2014-06-05, 20:32
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Enligt vad som sagts i tråden godkände Amanis familj inte hennes förhållande med Rami.

Kvinnans egna uppgifter i en utredning:

Citat:
Enligt Madi inleddes en relation till en man vilket hennes släkt ej godkände vilket ledde till att Madi och maken fick fly hemifrån. Till Sverige kom Madi i juli 2011 och till Karlskrona i juli 2012.

Citat:
Sex syskon i Sverige, varav två i Karlskrona
Citera
2014-06-05, 21:05
Medlem
Värsta dagen i pappans liv
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19008676.ab
Citera
2014-06-05, 21:10
Medlem
Vid Socialtjänstens egen ”Lex Sarah”-utredning angående det omtalade faxet framkom att flera faktorer spelade in för att det blev som det blev.

Fel 1. Polisen faxade uppgiften som ett PM (vilket det inte var, andra rutiner finns för orosanmälan).
Fel 2. ”Posthanteraren” sökte i systemet och fann att det fanns ett öppet ärende hos X. (Detta ”stämde inte”, ärendet var ”avslutat” men hade inte dokumenterats klart av X).
Fel 3. PM:et skickades då i ett internkuvert till X. (vilket inte är prio ett att öppna om man samtidigt håller på med annat akut ärende).
Fel 4. Eftersom X inte fanns på kontoret under flera dagar skulle ansvarig chef ha undersökt X postlåda.

Jag har varit och är väldigt ilsken på Socialtjänsten i Karlskrona. Men jag tycker ändå att det som beskrivs ovan får räknas till ”mänskliga faktorn”. Tragedin är att ”mänskliga faktorn” x 4 blev för mycket.

Hade ett öppnat internkuvert kunnat förhindra Yaras död? Jag tror inte det. Socialtjänsten har inte tidigare brytt sig om orosanmälningar som inkommit och så skulle det nog blivit även denna gång.
Citera
2014-06-05, 21:21
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang

Får alltid dåliga vibbar när sörjande bjuder in media att fota under ett högst privat tillfälle till avsked av en död anhörig. Kan inte begripa varför man vill ha med ett kamerateam som ett störande moment under en sorgesession. Nä, jag förstår verkligen inte det.
Citera
2014-06-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Får alltid dåliga vibbar när sörjande bjuder in media att fota under ett högst privat tillfälle till avsked av en död anhörig. Kan inte begripa varför man vill ha med ett kamerateam som ett störande moment under en sorgesession. Nä, jag förstår verkligen inte det.

Jag är allergisk mot fotografering över huvud taget vid begravningar. Jag har blivit illa bränd vid ett tillfälle. Jag behöver knappast nämna att jag är allergisk mot Facebook.

Jag fick en egendomlig känsla när jag såg alla dessa människor röra sig ute på stan. Den är svår att beskriva. Nej jag var inte ute för att titta på det här. Jag hade några ärenden att uträtta. Jag såg också en tiggare på Ronnebygatan. Det har jag inte gjort förut. Jag känner mig inte hemma i min hemstad.
Citera
2014-06-05, 22:33
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
(Saxat ur AB/TT) Mer i samma ämne:

"I ett försök att stärka skyddet för barn som far illa skärps i höst kommunernas ansvar att ingripa. Tidigare granskningar har visat att bara cirka hälften av anmälningarna om barn som misstänks fara illa leder till att en utredning startas. Något som i värsta fall kan få livsavgörande konsekvenser, som vid tragedin i Karlskrona där en åttaårig flicka misstänks ha blivit mördad av släktingar".

"En viktig signal till politikerna är att prioritera den del av verksamheten som har ansvar för att utreda våld och också se till att man har kompetent personal för uppdraget och tillräckliga resurser för att kunna göra ett bra arbete. Ett krav är att socialnämnden ska stämma av att utbudet av insatser motsvarar behoven".
...
"Men för att på allvar stärka barns skydd behövs helt andra åtgärder, anser forskaren Madeleine Cocozza. Det räcker inte att bara hålla på och stärka upp en massa regler - det handlar också om att se till att det finns möjligheter i praktiken att genomföra det. Hon efterlyser bland annat en separat barnskyddsmyndighet och en professionell barnskyddsutbildning".

"Socionomer kan gå direkt ut 23 år gamla och jobba med dessa oerhört komplicerade frågor. Att gå in i en familj, med tvång, och prata med föräldrar och barn mot deras vilja är en mycket svår sak. Det är klart att det finns en jättestor risk att man missar".

Ja, med tanke på den extrema åldersdiskrimineringen så kan jag inte begripa varför man inte tar de mesta erfarna till barnvåld? En 23-åring kan omöjligen prata med någon som ens bara är sju år äldre. För detta jobb krävs livserfarenhet! Var är alla äldre socionomer?!
Citera
2014-06-05, 22:35
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis

Skulle inte förvåna mig om han fortfarande hoppas på att få stanna i landet, en förslagen typ som skickade sin dotter till döden. Han betalade inte för henne som han skulle, hon svalt och han struntade i blåmärkena. Ringa till skolan liksom? Han skulle ha kallat hem henne, men han var girig och är det än i dag. Han tror att man kan leva som en kung i Sverige, vi får hit många som tror det. Yara hade levt om Sverigebilden varit mer rättvisande.
Citera
2014-06-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ja, med tanke på den extrema åldersdiskrimineringen så kan jag inte begripa varför man inte tar de mesta erfarna till barnvåld? En 23-åring kan omöjligen prata med någon som ens bara är sju år äldre. För detta jobb krävs livserfarenhet! Var är alla äldre socionomer?!

De är inte socialsekreterare! Jag tror en är kommun-
direktör.

Det kanske kan lätta upp med en historia om hur det
var förr i tiden. Händelsen är verklig och den utspelade
sig i en liten kommun i södra Småland:

Det var två nitiska socialsekreterare som skulle
göra hembesök hos en klient som bodde långt ute
i skogen. En knackade på och den andra rotade i
hans soptunna. Där hittade hon en ansenlig mängd
tomflaskor.

Hon ställde gubben till svars men han blv inte
svarslös: "De måste va di där turisterna som far
omkring".
Senast redigerad av ecandersson 2014-06-05 kl. 22:45.
Citera
2014-06-05, 23:38
Medlem
Doftliljas avatar
Ingen arab här inne? En arabisk facebook-sida om svenska nyheter. Här pratas om att Yaras mördare ska stenas (vad annars...) bland annat. Helvete att översättningen blir så kass!! Vad betyder exempelvis detta?

أقصتها أبوها بعثها ع سويد عند خالها لأنؤ حته يهربها من الأوضاع لبفلسطين وبعد فتره أنقتلت بالسويد ولقاتل مجهول أعتقد هيج قصتها حسب مافهمت

Hennes far akstha skickas med Sverige när hennes farbror لانؤ 7tt Hizbollah smugglas från lbfelstin efter en ankotlt i Sverige och en anonym mördare tror jag upprörd hennes historia av mavhmt.

https://www.facebook.com/NyheterSverige
Citera
2014-06-05, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Enbart män kring kistan och graven. Jag har läst att det är så troende muslimer helst vill ha det eftersom kvinnornas högljudda sörjande är störande för den allvarliga ceremonin, eller nåt åt det hållet.
Om pressen och fotograferandet kan jag bara påminna om att medvetandet om publicitetens betydelse är högt hos denne man. Minns bilden på flickan i rosa jacka framför det utbombade huset, en bild som påminner om en bildikon från 2:a världskriget, och som kom fram lagom till att Expressen började publicera intervjuer med den sörjande fadern. Det blir kanske en fortsättning, vad tror ni?
Citera
2014-06-06, 04:55
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Enbart män kring kistan och graven. Jag har läst att det är så troende muslimer helst vill ha det eftersom kvinnornas högljudda sörjande är störande för den allvarliga ceremonin, eller nåt åt det hållet.
Om pressen och fotograferandet kan jag bara påminna om att medvetandet om publicitetens betydelse är högt hos denne man. Minns bilden på flickan i rosa jacka framför det utbombade huset, en bild som påminner om en bildikon från 2:a världskriget, och som kom fram lagom till att Expressen började publicera intervjuer med den sörjande fadern. Det blir kanske en fortsättning, vad tror ni?

Ja, fy fan. Bara män, män, män. Och en död flicka. Om han brytt sig om sin dotter och inte skickat henne till sina släktingar, och sen vägrat betala för uppehället (?!) hade flickan levt. Han såg hennes skador, men vägrade se. Hans plan att få komma hit var viktigare än barnets hälsa.

Förstår inte alla som ger den här uslingen sitt stöd.
Senast redigerad av Cinnabar 2014-06-06 kl. 04:59.
Citera
2014-06-06, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Kvinnans egna uppgifter i en utredning:
Har Yaras pappa nån/några nära släkt i Sverige/Karlskrona?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in