Citat:
Ursprungligen postat av
Eloria
Halal är väl att man skär av en del av halsen för att tömma på blod, medan "vanlig" slakt är att skära av hela huvudet direkt? Rätta mig gärna om jag har fel. Bara bra att bli informerad.
Skär man av hela huvudet så kommer kroppen att kopplas ifrån hjärnan som gör att hela kroppen börjar skaka som satan (nervsystemet blir galen), så istället skärs halsen nästan helt. Det är dock inte den enda anledningen eftersom om man skär av hela huvudet så stannar hjärta direkt men annars fortsätter den pumpa en stund och man får då ett renare kött pga att det är mycket mindre blod som är kvar.
Hur ont kycklingar har är en annan fråga. Den känner inget av det som händer efter bedövningen utan det är själva bedövningen som kan vara smärtsam. Jag är inte helt säker om det fortfarande används av nån "okänd" slakteri, men man brukade använda klubba förr i tiden. Ett smack på huvudet så var den "bedövad".
Numera används elektricitet och även gas på några ställen som bedövning.
Edit:
Vill bara tillägga, igen, att halal slakt utomland är att man skär av halsen när djuret är vid medvetande.
I sverige är det LAG att man måste bedöva djuret först. (Och de är hårda med inspektioner osv)
Okunskapen leder till att folk vill förbjuda något i sverige som sker utomlands so att säga. Istället för att säga "Förbjud import av halal-kött" så är det "Förbjud halalslakt i sverige".