2014-12-05, 10:40
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbojan
bara det att mutationer har en positiv klang när man pratar om evolutionsteorin. mutationer skapar i 9999 fall av 10000 skadliga utvecklingar, då låter det väl snarare som att varje generation av ett djurslag borde dö ut, och inte överleva som starkare? samt skapas skadliga mutationer i bra mycket högre takt än vad det naturliga urvalet hinner rensa bort, så evolutionen går således baklänges. hur kan evolutionsteorin försvara detta, exempelvis? nettoeffekten av mutationer blir alltid negativ

Det hela är betydligt mer komplext än så. Har för mig det finns en tråd i ämnet om du vill veta mer.
Citera
2014-12-05, 10:57
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag är som sagt inte mycket till biolog (dock bättre än dig), så det vill jag inte ge mig in på.

Det fina med den tävling som naturligt uppstår bland forskare är ju att man inget hellre vill än att kunna bräscha sina kollegor med nya upptäckter, publiceringar, priser osv. Det är ju garanten för att man kan lita på vetenskapen i stort. Jag tror anledningen till att de flesta fanatiker som Smedjan håller fast vid sina fantasier är att de inte inser detta. Övriga håller fast vid en snuttefilt och ett fåtal har antagligen ekonomiska incitament eller möjligen något slags maktbehov.
Citera
2014-12-05, 11:04
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
1- Eftersom evolutionsteorin säger att det inte finns ett mål med evolution, varför vill arterna då utveckla förmågor för att överleva och föra sina gener vidare? Vad bestämmer att arter ska vara istället för icke-vara?

Arterna "vill" ingenting.

Citat:
2- Finns det något konkret bevis på att evolutionen verkligen har ägt rum. Finns det en enda hypotes som sedan testats med positiva resultat?

Ja.
Citera
2014-12-05, 15:13
Medlem
Citat:
Tillbaka till ruta étt. Extern energi strukturerar inte ökande komplexitet.

Varför tillbaka till ruta ett? Vilka invändningar har du mot mitt resonemang?
Citera
2014-12-05, 15:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Varför tillbaka till ruta ett? Vilka invändningar har du mot mitt resonemang?

Extern energi är en av dom ursprungliga "byggstenerna" som fungerer deterministisk. Självorganiserande komplexitet kommar senare.
Senast redigerad av Bogomil 2014-12-05 kl. 15:22.
Citera
2014-12-05, 15:35
Medlem
Tenshiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbojan
bara det att mutationer har en positiv klang när man pratar om evolutionsteorin. mutationer skapar i 9999 fall av 10000 skadliga utvecklingar, då låter det väl snarare som att varje generation av ett djurslag borde dö ut, och inte överleva som starkare? samt skapas skadliga mutationer i bra mycket högre takt än vad det naturliga urvalet hinner rensa bort, så evolutionen går således baklänges. hur kan evolutionsteorin försvara detta, exempelvis? nettoeffekten av mutationer blir alltid negativ

Du får gärna leverera en källa på att en sådan mängd är rent skadlig.

I verkligheten så är större delen av alla mutationer väldigt små, de flesta ger ingen verkan alls. Någon direkt inverkan för den specifika individen ger de aldrig, skulle de göra det så är chansen att de sprider sig vidare ändå väldigt små. Sedan så är vad som är negativt, neutralt och positivt helt beroende på miljön som individen lever i.

Med ditt resonemang så borde det inte finnas liv kvar på jorden. Nu finns det ändå liv och vi kan se hur genetiska förändringar uppstår i varje ny generation så vi kan inte säga att genetiska förändringar inte sker. Således kan din slutsats inte stämma.
Citera
2014-12-05, 15:44
Medlem
Citat:
Extern energi är en av dom ursprungliga "byggstenerna" som fungerer deterministisk. Självorganiserande komplexitet kommar senare.

Det är ingen invändning mot mitt resonemang.
Citera
2014-12-05, 15:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det är ingen invändning mot mitt resonemang.

Naturligvis är det det. Hypotesen om ökande komplexitet ... som på nivån av självorganiserande komplexitet kan demonstrera en viss grad av indetermism ... börjar från deterministiska komponenter. Vilket solens energi är.
Citera
2014-12-05, 16:01
Medlem
Citat:
Naturligvis är det det. Hypotesen om ökande komplexitet ... som på nivån av självorganiserande komplexitet kan demonstrera en viss grad av indetermism ... börjar från deterministiska komponenter. Vilket solens energi är.

Men min invändning var just behovet av en, för systemet, extern energikälla. Det har du motsatt dig av någon märklig anledning, utan att argumentera för varför. Om jag har fel får du gärna upplysa mig, men det du skriver nu berör något annat.

Menar du att evolutionen och livets utveckling på jorden uppnåtts av självorganiserad komplexitet, utan extern påverkan? Om du fortsätter att hävda "ja", kan du då förklara organismers behov av just extern påverkan i form av näringsintag m.m.? Är det en slumpmässig mutation att livsformer kräver externa energikällor för att upprätthållas?
Citera
2014-12-05, 16:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men min invändning var just behovet av en, för systemet, extern energikälla. Det har du motsatt dig av någon märklig anledning, utan att argumentera för varför. Om jag har fel får du gärna upplysa mig, men det du skriver nu berör något annat.

Jag förnekar inte en extern energihälla som en del av det determistiska underlag för en senare utveckling till delvis indeterminism.

Citat:
Menar du att evolutionen och livets utveckling på jorden uppnåtts av självorganiserad komplexitet, utan extern påverkan?

Ja, utan "design" från det externa.

Citat:
Om du fortsätter att hävda "ja", kan du då förklara organismers behov av just extern påverkan i form av näringsintag m.m.? Är det en slumpmässig mutation att livsformer kräver externa energikällor för att upprätthållas?

Det är inte så svårt att "förklara", eftersom jag aldrig har hävdat att denna planets biologiska liv är helt indeterministisk. Den determinstiska delen följar fortfarande deterministiska principer.
Citera
2014-12-05, 16:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenshii
Du får gärna leverera en källa på att en sådan mängd är rent skadlig.

I verkligheten så är större delen av alla mutationer väldigt små, de flesta ger ingen verkan alls. Någon direkt inverkan för den specifika individen ger de aldrig, skulle de göra det så är chansen att de sprider sig vidare ändå väldigt små. Sedan så är vad som är negativt, neutralt och positivt helt beroende på miljön som individen lever i.

Med ditt resonemang så borde det inte finnas liv kvar på jorden. Nu finns det ändå liv och vi kan se hur genetiska förändringar uppstår i varje ny generation så vi kan inte säga att genetiska förändringar inte sker. Således kan din slutsats inte stämma.

Mmm, vad riktiga forskare säger är att den absoluta majoriteten av mutationer är neutrala.
Citera
2014-12-05, 16:19
Medlem
Citat:
Jag förnekar inte en extern energihälla som en del av det determistiska underlag för en senare utveckling till delvis indeterminism.

Det här är intressant. På vilket sätt menar du att livets utveckling är mindre deterministiskt än andra fenomen i universum?

Citat:
Ja, utan "design" från det externa.

Jag hoppas att du förstår att jag inte argumenterar för intelligent design. Det externa är i sammanhanget andra energikällor inom universum, men likväl externa för ett visst system.

Citat:
Det är inte så svårt att "förklara", eftersom jag aldrig har hävdat att denna planets biologiska liv är helt indeterministisk. Den determinstiska delen följar fortfarande deterministiska principer.

Vad är det som inte följer deterministiska principer, om andra saker gör det? Följer inte alla ting samma underliggande principer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in