2021-01-04, 20:33
Bannlyst
Vad kommer hända när du med hypokondri kommer få Corona?
Citera
2021-01-09, 22:33
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Vad kommer hända när du med hypokondri kommer få Corona?

Inte säkert att något speciellt händer. Många av oss har vissa saker vi hakar upp oss på. Hypokondri är nära besläktat och ofta samsjuka med tvångssyndrom, det är själva symtomscanningen som är roten till det onda. När sjukdom uppstår behöver man inte hantera det sämre än någon annan..

Själv är jag mer obrydd om Corona än de flesta jag känner av någon anledning, men neurologiska sjukdomar ältar jag dag ut och dag in 😂
Citera
2021-01-10, 02:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Inte säkert att något speciellt händer. Många av oss har vissa saker vi hakar upp oss på. Hypokondri är nära besläktat och ofta samsjuka med tvångssyndrom, det är själva symtomscanningen som är roten till det onda. När sjukdom uppstår behöver man inte hantera det sämre än någon annan..

Själv är jag mer obrydd om Corona än de flesta jag känner av någon anledning, men neurologiska sjukdomar ältar jag dag ut och dag in 😂

Jag är livrädd för att ha feber 😆 har fobi för det.

All hjärtklappning svetten när man sover osv
Citera
2021-01-10, 10:31
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Jag är livrädd för att ha feber 😆 har fobi för det.

All hjärtklappning svetten när man sover osv

I år har världen kommit ikapp oss hypokondriker!😂 Har sett hypokondriska tendenser i människor jag aldrig kunnat tänka mig. Varannan person håller på och känner efter om dom har ont i halsen och får för sig att det är svårt att andas
Citera
2021-01-10, 22:19
Medlem
Finns det nåt sätt att bota eller lindra symptomet hypokondri?
Citera
2021-01-12, 14:57
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandsattz
Finns det nåt sätt att bota eller lindra symptomet hypokondri?
Ja, KBT är rätt effektivt.
Citera
2021-01-16, 00:29
Medlem
OctaMomentums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Ja, KBT är rätt effektivt.

Jag funderar på KBT. Kan vara ett av de sätten att släppa dödsångesten gällande neurologiska sjukdomar som jag har motbevisat mig att jag skulle ha. Jag har förstås varit hypokondriker i snart 6 år och det är just NU som jag har börjat skärpa mig och bytt livsstil (träna mycket kroppsligt istället för att ständigt sitta framför datorn och arbeta med mattekurser på universitetet, meditera, bytt kost, et cetera). Och det mest viktigaste är att övertyga sig själv om att man egentligen är frisk och man hamnat i den onda cirkeln, men också ha löst orsak(erna) till ångesten ifråga.
Citera
2021-01-18, 10:12
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OctaMomentum
Jag funderar på KBT. Kan vara ett av de sätten att släppa dödsångesten gällande neurologiska sjukdomar som jag har motbevisat mig att jag skulle ha. Jag har förstås varit hypokondriker i snart 6 år och det är just NU som jag har börjat skärpa mig och bytt livsstil (träna mycket kroppsligt istället för att ständigt sitta framför datorn och arbeta med mattekurser på universitetet, meditera, bytt kost, et cetera). Och det mest viktigaste är att övertyga sig själv om att man egentligen är frisk och man hamnat i den onda cirkeln, men också ha löst orsak(erna) till ångesten ifråga.

internetpsykiatri.se
Citera
2021-01-30, 23:31
Jaha, gott folk. Vilka sjukdomar har ni haft sen ni skrev här inne sist?

För mig är det hjärntumör och hudcancer bara. Ont i huvudet på en specifik punkt och någon form av eksem/svamp på huden.

Vad säger ni, blir det som en form av KBT om man för dagbok på vilka sjukdomar man grubblat på, symptom, hur man haft det innan oron dök upp osv?

När man sedan sammanfattar efter ett år borde man då kunna se både mönster i sin hälsoångest och förståelse för hur neurotisk man är.

Jobbiga är också att jag aldrig litar på läkarna.
Jag blir så klart den där stackaren som läkarna missade på och hann få metastaser i hela kroppen. Fyfan 😭
Citera
2021-02-08, 13:01
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Jaha, gott folk. Vilka sjukdomar har ni haft sen ni skrev här inne sist?

För mig är det hjärntumör och hudcancer bara. Ont i huvudet på en specifik punkt och någon form av eksem/svamp på huden.

Vad säger ni, blir det som en form av KBT om man för dagbok på vilka sjukdomar man grubblat på, symptom, hur man haft det innan oron dök upp osv?

När man sedan sammanfattar efter ett år borde man då kunna se både mönster i sin hälsoångest och förståelse för hur neurotisk man är.

Jobbiga är också att jag aldrig litar på läkarna.
Jag blir så klart den där stackaren som läkarna missade på och hann få metastaser i hela kroppen. Fyfan 😭

Är kvar på ALS, med några få byten till strupcancer ibland. Nu har jag muskelryckningar i tungan, inte bra för en hypokondriker

Jag har dom visserligen överallt i kroppen, rycker konstant överallt, vilket pekar ifrån min eviga rädlsa, men ändå, kan inte komma över det. När man läser runt på nätet är just den rädslan oftast den som tar längst tid att komma över 😆
Senast redigerad av TrueC 2021-02-08 kl. 13:03.
Citera
2021-02-09, 23:36
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Är kvar på ALS, med några få byten till strupcancer ibland. Nu har jag muskelryckningar i tungan, inte bra för en hypokondriker

Jag har dom visserligen överallt i kroppen, rycker konstant överallt, vilket pekar ifrån min eviga rädlsa, men ändå, kan inte komma över det. När man läser runt på nätet är just den rädslan oftast den som tar längst tid att komma över 😆
Förstår. Ryckningar på tungan kan jag också få, dvs vid avslappnat läge. Men man ska inte ta fram den framför en spegel i spänt läge för så ser det alltid ut som om den spelar, det är normalt.

Googleförbud skulle vara något

Sjukt vad man ändrar sig fort. Jag är nu inne på cancer igen för femtioelfte gången. Herregud.
Citera
2021-02-10, 09:02
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Förstår. Ryckningar på tungan kan jag också få, dvs vid avslappnat läge. Men man ska inte ta fram den framför en spegel i spänt läge för så ser det alltid ut som om den spelar, det är normalt.

Googleförbud skulle vara något

Sjukt vad man ändrar sig fort. Jag är nu inne på cancer igen för femtioelfte gången. Herregud.

Ja jag känner dom när munnen är stängd... men ja det är väl kanske inte konstigt när man rycker överallt 😂

Jo man gör ju det. Har haft cancer i bukspottskörteln en sväng hör innan jul också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in