• 1
  • 2
2014-04-27, 15:59
Bannlyst
Direktlänk till programmet på "Feministiskt Forum"
http://femiforum.files.wordpress.com...ram14-webb.pdf

Nedanstående finns på sidan 4 av 9 i länken ovan men kan även ses här: https://pbs.twimg.com/media/BmOy2SoIAAAV9BX.jpg:large

"Mediestrategi för feminister
Kampen om definitionsrätten, mediesveriges gatekeepers och de inspirerande undantagen som nådde hela vägen fram. Hur sätter vi samtidens ödesfrågor på agendan på bästa sändningstid, istället för att den ägnas åt ”Fittstim - min kamp”? Kom på denna workshop och ta med din kampfråga, så hjälps vi åt att tänka mediestrategiskt på den.
Medverkande:Agnes-Lo Åkerlind, producent SVT, Foujan Rouzbeh, riksdagskandidat Feministiskt Initiativ och initiativtagare till Hijabuppropet, Seher Yilmaz, ordförande för rättviseförmedlingen samt
Anna-Klara Bratt, chefredaktör Feministiskt Perspektiv"

--------------------

Är det rimligt att SVT-producenten Agnes Lo-Åkerlind ska hjälpa Feminisitskt Initiativ i hur man får medietid på bästa sändningstid?
Ska inte SVT-medarbetare agera opartiskt kring partierna?
Hur kan SVT-producenten Agnes hjälpa Feministiskt Initiativ när hon inte hjälper andra partier?
Vad anser ni, borde Agnes hoppa av eller har ställningstagandet för Feministiskt Initiativ redan gjorts?
Senast redigerad av F-lashback 2014-04-27 kl. 16:37.
Citera
2014-04-27, 16:12
Bannlyst
Gjorde en snabb googling på Agnes Lo-Åkerlind.. oj oj oj.. vilken extremist SVT har anställd som producent..

Wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Agnes-Lo_%C3%85kerlind

Twitter
https://twitter.com/agnes_lo_

http://nojesguiden.se/artiklar/doska...es-lo-akerlind

Du växte upp i ett kollektiv. Är du hippie?
– Mer hippie än någon som inte är det kanske. Vi bodde på ett sådant där gröna vågen-kollektiv i Norrland, på ett ställe som hette Svanö där det var 13 vuxna och 9 barn, typ.

Jag gör ju saker som jag är intresserad av så det är klart att man kanske då gräver där man står men jag har varit intresserad av de här sakerna så länge jag kan minnas – utanförskap, feminism, klassgrejerna. Det är därför jag överhuvudtaget håller på med radio och tv.

Du har makt att ge fler personer utrymme i media nu. Vilka vill du lyfta upp?
– Fler kvinnor och fler människor med en annan bakgrund än Kristian Luuk-falangen, typ. De som inte får så mycket utrymme tycker jag ska ha mer utrymme. Sedan vill jag porträttera tjejer, det som jag brinner mest för är att porträttera tjejer som subjekt och inte objekt.

Är tv bättre än filmen på att porträttera kvinnor på ett vettigt sätt?
– Jag hoppas det, dokumentärgenren ligger väl lite i framkant där. Men även där har man den senaste tiden sett alla de här mansporträtten. Olof Palme, han den där tjockisen som gick och dog, det är bara de här männen hela tiden. Men det är värre om man kommer till kommersiell tv såklart.

Vilka i tv-branschen borde tacka för sig?
– Filip & Fredrik kan väl flytta på sig. Eller skaffa en analys och läsa en bok som inte handlar om Bob Dylan.

http://www.metro.se/noje/kellman-mot...zHhAV5mFPoNV2/

”Det är såna där som bränner kyrkor och badar i grisblod. På riktigt. Och de gillar inte journalister.” Agnes-Lo Åkerlind noterar killgänget i källarbaren på Bröderna Olsson.

Jag tränger mig fram bland satanistjackorna och beställer två glas sött vitvin av bartendern.

Dokumakaren Agnes-Lo Åkerlinds senaste program ”Jills veranda” låter på pappret som ännu ett svalt myspysprogram med godmodigt trevlighetsprat, snittblommor och lite ”skön” musik. I stället rör det sig – under den prydliga ytan som också finns där – om ett rasande politiskt dokument. Om klass, genus och rasism. Det är underhållning med tydliga folkbildarambitioner.
Citera
2014-04-27, 16:20
Medlem
Ankdammsmans avatar
Bra grävt där. Hon säger det bäst själv:

Citat:
...jag har varit intresserad av de här sakerna så länge jag kan minnas – utanförskap, feminism, klassgrejerna. Det är därför jag överhuvudtaget håller på med radio och tv.

Givetvis går varken det perspektivet eller medverkan på FIs peppmöten att förena med någon sorts objektvitet eller konsekvensneutralitet. Men det spelar ingen roll i det här fallet eftersom Agnes chefer och kollegor tycker likadant.

Prognos: jobbar kvar, får ryggdunkar.
Citera
2014-04-27, 16:33
Medlem
Ankdammsmans avatar
Ska tilläggas att hon heter Agnes-Lo och inte Lo-Åkerlind. Den typen av namn är en tydlig markör och ett tecken på att man ska gräva vidare, precis som trådskaparen gjorde.

Hippe-och proggenerationens barn växte upp och blev.......precis som sina föräldrar. Vilket uppror.
Citera
2014-04-27, 16:52
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Direktlänk till programmet på "Feministiskt Forum"
http://femiforum.files.wordpress.com...ram14-webb.pdf

Nedanstående finns på sidan 4 av 9 i länken ovan men kan även ses här: https://pbs.twimg.com/media/BmOy2SoIAAAV9BX.jpg:large

"Mediestrategi för feminister
Kampen om definitionsrätten, mediesveriges gatekeepers och de inspirerande undantagen som nådde hela vägen fram. Hur sätter vi samtidens ödesfrågor på agendan på bästa sändningstid, istället för att den ägnas åt ”Fittstim - min kamp”? Kom på denna workshop och ta med din kampfråga, så hjälps vi åt att tänka mediestrategiskt på den.
Medverkande:Agnes-Lo Åkerlind, producent SVT, Foujan Rouzbeh, riksdagskandidat Feministiskt Initiativ och initiativtagare till Hijabuppropet, Seher Yilmaz, ordförande för rättviseförmedlingen samt
Anna-Klara Bratt, chefredaktör Feministiskt Perspektiv"

--------------------

Är det rimligt att SVT-producenten Agnes Lo-Åkerlind ska hjälpa Feminisitskt Initiativ i hur man får medietid på bästa sändningstid?
Ska inte SVT-medarbetare agera opartiskt kring partierna?
Hur kan SVT-producenten Agnes hjälpa Feministiskt Initiativ när hon inte hjälper andra partier?
Vad anser ni, borde Agnes hoppa av eller har ställningstagandet för Feministiskt Initiativ redan gjorts?

Definitivt ett gränsfall. Hon borde inte ha tackat ja till att sitta i en sådan panel. Feminism är en politisk rörelse och vi har nu två val i år.

Om rubriken varit "feminism i media" eller nåt liknande fakta-baserat hade det möjligen kunnat vara ok. Men kombinationen "strategi" och Agnes-los tydliga maktposition på SVT gör det klart olämpligt. Det blir faktiskt så att hon hjälper (det är i alla fall arrangörens syfte) arrangörerna med att synas bättre i media.

Att hon inte insåg detta kan man dra en del slutsatser av...
Citera
2014-04-27, 17:14
Bannlyst
Typiskt media som finansieras trots att det de producerar är skit. De börjar anställa extremister och är allmänt värdelösa. Har inte Sverige nog av idioter som får pengar utan att bidra med någonting vettigt? Knappast någonting som skulle existera på en fri marknad.
Citera
2014-04-27, 18:47
Medlem
El Capitanos avatar
Så var det med "opartiska" SVT. Egna producenter som engagerar sig i konferenser för att få en politisk fråga uppmärksammad i media. Det är verkligen inte vackert. Och sedan ska vi lita på att denne Agnes kan vara opartisk för våra skattepengar på sitt arbete.

Nej, det enda rätta är att lägga ner SVT. De har fått sin chans. De behövs inte längre och de bidrar inte med någonting, allra minst den opartiskhet gentemot kommersiell TV som de själva hela tiden framhäver. Varför ska vi betala för att vänstern ska få bedriva propaganda?
Citera
2014-04-27, 19:02
Medlem
Fattar inte såna här folk som känner att de gör lyckade program när de sänds på SVT på toptider och får 500.000 tittare, svårt att få det på SVT...
Citera
2014-04-27, 19:07
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Bra granskning, man blir knappast förvånad över vilka psykfall SVT anställer fast det är bra med fler bevis över hur de tar tydlig politisk ställning och att allt snack om oberoende media är skitsnack.
Citera
2014-04-27, 19:22
Medlem
Naturligtvis helt fel, men får ändå lite förståelse för det när jag läser detta:

"Vad ser du själv på tv?

– ”Paradise hotel” följer jag slaviskt. Kidsen som är med där är, med några få undantag, svingrymma. Jag älskar att tjejerna håller ihop. Och att ingen bryr sig om att killar ligger med killar och tjejer med tjejer. Det känns jäkligt befriande."

Med sådana preferenser (paradise hotel alltså, inte eventuella homoaktiviteter) kan man inte vara annat än hjärndöd. Det konstiga i frågan är att SVT, vars TV-licens motiveras med "opartisk public service", inte ser några problem med detta. Inte för att det är en nyhet...
Citera
2014-04-27, 19:35
Medlem
Palaus avatar
Bra granskning! När ska detta komma ut till media?
Och folk undrar varför jag inte betalar tv-licens?
Citera
2014-04-27, 19:50
Medlem
Fjodorovs avatar
Vadå subjekt? Ska man se kvinnor som ämnen? Fattar inte vad hon menar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in