2014-11-08, 20:00
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Det är mycket möjligt att han blir rädd för att åka dit, hon var ju undernärd, vanvårdad och dessutom hade hon gamla frakturer och knäna var så illa så att hon inte kunde gå.

Men nu hängde jag upp mig på en sak som jag skrev i mitt förra inlägg:
När de duschade Y så säger Rami "vem slår ett barn" eller något sådant, men han var väl inte upprörd när han sade det? Men under 112-samtalet så är han väldigt upprörd, och även då ambulanspersonalen kommer (både första och andra ambulansen). Kan det ha varit så att när Amani står böjd över Yara, eller då hon duschar henne att Rami trodde att Yara var vid liv? Har huvuddelen av misshandeln skett tidigare? Yara kanske låg ensam i sin säng i flera timmar och sen tror Rami att Amani ska ge henne ytterligare ett slag och filmar av den anledningen? Han var ju inte i stånd att filma när ambulanspersonalen kom, ej heller under 112-samtalet.

Jag tror Yara hade stort besvär med att andas två revben brutna ena tryckte mot ryggraden. Sånt gör att hon har nog inte skrikit, inte rört sig knappt andats. Hon blev nog spöad ordentligt redan när hon kom hem från skolan. Jag tror hon dog vid 18-tiden. Sen funderade de vad de skulle göra. Täcka upp med chattar osv.
Sen kommer bubblet ur näsa och mun därför beslutar de att duscha henne
Citera
2014-11-08, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farkas
De brukar skriva ut i FUP om det är någon annan tid man ska räkna med, men å andra sidan kan man kanske ha synpunkter på denna utredning... Om man tittar på resten av tiderna så måste de visa tid i Sverige, annars stämmer ingenting. Jag tror att klockan är som det står, alltså 21:10:39. Hade de kollat Madleens dator hade den säkert visat på 23:10:39 (om det stämmer med 2 timmars tidsskillnad).

Ja så är det, de tekniska undersökningarna av mobiler och dator säger att samtliga har CET +2, svensk sommartid så nog är tidsangivelserna i FUP avseende klockslagen korrekta.
Citera
2014-11-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Om man tittar på tidslinjen för tiden mellan 21.03 - 21.08 så har Rami just då konversation med bla IF och han gör även något inlägg på Twitter(?)

Jag antar att han ignorerade hennes telefonsamtal?? Det var nog dumt gjort

Tänkte lika. Ramis samtal med IF slutar tvärt 21:19. Grannen Tina säger att ca 21:20 öppnas och stängs en dörr och hon hör Rami skrika och gråta. Är det då paret upptäcker att Yara är döende/död? Ca 21:23 filmar Rami Amani när hon försöker "väcka" Yara.
Citera
2014-11-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Tänkte lika. Ramis samtal med IF slutar tvärt 21:19. Grannen Tina säger att ca 21:20 öppnas och stängs en dörr och hon hör Rami skrika och gråta. Är det då paret upptäcker att Yara är döende/död? Ca 21:23 filmar Rami Amani när hon försöker "väcka" Yara.

Jag kan inte kan utläsa vilken tid 112-samtalet äger rum, men ambulansen är på plats kl. 22.30. Jag tror INTE att det tar en halvtimme innan ambulansen kommer, alltså har Rami och Amani minst 40 minuter innan de ringer 112. Grannarnas 21.20-angivelse kan man ta lätt på, faktum är att Rami uppträder på ett visst sätt då han filmar, och på ett helt annat sätt då de ringer 112 och då ambulansen kommer.

Han kanske slutade chatta 21.19, går för att filma när han tror att Amani ska slå Yara igen, filmar i duschen, märker att hon inte lever, får panik, går ut i trappen (gråter?), grannarna hör något, ambulansen tillkallas, de förstår att hon är död, full panic mode gråter mm, ringer 112. Och resten är historia.
Citera
2014-11-08, 20:31
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:

När han går ut i trappan, kan det vara ett sätt att avreagera sig på? Att skrika rakt ut och sedan gå in igen för att samla bevis? Han kanske känner att han behöver spela med i Madis galenskap? Eller kommer han på någon smart strategi efter tre minuters skriande/gråtande i trappan. Jag förstår inte hans reaktioner.

Just det här....jag har försökt sätta mig in i bådas situation. Om jag hade varit så oskyldig som Rami påstår sig vara då hade jag faktiskt försökt få hjälp från någon annan människa. Troligtvis hade jag tagit mina små och sprungit ut för att så snabbt som möjligt komma i kontakt med en annan människa för att be om hjälp.

Hjälp! Hjälp! Ring ambulans! Hjälp! Hjälp!

Å andra sidan jag har väl typiskt kvinnligt tänk att först rädda de små och sedan oskadliggöra faran.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-11-08 kl. 20:35.
Citera
2014-11-08, 20:33
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farkas
De brukar skriva ut i FUP om det är någon annan tid man ska räkna med, men å andra sidan kan man kanske ha synpunkter på denna utredning... Om man tittar på resten av tiderna så måste de visa tid i Sverige, annars stämmer ingenting. Jag tror att klockan är som det står, alltså 21:10:39. Hade de kollat Madleens dator hade den säkert visat på 23:10:39 (om det stämmer med 2 timmars tidsskillnad).
Åklagaren påpekade i sin sakframställan att man ska lägga till två timmar på tidsangivelserna i chatten mellan Amani och Madleen. Mobiltelefonernas tidsangivelser är däremot korrekta.
Citera
2014-11-08, 20:34
Medlem
Farkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Om man tittar på tidslinjen för tiden mellan 21.03 - 21.08 så har Rami just då konversation med bla IF och han gör även något inlägg på Twitter(?)

Jag antar att han ignorerade hennes telefonsamtal?? Det var nog dumt gjort

Man kan ju undra varför hon ringer honom om han sitter i rummet intill och chattar...? Hon håller ju ändå på och ringer i 5 minuter, det verkar helt rubbat...

Om man tittar på tidslinjen så händer det absolut ingenting mellan 17:32-18:44, sedan blir det en jäkla trafik med chattar både här och där till 21:19. Enligt tidslinjen finns också en kort konversation med Madleen kl. 21:21, alltså mellan båda filmerna...?? Eller så läser jag åt helvete fel...

Såg precis i inlägg ovanför att man ska lägga på två timmar på chatten mellan Amani och Madleen. Och i så fall har de "pratat" med varandra kl. 23:21...
Senast redigerad av Farkas 2014-11-08 kl. 20:38.
Citera
2014-11-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ja så är det, de tekniska undersökningarna av mobiler och dator säger att samtliga har CET +2, svensk sommartid så nog är tidsangivelserna i FUP avseende klockslagen korrekta.

Ja, Ramis och Amanis tidpunkter är enkla men om Madleen ringer till Amani står det t.ex. 19:00 på hennes "tidslinje" men samtalet här är då motsvarande 21:00. Såg någonstans att det dribblades mellan 2 tim och hänsyn till "sommartid" 1 tim... Då vill det till att alla har/får rätt uppgifter. Det står också olika på olika ställen i FUP:en.

Jag tycker det borde bli väldigt komplicerat för både åklagare, försvarsadvokater och domstol att tyda detta. Såvida dom inte har tillgång till en bättre "karta" än vad vi har.

Jag för min del anser att tidpunkterna är enormt viktiga för att få fram fakta. Att Amani slog ihjäl Yara tvivlar jag inte på men vad och när gjorde Rami något för att förhindra detta?
Citera
2014-11-08, 20:40
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Jag kan inte kan utläsa vilken tid 112-samtalet äger rum, men ambulansen är på plats kl. 22.30. Jag tror INTE att det tar en halvtimme innan ambulansen kommer, alltså har Rami och Amani minst 40 minuter innan de ringer 112.
Jag har för mig att de ringde 112 kl 21.58 och att ambulansen anlände till adressen redan efter åtta minuter, kl 22.06.
Citera
2014-11-08, 20:40
Medlem
Citat:

Man kan ställa sig frågan, varför filmar Rami helt plötsligt Madi's förehavanden i Yara's sovrum och sedan i toaletten. Knappast för att bevisa att Madi slår Yara utan det har någon annan baktanke som antagligen inte Madi fattar och kanske inte ens märker (tveksamt).

Jag vill påstå att Rami vet att Yara är död och gör nu allt för att rentvå sig från flickans misshandel och död. Varför filmar han henne i denna situation och den första i nästan totalt mörker. Varför klämmer han in dessa frågeställningar så de skall höras i hans dokumentation om man nu kan kalla filmerna det.

Han gör alltså inte ett piss för att återuppliva Yara utan koncentrerar sig på att framstå som oskyldig och hans galna hustru är monstret vilket hon är vad som framkommit. Jag kan inte förlika mig med denne mans totala brist på handlingskraft för att hejda och skydda flickan från dödsmisshandeln.
Citera
2014-11-08, 20:41
Medlem
Farkass avatar
Citat:
Ja, Ramis och Amanis tidpunkter är enkla men om Madleen ringer till Amani står det t.ex. 19:00 på hennes "tidslinje" men samtalet här är då motsvarande 21:00. Såg någonstans att det dribblades mellan 2 tim och hänsyn till "sommartid" 1 tim... Då vill det till att alla har/får rätt uppgifter. Det står också olika på olika ställen i FUP:en.

Jag tycker det borde bli väldigt komplicerat för både åklagare, försvarsadvokater och domstol att tyda detta. Såvida dom inte har tillgång till en bättre "karta" än vad vi har.

Jag för min del anser att tidpunkterna är enormt viktiga för att få fram fakta. Att Amani slog ihjäl Yara tvivlar jag inte på men vad och när gjorde Rami något för att förhindra detta?

Ja, det här var utomordentligt snurrigt tycker jag, och som du skriver. Hur ska rättsapparaten få detta rätt på ett enkelt sätt?

Tidpunkterna är jätteviktiga på alla sätt!
Citera
2014-11-08, 20:44
Medlem
Farkass avatar
Tror man ska lägga till 2 timmar även på Amanis samtal till Rami, de som inte blir besvarade och som vi trodde skedde mellan 21:03-21:08. Rätt tid ska vara 23:03-23:08, och då vet vi varför inte Rami svarade, han hade ju lämnat sin telefon till polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in