom eller från honom) att slå ett barn som inte slår tillbaka, att stampa på någon som ligger under ett täcka (om blodet skulle flyga åt alla möjliga håll), att piska någon med en hoprullad elkabel (det är klart att hans fingeravtryck finns där, det är hans och han använder den), att trycka en kudde över någons ansikte, be Amani ta kaveln och "uppfostra barnet" för att han vill surfa mm.

Det finns otaliga sätt som han kan ha deltagit i misshandeln den aktuella kvällen utan att det har lämnat några spår. Kom ihåg att "Rami slår hårdast", cigarettbrännmärken mm.

Men din teori innebär att Rami skulle ha i förväg förstått att det blir en brottsplatsundersökning denna gång. Menar du att mordet var planerat.
Citera
2014-11-08, 19:28
Medlem
Iobberknoll,
Precis! Just den här tidpunkten är ju väldigt viktig.

Rami lämnar senare på kvällen över sin mobiltelefon till polisen när de fortfarande står kvar utanför huset. Men enligt beslagsprotokoll på Amani har hon sin mobil fram till strax efter 01:00. Det blir sådana luckor i FUP:en att vi nog återigen får ifrågasätta kompetensen hos berörd personal.

Sid 1058-1060
Amani ringer/sms Rami 12 gånger mellan 21:03:12 och 21:08:05 utan att få svar. Var befinner sig Rami då? Ute i trappen/hissen?
Senast redigerad av Konfycius 2014-11-08 kl. 19:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in