Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
hypokondri innebär att man ständigt tror att man är allvarligt sjuk, dvs, inbillade sjukdomar.
...
Någon annan som lider/lidit av samma problem? Hjälpte terapi för er?
här finns ett test:
http://www.helhetsdoktorn.nu/hypokondri.htm
Jag är hypokondrisk. Mamma sa alltid att konstnärliga typer, poeter, musiker och liknande ofta lider av det. Jag lider verkligen

Måste säga att det är skönt att du skapade en sån här tråd, för jag skulle inte våga göra det själv. Sjukdomen är pinsam, på något äckligt sätt.
Har precis avslutat en kurs i hälsopsykologi där jag läste mycket om diverse sjukdomar och hur man förebygger dem. Det både hjälpte mig och skadade mig. Jag går t.ex. runt just nu och funderar på om knölarna under mina bröstvårtor kan vara cancer, men eftersom jag tog mig tid att läsa om knölar i bröstet så kom jag fram till att det inte lär vara fallet. Men detta är bara ett exempel på min hypokondri.
Jag tränar regelbundet, har lyckats övervinna min rädsla för det genom att helt enkelt tänka "Dör jag under träningen så dör jag". Får ofta yrsel efter ett joggingpass och inbillar mig att det är p.g.a. hjärtfel.
Kan berätta hur jag blev hypokondrisk först! Jag upplevde som 22-åring (ett år sedan) min första panikångest-attack. Benet började domna, jag fick läskiga yrselkänslor och kände att jag höll på att svimma. Eftersom min mormor en gång dog av en hjärnblödning så attributerade jag mitt tillstånd som en hjärnblödning, ringde akuten och en trevlig dam där sa åt mig att andas, sätta mig ner och sedan förklarade hon att det med stor sannolikhet var panikångest. Vid detta tillfälle hade jag inte en blekaste vad panikångest var, inte ens ordet ångest ringde en klocka i huvudet på mig. Men alla symptomen var där.
Därefter vändes min värld upp och ner. Hela min kognition av verkligheten handlar numera om att övervaka mitt inre tillstånd. Jag tror jag har cancer, jag tror jag har höga blodfetter och jag tror jag dör om jag frossar i chips och pizza en enda lördagkväll. En liten saltchock kan få mig att nästan svimma av rädsla.
Jag är inte en rädd typ utåt. Har inga problem för att möta konflikter i vardagslivet, säga vad jag tycker eller att protestera. Gråter inte av skräckfilmer, sover inte med tänd lampa osv. Jag är bara sjukligt rädd att dö.
Hypokondri är sjukt, eftersom vi som har det ofta
vet vad det handlar om. Går vi till en läkare och testar blodtrycket, berättar om inre symptom osv. får vi ett leende och en klapp på axeln: "Det finns många, många människor som har det värre än dig min unge man". Det är inte fel på oss, men vetskapen om att ingen tror på att man faktiskt upplever bröstsmärtor etc. får en att bli galen!
Till det positiva. Under psykologistudierna lärde jag mig även lite om kognitiv terapi, om att omstrukturera sina tankar. Funderar själv på att gå i terapi om inte mitt tillstånd blir bättre. Annars kan man utsätta sig för skrämmande stimuli tills man helt enkelt vänjer sig (ex. ett hårt träningspass) - fast successivt trappa upp detta bemötande. Börja t.ex. ta raska promenader några gånger i veckan, jogga sedan lätt, och så vidare! Träning är för mig en buffertzon mot ångest numera, men jag har fortfarande små hjärnspöken kvar, att jag ska drabbas av hjärtmuskelinflammation och riskera döden etc.
För att avrunda. Terapi verkar som bra skit, och jag funderar på att testa det.