• 2
  • 3
2014-04-27, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas
lås pengarna på nått högräntekonto med bindningstid på ett par år eller så.
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det finns bankkonton där du inte får röra pengarna på flera år. Öppna ett sådant.
Låter bra men är inte så lätt i praktiken. Vad jag vet finns inga konton där man kan sätta in varje månad och ändå ha pengarna låsta. Oftast går det fint att ta ut även från 'låsta' konton mot en avgift. Eftersom TS har bristande karaktär kan det bli dyrt i slutändan.

Mina tips:
1. Avsluta pensionssparandet och använd pengarna till att amortera det dyraste lånet istället.
2. Skippa även sparandet och amortera istället. Då får ni en inlåsningseffekt eftersom det är ganska bökigt att utöka lånet.
3. Testa ev. att köpa en kort räntefond med låg avgift att ha som buffert. Då kan du inte bara föra över snabbt och lätt från bufferten till lönekontot. Du måste istället sälja fondandelar och sedan tar det några dagar innan pengarna är tillgängliga. Spiltan rätnefond sverige kan vara ett alternativ.
4. I det långa loppet måste du tillslut lära dig hur du står emot frestelsen att spendera på onödiga grejer. Kanske finns det böcker som tar upp ämnet? Har själv inte det problemet så vet inte så mycket om hur man går till väga. Men att försöka lösa problemet med bankprodukter är lite som att sluta röka genom att låsa in cigaretterna i ett leksakskassaskåp. Ganska snart kommer du i ett läge då du bryter dig in i kassaskåpet, köper nya cigg eller snor av en kompis. Däremot om du slutar röka för att du vill och klarar att ha cigg på bordet framför dig utan att ta så har du löst grundproblemet.
Citera
2014-04-27, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lluBdeR
Vi pensionssparar 500:-/månad var samt amorterar ca 4000:-/månaden på bolånen.

Problemet är att vi (speciellt jag) har svårt att spara ihop till en buffert. Skulle gärna ha ca 100k liggandes ifall något skulle hända. Inser att det är på god tid att sätta igång med ett sparande. Problemet är att jag har försökt, men det slutar alltid med att jag för tillbaka de pengarna som jag lagt undan till mitt normala konto för att köpa något (som jag kanske inte ens behöver).

Jag tycker att ni ska sluta pensionsspara om det inte är ett krav som er bank har satt för bolåneräntan.

Det är bättre för er att börja bygga upp en buffert på 12 000 per år istället för att tänka på framtiden. Det går i princip inte att ta ut pengar från ett pensionssparande. Känns därför riktigt dumt att låsa pengarna i 30 år om ni i dagsläget helt saknar buffert. Bra att ni tänker långsiktigt men istället för att låsa in pengarna så kan ni få minst lika god avkastning på ett eget sparande som ni själva kan avsluta om det skulle bli totalkatastrof i kassan.
Citera
2014-04-27, 20:15
Medlem
Citat:
Vi har gemensam ekonomi på alla sätt, äger BR 50% var och delar på alla pengar. Förut tjänade jag bättre då loggade hon in och förde över om det behövdes och vice versa.
Vi har verkligen gemensam ekonomi, eller varför tycker du inte det?

Det lät som det när du pratade om att speciellt du hade svårt att spara till en buffert.

Hur som helst är mitt tips att ha egna konton där ni för över en fast summa "shoppingpengar" till varje månad. Det är dessa pengar ni har att tillgå om ni vill köpa elektronik, kläder med mera till er själva. Har man inga pengar där kan man inget köpa.
Citera
2014-04-27, 23:17
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Hejsan,

Jag går på A-kassa just nu och får ut ca 11k varje månad, ska börja studera inom 4 månader och kommer då ha CSN lån/bidrag samt jobba extra varannan helg.

Min sambo lyfter ut ca 30k / månad

Vi har en boendekostnad på ca 17k/månad (då enbart för bolån/avgift), därtill har vi andra kostnader som de flesta har, summa summarum har vi ca 12.000:- kvar varje månad när allt är betalt (då ska vi handla mat för de pengarna också).

Vi pensionssparar 500:-/månad var samt amorterar ca 4000:-/månaden på bolånen.

Problemet är att vi (speciellt jag) har svårt att spara ihop till en buffert. Skulle gärna ha ca 100k liggandes ifall något skulle hända. Inser att det är på god tid att sätta igång med ett sparande. Problemet är att jag har försökt, men det slutar alltid med att jag för tillbaka de pengarna som jag lagt undan till mitt normala konto för att köpa något (som jag kanske inte ens behöver).

Finns det något bra sparande ni kunniga kan rekommendera mig? Funderar på om 1000:-/månad skulle vara en bra startsumma, med tanke på att jag inte kommer ha någon högre inkomst, jag kommer att studera på universitetet i 5 år. Eller borde vi spara mer? Strunta i att pensionsspara och lägga de extra 1000:- på bufferten?

Vad för sparkonto bör vi öppna? Finns det något bra alternativ så man inte "kommer åt" pengarna och är där och "nallar"?
Har just nu Swedbank, vilket jag är nöjd med.

Tips? tankar?
Finns en tumregel om att man bör lägga HÖGST 30% av nettolönen på boende, ni har åt helvete för hög boendekostnad för inkomsterna ni har.
Citera
2014-04-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Finns en tumregel om att man bör lägga HÖGST 30% av nettolönen på boende, ni har åt helvete för hög boendekostnad för inkomsterna ni har.
Jaså? Källa på det? Gäller samma tumregel i glesbygd och storstad? Eller hur fan tänkte du nu?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in