Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-28, 02:59
  #1
Medlem
Skrevs avatar
Det har blivit vanligt de senaste åren att vanliga matvarubutiker håller sig med ett billigt folköl vid sidan av de vanliga "fina" ölmärkena som Falcon, Carlsberg, Spendrups, Pripps osv. Dessa kostar för ett sexpack under 20 spänn, medan "riktig" öl betingar kring 25 spänn för 2,8%.

Av sparsamhet har jag köpt dessa alternativa märken, men kommit på att det i realiteten är en smaksak om man gillar dem eller de dyrare märkena mer än att de skulle vara sämre rent generellt. På Willy's har de Risingsbo, på Coop Tingsryd, i den lokala butiken Harboe och på lokala ICA något tyskt namn jag inte minns just nu.

Jag tycker bäst om Harboe för den fina beskan och köper den regelbundet, men efter att det senaste halvåret ha fått två omgångar med uppenbart defekt öl – den första smakade starköl den andra f-ing close to water – så har jag undrat vad som gör att de kan sälja ölen så billigt.

Är det sämre kvalitetskontroller eller har de bara inget starkt varumärke att vårda, så att de kan komma undan med att ibland sälja även misslyckade brygder till normalt pris? Vad är det som gör att de kan säljas billigare, när de ju ändå tillverkas på vanligt sätt och vissa t o m enligt de tyska renhetslagarna?
Citera
2014-04-28, 03:02
  #2
Medlem
DuSomTroddes avatar
Vet inte om man behöver betala alkoholskatt för en vara om alkholen i varan är under en viss gräns. Isåfall köper företagen antagligen in stora partier av den här billiga ölen från danmark/polen/tyskland och säljer den vidare.
Citera
2014-04-28, 07:23
  #3
Medlem
Vettefan hur du tänkte nu men fulöl är väll ändå absolut "Falcon, Carlsberg, Spendrups, Pripps" osv.
Citera
2014-04-28, 08:11
  #4
Medlem
zepofans avatar
Oj! Skiljer det en hel femma på ett sexpack? Mitt svar är att de "stora" tar mer betalt för att de kan.
Det skiljer som sagt inga astronomiska summor och när Svensson ska köpa öl lägger han hellre den där femman på något han känner igen.
Reklam är en annan sak, när såg du TV-reklam för Risingsbo senast? Carlsbergsreklam är det så gott som dagligen och det ska tas in någonstans.
Man kan säga att den vanlige konsumenten är grundlurad, han betalar mer för en likvärdig, i vissa fall sämre, produkt samtidigt som han är med och finansierar TV-reklamen han retar sig på.
Citera
2014-04-28, 08:12
  #5
Medlem
Mecklenburg är väl fulare öl?
Tror det är precis som du säger att de har sämre kontroll och därmed är det ibland inte rätt innehåll, alternativt gamla burkar inköpta från restlager eller hur nu ölen blir så dålig ibland.
Citera
2014-04-29, 09:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuSomTrodde
Vet inte om man behöver betala alkoholskatt för en vara om alkholen i varan är under en viss gräns. Isåfall köper företagen antagligen in stora partier av den här billiga ölen från danmark/polen/tyskland och säljer den vidare.
Det är ingen alkoholskatt på öl upp till 2.8%.
I princip är det väl omöjligt att brygga bra öl på 2.8 %.
Antingen brygger man starkare öl och späder ut med vatten = blaskigt
Eller så avbryter man jäsningen = smakfattigt då smakämnen inte hunnit utvecklas
Citera
2014-04-29, 11:50
  #7
Medlem
De allra fulaste, alltså Harboe, den där tyska på ICA och Riesingsbo har knappast ett varumärkte att skydda. Folköl görs på två sätt. Antingen genom High gravity brewing, http://en.wikipedia.org/wiki/High-gravity_beer.
Du brygger all öl till en stark procent, sen spär du ut därefter för att få både starköl och folköl. Eller så brygger du alla öl för sig. Oavsett så måste man avbryta jäsningen vid 2.8 %, alla smakämnen kommer inte hinna utvecklas vid denna procent.

Om ölen smakar blaskigt så är det nog för att utspädningen har gått lite till överstyr eller för att kolsyran är försvunnen. Jag har svårt att tänka mig att en folköl skulle smaka som starköl. Det skulle bli väldigt dyrt för dem om det kom ut att det hade hänt, alltså har de antagligen rätt grova kontroller.

Däremot så behöver inte de riktiga fulölen tänka på att det blir blaskigt, eller okolsyrat. Jag tror nästan kunderna själva räknar med detta när det är så billigt.
Citera
2014-04-29, 17:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xennah
De allra fulaste, alltså Harboe, den där tyska på ICA och Riesingsbo har knappast ett varumärkte att skydda. Folköl görs på två sätt. Antingen genom High gravity brewing, http://en.wikipedia.org/wiki/High-gravity_beer.
Du brygger all öl till en stark procent, sen spär du ut därefter för att få både starköl och folköl. Eller så brygger du alla öl för sig. Oavsett så måste man avbryta jäsningen vid 2.8 %, alla smakämnen kommer inte hinna utvecklas vid denna procent.

Om ölen smakar blaskigt så är det nog för att utspädningen har gått lite till överstyr eller för att kolsyran är försvunnen. Jag har svårt att tänka mig att en folköl skulle smaka som starköl. Det skulle bli väldigt dyrt för dem om det kom ut att det hade hänt, alltså har de antagligen rätt grova kontroller.

Däremot så behöver inte de riktiga fulölen tänka på att det blir blaskigt, eller okolsyrat. Jag tror nästan kunderna själva räknar med detta när det är så billigt.

Även starköl tillverkas med high gravity brewing på lagerbryggerier.

Jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver ge sämre öl. Det KAN ge sämre öl, om man späder ut för mycket med vatten. Sen finns det två metoder för att brygga starkare öl. Det ena innebär att bryggverket tillverkas för att klara av att producera starkare vört, genom större mäskpanna och silkar, återvinning av den svagare vörten under avsilningen och varmdruven.
Den andra metoden är att man tillsätter någon form av socker under vörtkoket.

Den andra metoden tycker jag är ett gott kännetecken på fulöl. Men folköl kan ju ha blandats ut med 50% vatten som man tagit bort syret ur.

Överdriven användning av high gravity brewing, lager som varmjäses för att spara tid och energi, ptja. Det är fulöl för mig.
Citera
2014-04-29, 18:25
  #9
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dweeb
Även starköl tillverkas med high gravity brewing på lagerbryggerier.

Jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver ge sämre öl. Det KAN ge sämre öl, om man späder ut för mycket med vatten. Sen finns det två metoder för att brygga starkare öl. Det ena innebär att bryggverket tillverkas för att klara av att producera starkare vört, genom större mäskpanna och silkar, återvinning av den svagare vörten under avsilningen och varmdruven.
Den andra metoden är att man tillsätter någon form av socker under vörtkoket.

Den andra metoden tycker jag är ett gott kännetecken på fulöl. Men folköl kan ju ha blandats ut med 50% vatten som man tagit bort syret ur.

Överdriven användning av high gravity brewing, lager som varmjäses för att spara tid och energi, ptja. Det är fulöl för mig.
Blandar man alltså med flytande väte? Det är väl det som blir kvar om man tar bort syret ur vattnet? Förklara för en som inte begriper...
Citera
2014-04-29, 18:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Blandar man alltså med flytande väte? Det är väl det som blir kvar om man tar bort syret ur vattnet? Förklara för en som inte begriper...

Nä, kunde man göra sånt på ett enkelt sätt hade de använts i alla bilar istället för bensin.
I det mesta som är flytande finns ett flertal gaser som är lösta i vätskan. Syre, koldioxid, kväve osv.
Hade man blandat i vatten som har det lösta syret kvar så hade hållbarheten på ölet varit dagar istället för månader, så det måste man få bort med en eller flera metoder.
Citera
2014-04-29, 18:47
  #11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dweeb
Nä, kunde man göra sånt på ett enkelt sätt hade de använts i alla bilar istället för bensin.
I det mesta som är flytande finns ett flertal gaser som är lösta i vätskan. Syre, koldioxid, kväve osv.
Hade man blandat i vatten som har det lösta syret kvar så hade hållbarheten på ölet varit dagar istället för månader, så det måste man få bort med en eller flera metoder.
Okej, om jag som inte direkt är kemist fattar rätt så är det syre som inte hänger i en väteatom som plockas bort? Fritt syre, eller vad man ska kalla det.
Citera
2014-04-29, 19:04
  #12
Medlem
Psympatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Okej, om jag som inte direkt är kemist fattar rätt så är det syre som inte hänger i en väteatom som plockas bort? Fritt syre, eller vad man ska kalla det.
Exakt. Småbubblorna du ser i vatten just innan det kokar upp när du t.ex. ska göra nudlar att äta till din Harboe är bl.a syre som löst sig i vattnet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback