2014-12-03, 17:27
Medlem
Titeln på tråden borde vara Evolution vs. inte evolution. Många som inte tror på evolution (religiösa,för det mesta) tror att om man lyckas motbevisa den så är det automatiskt bevis på skapelseberättelsen i t.ex. bibeln. Vilket naturligtvis inte stämmer. Om evolution (eller delar av den) blir motbevisad , så börjar vetenskapen om från början med dom frågorna. Det blir inte automatiskt att alla säger "Jamen då var det ju Gud trots allt".
Citera
2014-12-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Titeln på tråden borde vara Evolution vs. inte evolution. Många som inte tror på evolution (religiösa,för det mesta) tror att om man lyckas motbevisa den så är det automatiskt bevis på skapelseberättelsen i t.ex. bibeln. Vilket naturligtvis inte stämmer. Om evolution (eller delar av den) blir motbevisad , så börjar vetenskapen om från början med dom frågorna. Det blir inte automatiskt att alla säger "Jamen då var det ju Gud trots allt".

Men nu heter den Evolution vs religion", då får ni finna er i att den falska evolutionen blir motsagd.

Varför har ni så svårt för det Gud vill ge, ni älskar hellre döden, varför.
Citera
2014-12-03, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Så vad är det då? Adaption? Hur kan annars kroppen lära sig att bekämpa ett främmande gift eller bakterie? Vart kan man btw läsa mer om dina teorier?

Med din inställning är det svår att se livet.

Tråkigt att gå miste om Guds löfte, bara för att du vill håna alla som inte håller med dig.
Citera
2014-12-03, 17:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Men nu heter den Evolution vs religion", då får ni finna er i att den falska evolutionen blir motsagd.

Du kan säga emot allt du orkar, och själv acceptera att du också kritiseras.

Citat:

Vad har det med saken att göra?
Citera
2014-12-03, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du kan säga emot allt du orkar, och själv acceptera att du också kritiseras.

Vad har det med saken att göra?

Tnäk du måste debattera med dig självt

Jag ser det eviga livet och tackar ja till Skaparens erbjudan.
Citera
2014-12-03, 18:01
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
En allmänt accepterat teori men så förhåller det sig inte.

Till att börja med så är evolutionsteorin ingen teori i allmän betydelse, ungefär som ''gissning'', utan en vetenskaplig teori. Det vill säga, evolutionsteorin är den vetenskapliga teori om livets uppkomst och utveckling som erhåller största möjliga sannolikhetsgrad för att förhålla för sann. Om du menar att det finns en teori som är bättre än evolutionsteorin så är du naturligtvis fri att presentera en sådan teori - på samma villkor.

Till saken, så har du rätt att evolutionsteorin omfattar vårt psyke. Och vårt psyke kan hänvisas till hur vi människor är beskaffade vilket vi kan undersöka genom bl.a. DNA samt kulturell påverkan. Med tanke på dina meningslösa frågor som ''vad är syftet med att föra sina gener vidare'' eller ''vad är syftet med att leva''. Du kan lika väl fråga ''Vad är syftet med stenar'', eller ''Vilken färg har ilska?''. Universum är inte skyldig dig ett svar. Universum bryr sig inte överhuvudtaget om du dör eller överlever. Det faktum att du kan använda språket betyder inte att du ställer meningsfulla frågor. De enda som bryr sig är medvetna, levande varelser.

En anledning till att religionen ständigt misslyckas med att besvara de frågor som vetenskapen lyckas besvara beror på att religionen alltid gräver sig in djupare och djupare i det meningslösa struntpratet men vägrar ge något konkret svar: svaret blir istället ännu ett meningslöst resonemang som inte underbyggs.
Senast redigerad av Professor.Wer 2014-12-03 kl. 18:05.
Citera
2014-12-03, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Till att börja med så är evolutionsteorin ingen teori i allmän betydelse, ungefär som ''gissning'', utan en vetenskaplig teori. Det vill säga, evolutionsteorin är den vetenskapliga teori om livets uppkomst och utveckling som erhåller största möjliga sannolikhetsgrad för att förhålla för sann. Om du menar att det finns en teori som är bättre än evolutionsteorin så är du naturligtvis fri att presentera en sådan teori - på samma villkor.

Till saken, så har du rätt att evolutionsteorin omfattar vårt psyke. Och vårt psyke kan hänvisas till hur vi människor är beskaffade vilket vi kan undersöka genom bl.a. DNA samt kulturell påverkan. Med tanke på dina meningslösa frågor som ''vad är syftet med att föra sina gener vidare'' eller ''vad är syftet med att leva''. Du kan lika väl fråga ''Vad är syftet med stenar'', eller ''Vilken färg har ilska?''. Universum är inte skyldig dig ett svar. Universum bryr sig inte överhuvudtaget om du dör eller överlever. Det faktum att du kan använda språket betyder inte att du ställer meningsfulla frågor. De enda som bryr sig är medvetna, levande varelser.

En anledning till att religionen ständigt misslyckas med att besvara de frågor som vetenskapen lyckas besvara beror på att religionen alltid gräver sig in djupare och djupare i det meningslösa struntpratet men vägrar ge något konkret svar: svaret blir istället ännu ett meningslöst resonemang som inte underbyggs.

Jag har ingenstans påpekat att evolutionsteorin är en ''gissning'' Men det verkar som att du tillämpar uttrycket attack är bästa försvaret. Du vill förklara nåt för mig som inte diskuteras u tråden. Visst är jag helt övertygad om att evolutionsteorin är en gissning baserad på fynd som gjorts från forntiden. Att påpeka att det går att observera evolution är bara lögn.

Du säger att universum inte bryr sig ifall om människor dör eller lever. Universum har inget val i den frågan eftersom universum saknar vilja och det är bundet av lagar som det måste följa. Sedan är jorden som är en levande planet en pytteliten del av universum som har alla förutsättningar för liv så universum är trots allt tvunget att hysa liv även om det saknar vilja finns det en större kraft bakom som hela universum får knäböja sig inför. Sådan är skaparens makt!

Jag vill inte ha svar av universum. Så mycket hoppas jag att du förstår också att en massa död materia inte kan ha svar på frågor. Jag vill bara påpeka hur vissa människor helt bortser från de brister och idioti som denna teori innehåller. Jag gör inte påpekandet för att omvända människor till att tro på en skapare men påpekandet görs för att det är oärligt att förlita sig på en teori som innehåller massor av brister och lögner.

Frågan jag ställde är högst relevant i sammanhanget och kan inte liknas vid frågor som ''varför är stenar runda'' stenar gör inget val och är död materia. Enligt evolutionsteorin gör arterna allt för överlevnadens skull. Men Varför vill arterna leva? Vad får arterna att bestämma att vara istället för att icke-vara? Vad gör så att en varg vill föra sina gener vidare? Här gör arten (vargen) ett val enligt evolutionsteorin och det är att göra allt för att tillskansa sig förmågor och egenskaper för att föra sina gener vidare. Visst görs valet på ett omedvetet plan men ett val görs här mellan att vara och icke-vara. Den här frågan är högst relevant i sammanhanget.

Om du säger att vi inte vet ett piss så kommer jag godta det och jag kommer inte att skrämma dig med helvetet och eld för att omvända dig men säger du att evolutionsteorin är sanningen måste man kunna få svar på sina frågor också och frågorna ska inte leda till besvär om det är sanningen ni evolutionsivriga har i handen.
Citera
2014-12-03, 18:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Det gör vi allt när bevisen kommer.

Men från en sjuk människa som du kommer ju inget vettigt.
Du varken kan eller vet något det inser du ju själv så varför käftar du på?
För att vi inte skall undgå att förstå hur korkad du är?
Citera
2014-12-03, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det gör vi allt när bevisen kommer.

Men från en sjuk människa som du kommer ju inget vettigt.
Du varken kan eller vet något det inser du ju själv så varför käftar du på?
För att vi inte skall undgå att förstå hur korkad du är?

Du gör ju dina val i livet.
Citera
2014-12-03, 18:36
Medlem
Citat:

Motsagd är inte motbevisad,långt ifrån faktiskt ... särskilt från människor med blind tro på något.
Och vad är det gud vill ge? Och varför misslyckas den med det?
Citera
2014-12-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Motsagd är inte motbevisad,långt ifrån faktiskt ... särskilt från människor med blind tro på något.
Och vad är det gud vill ge? Och varför misslyckas den med det?

Det är vi som misslyckas.

Detta vill Skaparen ge:

Upp 21:3-5
” 3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”

Psalm 37:9-11, 29
9 Ty de som gör det onda skall utrotas, men de som hoppas på Jehova skall ta jorden i besittning. 10 Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer; du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. 11 Men de ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid.
29 De rättfärdiga skall ta jorden i besittning, de skall bo för evigt på den.
Citera
2014-12-03, 18:48
Medlem
Citat:
Det är vi som misslyckas.

Detta vill Skaparen ge:

Upp 21:3-5
” 3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”

Psalm 37:9-11, 29
9 Ty de som gör det onda skall utrotas, men de som hoppas på Jehova skall ta jorden i besittning. 10 Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer; du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. 11 Men de ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid.
29 De rättfärdiga skall ta jorden i besittning, de skall bo för evigt på den.
Fast det där är ju från en bok? Duger alltså inte som bevis (för mig) !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in