• 3
  • 4
2014-05-01, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Alltså, klart som fan att jag vet vad halal-slakt är. Det jag undrade över är huruvida bedövning tillåts annan halal-slakt. Var ganska säker på att bedövning inte är tillåten.

I Sverige är enda skillnaden på vanligt Sverigeproducerat kött och halal-slaktat kött att en imam säger ett par ord. Många muslimer accepterar det. För de andra så är import av klassiskt halalkött tyvärr fortfarande laglig, har jag för mig.

...Tittade på Wikipedia, såhär står det där:

"De flesta muslimer i Sverige accepterar bedövning med elektricitet eller med bultpistol eftersom djuret i båda fallen inte dör innan avblodningen. Elbedövningen ger dessutom inte heller några skador på djuret. Bedövningens syfte är bland annat att förebygga smärta och lidande under snittning av halsen och bedövningens effekt gör det även möjligt att avbloda djuret utan att placera det i en fasthållningsanordning under längre tid.[7] På svenska slakterier slaktas således djur för halalkött på samma sätt som för annat kött. Enda skillnaden är att slaktaren inte uttalar den islamiska gudens namn vilket erfordras för att slakten ska betraktas som en muslimsk religiös slakt."

Så om du enbart köper Svenskt kött klarar du dig, med andra ord. Och det är något alla borde göra vare sig man bryr sig om halalslakt eller inte.
Citera
2014-05-05, 14:35
Medlem
Som vanligt är det alltid folk utan kunskap som sitter och skriker ut hat, tänk vad en enkel googling skulle hjälpa vissa.

Som redan är sagt så är det helt ok att djuren bedövats i Sverige för halalslakt, men dock inte kosher, de anser att om djuret har blivit bedövat är det dött. Så kosher slakt kommer vi aldrig få se i Sverige.

Nån hade postat bra länkar till jordbruksverket, sen ang. kronfågel: http://www.kronfagel.se/sv/Start2/Fragor-Svar/
Citera
2014-06-11, 21:03
Bannlyst
Roligt att läsa såna trådar när man själv sysslar med uppfödningen av dessa fåglar.

Halal-slakt är inget annat än att djuret bedövas, halsen skärs från sida till sida, huvudet rycks av, fjädrarna ångas bort... sen kommer anal-proben som blåser ut inälvorna.

Så går det till hos alla slakterier och jag måste säga att "Svensk Fågel" är seriösa som fan angående hur de föds upp och hur slakterier sköter sig. De klagar t.ex. på hål som är 1cm bred och samma djup för att bakterier kan utvecklas där, även om man desinficerar som fan innan kycklingar blir insatta.

Du äter alltid "halal-slaktad" kyckling om det kommer från Sverige vare sig det står på förpackningen eller inte. Importerad halal kyckling är dock en helt annan sak.
Citera
2014-06-11, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rs1485
Roligt att läsa såna trådar när man själv sysslar med uppfödningen av dessa fåglar.

Halal-slakt är inget annat än att djuret bedövas, halsen skärs från sida till sida, huvudet rycks av, fjädrarna ångas bort... sen kommer anal-proben som blåser ut inälvorna.

Så går det till hos alla slakterier och jag måste säga att "Svensk Fågel" är seriösa som fan angående hur de föds upp och hur slakterier sköter sig. De klagar t.ex. på hål som är 1cm bred och samma djup för att bakterier kan utvecklas där, även om man desinficerar som fan innan kycklingar blir insatta.

Du äter alltid "halal-slaktad" kyckling om det kommer från Sverige vare sig det står på förpackningen eller inte. Importerad halal kyckling är dock en helt annan sak.

Halal är väl att man skär av en del av halsen för att tömma på blod, medan "vanlig" slakt är att skära av hela huvudet direkt? Rätta mig gärna om jag har fel. Bara bra att bli informerad.
Citera
2014-06-11, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eloria
Halal är väl att man skär av en del av halsen för att tömma på blod, medan "vanlig" slakt är att skära av hela huvudet direkt? Rätta mig gärna om jag har fel. Bara bra att bli informerad.

Skär man av hela huvudet så kommer kroppen att kopplas ifrån hjärnan som gör att hela kroppen börjar skaka som satan (nervsystemet blir galen), så istället skärs halsen nästan helt. Det är dock inte den enda anledningen eftersom om man skär av hela huvudet så stannar hjärta direkt men annars fortsätter den pumpa en stund och man får då ett renare kött pga att det är mycket mindre blod som är kvar.

Hur ont kycklingar har är en annan fråga. Den känner inget av det som händer efter bedövningen utan det är själva bedövningen som kan vara smärtsam. Jag är inte helt säker om det fortfarande används av nån "okänd" slakteri, men man brukade använda klubba förr i tiden. Ett smack på huvudet så var den "bedövad".

Numera används elektricitet och även gas på några ställen som bedövning.

Edit:
Vill bara tillägga, igen, att halal slakt utomland är att man skär av halsen när djuret är vid medvetande.
I sverige är det LAG att man måste bedöva djuret först. (Och de är hårda med inspektioner osv)

Okunskapen leder till att folk vill förbjuda något i sverige som sker utomlands so att säga. Istället för att säga "Förbjud import av halal-kött" så är det "Förbjud halalslakt i sverige".
Senast redigerad av rs1485 2014-06-11 kl. 22:48.
Citera
2014-06-11, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rs1485
Skär man av hela huvudet så kommer kroppen att kopplas ifrån hjärnan som gör att hela kroppen börjar skaka som satan (nervsystemet blir galen), så istället skärs halsen nästan helt. Det är dock inte den enda anledningen eftersom om man skär av hela huvudet så stannar hjärta direkt men annars fortsätter den pumpa en stund och man får då ett renare kött pga att det är mycket mindre blod som är kvar.

Hur ont kycklingar har är en annan fråga. Den känner inget av det som händer efter bedövningen utan det är själva bedövningen som kan vara smärtsam. Jag är inte helt säker om det fortfarande används av nån "okänd" slakteri, men man brukade använda klubba förr i tiden. Ett smack på huvudet så var den "bedövad".

Numera används elektricitet och även gas på några ställen som bedövning.

Edit:
Vill bara tillägga, igen, att halal slakt utomland är att man skär av halsen när djuret är vid medvetande.
I sverige är det LAG att man måste bedöva djuret först. (Och de är hårda med inspektioner osv)

Okunskapen leder till att folk vill förbjuda något i sverige som sker utomlands so att säga. Istället för att säga "Förbjud import av halal-kött" så är det "Förbjud halalslakt i sverige".

Tack för ett informativt svar. Alltså är det halalköttet som produceras i Sverige samma som allt annat närproducerat. Det är alltså halalkött som är importerat från andra länder där djuren får plågas mer än onödigt, om jag förstår dig rätt.
Citera
2014-06-12, 03:53
Medlem
El Capitanos avatar
Borde det inte finnas varningstext då för importerad halalkyckling? För alla som inte vill delta i religiöst djurplågeri alltså.
Citera
2014-06-15, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Borde det inte finnas varningstext då för importerad halalkyckling? För alla som inte vill delta i religiöst djurplågeri alltså.

Jo, men det är så de tjänar på det.

Det är mycket varor som säljs endast pga "andras okunskap"

Folk i Sverige står och skriker "FÖRBJUD HALAL SLAKT" men har ingen aning om lagar om hur djuren ska slaktas och bryr sig inte om att slakteriet skulle stängas om du utförde halal slakt på utländsk vis.
När man väl nämner reglerna för dem så tror de att det är en lek och säger "Vrf följa små regler?"

De borde skrika "FÖRBJUD HALAL-IMPORT"
Sen kommer ju de som skulle skilja på 2 kycklingar som kommer från samma ställe men slaktas på 2 olika ställen. Ena "i guds namn", den andra i ingens namn. Då blir kycklingen helt plötsligt oätbart
Citera
2014-06-15, 23:16
Medlem
BushKillingtons avatar
Så vitt jag vet så är all svensk kyckling inte icke-halal.
Citera
2014-06-16, 09:51
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
Så vitt jag vet så är all svensk kyckling inte icke-halal.
Dubbla negationer blir ofta svårförståeligt, menar du verkligen att all svensk kyckling är halal? I så fall skulle jag definitivt säga att du har fel.
Citera
2014-06-16, 13:34
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Dubbla negationer blir ofta svårförståeligt, menar du verkligen att all svensk kyckling är halal? I så fall skulle jag definitivt säga att du har fel.
hehe:P Ingen svensk kyckling är halal-slaktad.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in