Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-30, 14:52
  #1
Medlem
F4deAw4ys avatar
Har en fråga angående en psykopat som är besatt av en person. Förföljer, hotar mm. Har tidigare erfarenheter av en gammal vän som var diagnotiserad med anti-social... alla tecken som vetenskapen pekar mot fanns där. Men samtidigt visade han mig respekt och ja så fungerande att han ändå funderade på konsekvenser osv innan.

Min fråga är hur får man en psykopat att sluta vara besatt och inse att för den personens egna skull är det bäst att dra sig tillbaka. Kan säga att ge personen en box förvärrar beteendet. Sen vädja till personens medlidande kan vi utesluta. Men tänker att någon svaghet måste det finnas hos denna person, vill ha hjälp att finna den.

Ett alternativ kan vara att kartlägga personen och förfölja på samma sätt, öga för öga tand för tand?

Är en sådan här person mån om sitt eget välbefinnande om han förstår att det handlar om att lägga ned eller skadas allvarligt? Hur kan personens relation till anhöriga se ut, något dem värdesätter?
Citera
2014-04-30, 15:19
  #2
Medlem
quaaludes.s avatar
Hade h*n varit en smart psykopat hade denna redan ödelagt livet för sitt offer.
Citera
2014-04-30, 15:37
  #3
Medlem
edit: "en box"?

Vad vare för fel på "ett slag"?
Iaf, från den biten till slutet gjorde att jag editera bort mitt inlägg till detta.
Jag bedömer dig vara omogen därav inte förtjäna ett svar.

GL HF
__________________
Senast redigerad av Chilledippen 2014-04-30 kl. 15:49.
Citera
2014-05-03, 22:33
  #4
Medlem
Hallonet11s avatar
Som jag har förstått det efter att jag läst några psykopaters egna berättelser om sina liv så går det inte att resonera rationellt med en psykopat. Inget biter, vare sig att vädja eller hota eller hämnas. Risken är stor att man förvärrar situationen. Enda sättet är att helt undvika psykopaten och blir man inte av med trakasserierna får man polisanmäla.
Citera
2014-05-03, 22:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F4deAw4y
Har en fråga angående en psykopat som är besatt av en person. Förföljer, hotar mm. Har tidigare erfarenheter av en gammal vän som var diagnotiserad med anti-social... alla tecken som vetenskapen pekar mot fanns där. Men samtidigt visade han mig respekt och ja så fungerande att han ändå funderade på konsekvenser osv innan.

Min fråga är hur får man en psykopat att sluta vara besatt och inse att för den personens egna skull är det bäst att dra sig tillbaka. Kan säga att ge personen en box förvärrar beteendet. Sen vädja till personens medlidande kan vi utesluta. Men tänker att någon svaghet måste det finnas hos denna person, vill ha hjälp att finna den.

Ett alternativ kan vara att kartlägga personen och förfölja på samma sätt, öga för öga tand för tand?

Är en sådan här person mån om sitt eget välbefinnande om han förstår att det handlar om att lägga ned eller skadas allvarligt? Hur kan personens relation till anhöriga se ut, något dem värdesätter?
Det kommer du inte att lyckas med.Hur du är testar.
Citera
2014-05-03, 22:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonet11
Som jag har förstått det efter att jag läst några psykopaters egna berättelser om sina liv så går det inte att resonera rationellt med en psykopat. Inget biter, vare sig att vädja eller hota eller hämnas. Risken är stor att man förvärrar situationen. Enda sättet är att helt undvika psykopaten och blir man inte av med trakasserierna får man polisanmäla.


En psykopat tar in allt du säger, det är bara det att säger du inget vettigt så bryr den sig inte, men anser den att du säger något som den kan använda i ett bra argument för att verka "smartare och mer begåvad" kommer denne att ta in information för att kunna nyttja senare


Alternativt för att skada en annan människa
Citera
2014-05-03, 22:52
  #7
Medlem
Hallonet11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
En psykopat tar in allt du säger, det är bara det att säger du inget vettigt så bryr den sig inte, men anser den att du säger något som den kan använda i ett bra argument för att verka "smartare och mer begåvad" kommer denne att ta in information för att kunna nyttja senare


Alternativt för att skada en annan människa
Precis, så bla agerar en psykopat till vardags. Jag uppfattade TS fråga som hur hantera en trängd psykopat som bestämt sig för att hämnas på en specifik person genom trakasserier mm.
Citera
2014-05-03, 23:06
  #8
Medlem
Gtzks avatar
Döda honom.
Citera
2014-05-03, 23:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonet11
Precis, så bla agerar en psykopat till vardags. Jag uppfattade TS fråga som hur hantera en trängd psykopat som bestämt sig för att hämnas på en specifik person genom trakasserier mm.


Killen verkar inte vara en smart psykopat som någon sa tidigare. då hade han gjort personens liv till ett helvete. det finns 2 olika sätt som kan funka och förvärra saken


1, skrika öppet på personen när han hon är runt familj/vänner "sluta förfölj och trakkasera mig. tänker han åt det smartare hållet så skulle han ge sig och försöka prata bort sig

alternativt han dödar den han stalkar

2. det är att bara stanna och fråga med en kompis varför han följer efter.

alternativt döda denne


en psykopat hatar att förlora och skämmas frågan är bara vem av dessa skulle han satsa på "vinna" genom död eller "förlora" och sluta
__________________
Senast redigerad av ewmpe 2014-05-03 kl. 23:10.
Citera
2014-05-04, 03:02
  #10
Medlem
Yugens avatar
Hmm, svårt det där men enda sättet är att hon/han inser att denne inte vinner på det. Problemet med det är att det är nog väldigt svårt för en psykopat att nå den insikten (att nå fram med bara ord och förklaringar), väldigt ofta är det väl i praktiken som dessa måste uppleva att de förlorat på det för att det ens ska kännas t.ex. att åka in i fängelse. ELLER hitta ett nytt offer.

Har svårt att tro att hämnd skulle fungera, som någon redan nämnt kan nog bara förvärra och jag tror att psykopaten kan blir mer aggressiv, börja själv smida en plan att hämnas med.
Citera
2014-05-04, 03:15
  #11
Medlem
Vad fan pratar ni nötter om i den här tråden egentligen? Att det inte går att påverka en psykopat? Är ni dumma i huvudet?

Om du spelar dina kort rätt så denna får göra ett ställningstagande där de enda alternativen är kolera eller pesten. Som jag förstår det så har du med en korkad psykopat att göra, och dem går också att manipulera, lättare än många andra faktiskt.

En psykopat förstår vad och hur du tänker och känner, men enbart av att studera hur andra har tyckt eller känt i situationen, så det är inte en riktig känsla utan det är ett förväntat beteendemönster han måste spela på för att inte bli totalt avslöjad eller totalt bortklippt från någon som helst social kontakt.

Har han några i sin närhet som du misstänker att han gillar lite extra?
Citera
2014-05-21, 15:42
  #12
Medlem
Hallonet11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaniljChocklad
Vad fan pratar ni nötter om i den här tråden egentligen? Att det inte går att påverka en psykopat? Är ni dumma i huvudet?

Om du spelar dina kort rätt så denna får göra ett ställningstagande där de enda alternativen är kolera eller pesten. Som jag förstår det så har du med en korkad psykopat att göra, och dem går också att manipulera, lättare än många andra faktiskt.

En psykopat förstår vad och hur du tänker och känner, men enbart av att studera hur andra har tyckt eller känt i situationen, så det är inte en riktig känsla utan det är ett förväntat beteendemönster han måste spela på för att inte bli totalt avslöjad eller totalt bortklippt från någon som helst social kontakt.

Har han några i sin närhet som du misstänker att han gillar lite extra?

Du kan självklart manipulera en psykopat, ju mindre intelligent desto lättare. Men sen då? Tror du att psykopaten tänker att jaha här får jag stå och skämmas bäst att skärpa till mig i fortsättningen. Tyvärr är det inte så psykopater resonerar. Det värsta som kan hända en psykopat är att de blir tilltryckta, får skamkänsla, blir förnärmade speciellt inför andra och det enda som existerar är hämnd. De kanske inte hämnas första veckan eller månaden eller året, de kan ruva på hämnd i flera år men hämnden kommer var så säker. Antingen direkt eller indirekt via en annan person. Det var därför jag rekommenderade att inte ge sig i lag med en psykopat överhuvudtaget om man kan undvika. De får alltid sista ordet eller handlingen och det kan te sig rätt otrevligt eftersom en psykopat inte har samma spärrar som vi andra har. Det är inte värt det helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback