2014-04-27, 16:28
Medlem
lluBdeRs avatar
Ringe banken och öppnade ett pensionssparade på 500:-/mån för mig resp min sambo.
Sen öppnade vi ett gemensamt sparkonto där vi för över 600:- var från våra lönekonton 1 gång i månaden.
För att kunna ta ut dessa pengar måste båda två gå till ett bankkontor och skriva under papper, vilket kommer kännas jobbigt

Räntan vi fick på detta e-spar är inte bra, men planen är att efter något år när vi fått upp en summa på 14.400 flytta över pengarna till ett bättre alternativ.
Citera
2014-04-27, 16:29
Medlem
Varför amorterar ni inte enbart på medlemslånet/topplånet nu tills det är klart och löst?

Spara en mindre slant per månad i en indexfond med låg årsavgift (max 0,5%). Välj inriktning t ex Stora bolag Stockholm eller Norden.
Citera
2014-04-27, 16:30
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas
o jösses, hur kunde någon ge er det lånet om du går på a-kassa och din sambo bara har 30 i månaden.

Detta var innan jag blev arbetslös (hon lyfter ut 30.000:-/månaden efter skatt alltså)
Nu ska jag börja studera i höst så budgeten blir tight
Citera
2014-04-27, 16:30
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Varför amorterar ni inte enbart på medlemslånet/topplånet nu tills det är klart och löst?

Spara en mindre slant per månad i en indexfond med låg årsavgift (max 0,5%). Välj inriktning t ex Stora bolag Stockholm eller Norden.

Tog upp detta med banken, men tydligen måste vi amortera på bolånet, detta är deras minimikrav på amortering... =/
Citera
2014-04-27, 16:32
Medlem
Vilken bank har ni förresten? 2.39 är okay men ändå en bra bit ifrån lägsta ränta som ni skulle kunna få på 90-dagars.
Citera
2014-04-27, 16:37
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lluBdeR
Detta var innan jag blev arbetslös (hon lyfter ut 30.000:-/månaden efter skatt alltså)

dubbelpost
Citera
2014-04-27, 16:38
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lluBdeR

även i detta fall måste detta lån varit så långt som det överhuvud taget är möjligt för en bank att sträcka sig.
om ni har rörligt lån kan ni försöka byta och pruta. jag själv har 1,90 men med tanke på er situation så är risken för ert lån tämligen hög så det kan nog bli svårt att pruta för er.
Citera
2014-04-27, 17:41
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
även i detta fall måste detta lån varit så långt som det överhuvud taget är möjligt för en bank att sträcka sig.
om ni har rörligt lån kan ni försöka byta och pruta. jag själv har 1,90 men med tanke på er situation så är risken för ert lån tämligen hög så det kan nog bli svårt att pruta för er.

Ja, vi bytte från SBAB till Swedbank som var något billigare. Vi har båda varit kunder hos Swedbank sen vi började jobba, har lönekonto och god kontakt med banken så känns inte som att vi vill byta bank.

Med tanke på att jag kommer börja studera så har jag svårt att tro att någon bank skulle bevilja oss bolån hos dem.

Men personligen tycker jag inte räntan är speciellt dålig, vi har 3 månaders rörligt.
Citera
2014-04-27, 17:41
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Vilken bank har ni förresten? 2.39 är okay men ändå en bra bit ifrån lägsta ränta som ni skulle kunna få på 90-dagars.

Swedbank
Citera
2014-04-27, 17:45
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Skit i att köpa skräp som du inte behöver som nyaste dyraste elektroniken och märkeskläder. Pesion lär du inte få i vilket fall som såvida du inte köper guldtackor och har dom under sängen eller liknande.
Citera
2014-04-27, 17:49
Medlem
Citat:

Så farligt är det ju inte om båda arbetar och man har ut säg 50k+ i månaden tillsammans. Då klarar man eventuella räntehöjningar i framtiden. Bankerna skulle kunnat gå mycket längre än så kan jag säga. De 17 000 de betalar kan inte heller vara med ränteavdragen som ger en hel del tillbaka. Sen skulle jag personligen inte låna så mycket med de inkomsterna då jag gillar att ha ett stort sparande, men det är ju en prioriteringsfråga.

Det som känns konstigt är väl dock att de inte verkar ha gemensam ekonomi trots att de äger bostad med mera tillsammans.
Citera
2014-04-27, 17:51
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Så farligt är det ju inte om båda arbetar och man har ut säg 50k+ i månaden tillsammans. Då klarar man eventuella räntehöjningar i framtiden. Bankerna skulle kunnat gå mycket längre än så kan jag säga. De 17 000 de betalar kan inte heller vara med ränteavdragen som ger en hel del tillbaka.

Det som känns konstigt är väl dock att de inte verkar ha gemensam ekonomi trots att de äger bostad med mera tillsammans.

Vi har gemensam ekonomi på alla sätt, äger BR 50% var och delar på alla pengar. Förut tjänade jag bättre då loggade hon in och förde över om det behövdes och vice versa.
Vi har verkligen gemensam ekonomi, eller varför tycker du inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in