• 1
  • 2
2014-04-27, 12:11
Medlem
lluBdeRs avatar
Hejsan,

Jag går på A-kassa just nu och får ut ca 11k varje månad, ska börja studera inom 4 månader och kommer då ha CSN lån/bidrag samt jobba extra varannan helg.

Min sambo lyfter ut ca 30k / månad

Vi har en boendekostnad på ca 17k/månad (då enbart för bolån/avgift), därtill har vi andra kostnader som de flesta har, summa summarum har vi ca 12.000:- kvar varje månad när allt är betalt (då ska vi handla mat för de pengarna också).

Vi pensionssparar 500:-/månad var samt amorterar ca 4000:-/månaden på bolånen.

Problemet är att vi (speciellt jag) har svårt att spara ihop till en buffert. Skulle gärna ha ca 100k liggandes ifall något skulle hända. Inser att det är på god tid att sätta igång med ett sparande. Problemet är att jag har försökt, men det slutar alltid med att jag för tillbaka de pengarna som jag lagt undan till mitt normala konto för att köpa något (som jag kanske inte ens behöver).

Finns det något bra sparande ni kunniga kan rekommendera mig? Funderar på om 1000:-/månad skulle vara en bra startsumma, med tanke på att jag inte kommer ha någon högre inkomst, jag kommer att studera på universitetet i 5 år. Eller borde vi spara mer? Strunta i att pensionsspara och lägga de extra 1000:- på bufferten?

Vad för sparkonto bör vi öppna? Finns det något bra alternativ så man inte "kommer åt" pengarna och är där och "nallar"?
Har just nu Swedbank, vilket jag är nöjd med.

Tips? tankar?
Citera
2014-04-27, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lluBdeR
Hejsan,

Jag går på A-kassa just nu och får ut ca 11k varje månad, ska börja studera inom 4 månader och kommer då ha CSN lån/bidrag samt jobba extra varannan helg.

Vi har en boendekostnad på ca 17k/månad (då enbart för bolån/avgift), därtill har vi andra kostnader som de flesta har, summa summarum har vi ca 12.000:- kvar varje månad när allt är betalt (då ska vi handla mat för de pengarna också).

Problemet är att vi (speciellt jag) har svårt att spara ihop till en buffert. Skulle gärna ha ca 100k liggandes ifall något skulle hända. Inser att det är på god tid att sätta igång med ett sparande. Problemet är att jag har försökt, men det slutar alltid med att jag för tillbaka de pengarna som jag lagt undan till mitt normala konto för att köpa något (som jag kanske inte ens behöver).

Finns det något bra sparande ni kunniga kan rekommendera mig? Funderar på om 1000:-/månad skulle vara en bra startsumma, med tanke på att jag inte kommer ha någon högre inkomst, jag kommer att studera på universitetet i 5 år. Eller borde vi spara mer? Strunta i att pensionsspara och lägga de extra 1000:- på bufferten?

Vad för sparkonto bör vi öppna? Finns det något bra alternativ så man inte "kommer åt" pengarna och är där och "nallar"?

Tips? tankar?

Det där är åt helvete för dyra bokostnader, oavsett vad ni tror.

Flytta till billigare bostad och använd amorteringen som buffertpengar istället. Jag och tjejen fick in cirka 25k i månaden och har sparat ihop 120k sedan i september, era utgifter är inte hållbara.
Citera
2014-04-27, 12:16
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Hejsan,

Tips? tankar?

skit i pensionen, den börjar du väl med när du får ett jobb. lås pengarna på nått högräntekonto med bindningstid på ett par år eller så.
i övrigt bör ni ju se över era boendekostnader. för 17k i månaden antar jag att ni bor i en rätt fet lägenhet på östermalm eller vasastan. alternativt en mindre herrgård någonstans, annars rä det något som är galet
Citera
2014-04-27, 12:20
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas
skit i pensionen, den börjar du väl med när du får ett jobb. lås pengarna på nått högräntekonto med bindningstid på ett par år eller så.
i övrigt bör ni ju se över era boendekostnader. för 17k i månaden antar jag att ni bor i en rätt fet lägenhet på östermalm eller vasastan. alternativt en mindre herrgård någonstans, annars rä det något som är galet

Ja, boendekostnaderna är höga, bor i en sekelskifts 3a på södermalm, men vi vill inte flytta då vi verkligen trivs, och om 2 år kommer kostnaderna gå ner med ca 2000:-/månad då vi blir kvitt "medlemslånet" på 75.000:-.

Så du skulle skita i pensionssparandet?
Citera
2014-04-27, 12:48
Medlem
Balkan-Kings avatar
Betaler du 17000 for bolån+boavgift, inklusive amotering? Låter dyrt uanset hvordan. For det udgifter kan du får 150 kvm brf topplacering i Malmö, men kanske en 50 kvm brf i Södermalm.
Citera
2014-04-27, 12:53
Medlem
Balkan-Kings avatar
Om du bor i Stockholm har du ikke mange valg, du bliver tvunget at se bort från pensionsparende. Stockholms matpriser er på niveau med Oslo, altså ekstrem høje, det bliver svært at betalar mat+forsikringer+tøj+teknikgrejer+bil+semester med 12.000 om måneden for två personer. Men din situation er ikke ekonomisk dålig, du lever et typisk Stockholmer liv hvor 60% af penge går til brf.
Citera
2014-04-27, 12:55
Medlem
kinesarsles avatar
Det finns bankkonton där du inte får röra pengarna på flera år. Öppna ett sådant.
Citera
2014-04-27, 14:57
Medlem
Den där boendekostnaden borde gå att krympa. Vad betalar du i ränta resp amortering?
Citera
2014-04-27, 15:08
Medlem
Bbobis avatar
Som sagt, eran boendekostnad.

Men jag har alltid haft samma problem i viss mån.

En sak du kan göra är att spara i externa fonder via swedbank. Det tar en arbetsvecka att få tillbaks dom pengarna till kontot så det går inte att spontant ta ut dom och spendera.

Annars är det väll dags att lära sig lite självdisciplin. Framförallt med tanke på era utgifter.
Citera
2014-04-27, 15:12
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Det du behover ar disciplin, inte en sarskild banktjanst. Avsatt en summa att spendera per manad och lar dig att halla dig till det.
Citera
2014-04-27, 16:24
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Den där boendekostnaden borde gå att krympa. Vad betalar du i ränta resp amortering?

Vi har delat upp bolånet på 3 lån

1 350 000:- Ränta 2.390% (ränta 7797:-) Ingen amortering
1 465 000:- Ränta 2.390% (ränta 8462:-) Amortering 12.208
// Kvartalsvis

Medlemslån (topplån) 75.000:- Ränta 5.600% Amortering 1250:-/månad (ränta + amortering 1927)

Lägenheten är värderad till 4 900 000:-
Citera
2014-04-27, 16:28
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Vi har delat upp bolånet på 3 lån

1 465 000:- Ränta 2.390% (ränta 8462:-) Amortering 12.208
// Kvartalsvis

Medlemslån (topplån) 75.000:- Ränta 5.600% Amortering 1250:-/månad (ränta + amortering 1927)

Lägenheten är värderad till 4 900 000:-

o jösses, hur kunde någon ge er det lånet om du går på a-kassa och din sambo bara har 30 i månaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in