Citat:
Ursprungligen postat av
Smedjan
Darwins finkar
Jag förstår att du är i en klippa och klistra-fas nu och dundrar runt med bibelcitat och regurgiterade kreationistargument utan att tänka en enda egen tanke. Trots detta tänkte jag försöka informera dig lite och hoppas att du faktiskt har tänkt läsa det jag skriver och inte bara blunda hårt och sätta fingrarna i öronen.
Darwins finkar och förändringar inom arter.
Det evolutionen och evolutionsteorin handlar om är förändring. Arternas mångfald.
Evolutionsteorin föreslår inte att nya drastiskt annorlunda arter uppkommer av sig själva.
Vad det talas om är just små förändringar inom arten.
Finkarnas näbbar exempelvis, som en förändring styrd av miljön finkarna lever i.
Om en art delas upp på två vitt skilda geografiska områden med olika miljöer så kommer arten inom tillräckligt lång tid uppvisa förändringar. Dessa förändringar är vad som kallas evolution.
De förändringar som kommer ske, enligt evolutionsteorin, är förändringar inom arten, men vem är det som avgör vad som är en art och en är en annan?
När förändringarna pågått så pass länge att två grupper av samma art är så olika att de inte längre kan få fertil avkomma, ska det då klassas som en ny art?
Det är vad evolutionen handlar om. Hänger du med, Smedjan?