2014-04-25, 11:32
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Alltså, klart som fan att jag vet vad halal-slakt är. Det jag undrade över är huruvida bedövning tillåts annan halal-slakt. Var ganska säker på att bedövning inte är tillåten.

Kan du inte vara hygglig att berätta då vad halal-slakt innebär när det kommer till svenskslaktat kött
Citera
2014-04-25, 13:06
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Varför är kravmärkt kyckling per automatik inte halalslaktad?
Sorry, det var slarvigt skrivet, det är möjligt att det går att kombinera kravmärkt med halalslakt. Men i nuläget så kommer all svensk kravmärkt kyckling från Bosarpkyckling, och de har inte halalslaktad kyckling.
Citera
2014-04-25, 13:43
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Sorry, det var slarvigt skrivet, det är möjligt att det går att kombinera kravmärkt med halalslakt. Men i nuläget så kommer all svensk kravmärkt kyckling från Bosarpkyckling, och de har inte halalslaktad kyckling.

Som jag fattat det så får man vid halalslakt elbedöva pippin, och det är OK. Men när det tex kommer till nötkreatur så fungerar inte Svensk djurskyddslag på samma sätt eftersom man i så fall skall avliva med slaktmask eller vad det nu heter vilket inte godkänns som halal.

Så det är skillnad på kycklingar och nöt vid halal slakt.

Sen kan det väl vara trevligt att kycklingarna fått det lite bättre i livet på en kravgård åxå. de sista sekunderna i livet tror jag inte spelar så jättestor roll jämfört med om hela livet varit en plåga eller i alla fall lite OK.

En fråga till alla som inte vill käka halal: varför? om det bara är nån gubbe som sitter och mumlar innan dom dör så spelar det väl ingen roll. Det finns nog andra problem med dansk/utländsk kyckling som är värre än att den är halal-slaktad (med elbedövning såklart) eller inte.
Citera
2014-04-25, 21:55
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

En fråga till alla som inte vill käka halal: varför? om det bara är nån gubbe som sitter och mumlar innan dom dör så spelar det väl ingen roll. Det finns nog andra problem med dansk/utländsk kyckling som är värre än att den är halal-slaktad (med elbedövning såklart) eller inte.
Det är en ren principfråga att jag vill slippa allt kosher eller halal i mitt liv.
Anser att stolliga idéer från jordens rövhål inte ska få någon som helst påverkan i mitt liv!
Citera
2014-04-27, 08:47
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Jag är lite tveksam till att det verkligen är så. Du råkar inte ha någon bra källa liggandes?

http://www.jordbruksverket.se/amneso...a18000220.html

"Det är förbjudet att slakta djur utan bedövning"

"Halalslakt är tillåten om djuren är bedövade"
Citera
2014-04-27, 08:50
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Som jag fattat det så får man vid halalslakt elbedöva pippin, och det är OK. Men när det tex kommer till nötkreatur så fungerar inte Svensk djurskyddslag på samma sätt eftersom man i så fall skall avliva med slaktmask eller vad det nu heter vilket inte godkänns som halal.

Så det är skillnad på kycklingar och nöt vid halal slakt.

Sen kan det väl vara trevligt att kycklingarna fått det lite bättre i livet på en kravgård åxå. de sista sekunderna i livet tror jag inte spelar så jättestor roll jämfört med om hela livet varit en plåga eller i alla fall lite OK.

Man använder el eller gas till fågel, samma sak vid slakt av grisar även om det går att skjuta dem också. Vid slakt av lamm används el och boskap slaktas genom att skjutas med slaktmask.

Valet av bedövningsmetod är olika beroende på vad för djurslag det är med andra ord.

Jag vill inte äta religiös mat alls och framförallt inte mat som är välsignad av en muslim.
Citera
2014-04-27, 10:17
Medlem
Jag tror att halal kommer komma mer och mer i Sverige.
Eftersom svenskar i regel inte är troende så spelar det inte så stor roll om maten är välsignad av en imam. Däremot så tror jag att man missar massa marknadsandelar genom att inte halalslakta då det är viktigare för muslimerna att det är halal än det är för svenskar att det inte är halal. I alla fall när massan förstått vad halal innebär.
Citera
2014-04-28, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFlakes
Fryst är smidigast och bäst ekonomiskt för mig men jag vill, precis som dig, inte stödja halal.

Tråkigt att man måste leta efter sådana här märkningar, undrar vilket år de började me sådant för de kan inte varit såhär för 10 år sen med de flesta kycklingsorterna?

Vad är bäst av kronfågeln och guldfågeln? Jag tog ica basic för såg att det var bäst i test (ngnstans ang kötthalten vs vatten) och det är ju inte fel att den är billig heller.

Ica där jag handlar brukar ha en egen "halal-del" i frysdisken och jag hoppades inte behöva äta halal när jag valde saker som INTE var i den delen

Hur fan kan ica basics vattenkyckling vara bäst i test?
Har provat den när det varit tomt på kontot, massa vatten och blev dålig i magen.

Jag köper alltid Kronfågel, tycker deras filéer är bättre än guldfågeln.
Citera
2014-04-30, 11:18
Medlem
Okunskapen är fullständig hos vissa. All kyckling som slaktas i Sverige är Halalslaktad oavsett om det finns en märkning eller inte. Man skär alltså halsen av bedövade fåglar och för några årtionde sedan skar man halsen av fåglar som inte var bedövade. Att det sedan i några fall finns en Iman och en bön inblandade så tror jag knappast att det påverkar djuret om det är bedövat eller inte.
Citera
2014-04-30, 16:11
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Okunskapen är fullständig hos vissa. All kyckling som slaktas i Sverige är Halalslaktad oavsett om det finns en märkning eller inte. Man skär alltså halsen av bedövade fåglar och för några årtionde sedan skar man halsen av fåglar som inte var bedövade. Att det sedan i några fall finns en Iman och en bön inblandade så tror jag knappast att det påverkar djuret om det är bedövat eller inte.
Du får tycka vad fan du vill om halal men religion har absolut inget med min mat att göra!
Förbjud halal och kosher i Sverige är min melodi!

Du glömde att slaktmaskinen ska vara vänd mot Mecka och en skäggig muslim står och spottar på fåglarna när han vrålar ut sina böner för att Allah ska kunna höra över maskinbullret!
Muslimstollen ska dessutom ha betalt för sitt onödig jobb och vem betalar det?
Jo kunden!
Citera
2014-04-30, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Du får tycka vad fan du vill om halal men religion har absolut inget med min mat att göra!
Förbjud halal och kosher i Sverige är min melodi!

Du glömde att slaktmaskinen ska vara vänd mot Mecka och en skäggig muslim står och spottar på fåglarna när han vrålar ut sina böner för att Allah ska kunna höra över maskinbullret!
Muslimstollen ska dessutom ha betalt för sitt onödig jobb och vem betalar det?
Jo kunden!

Nu är det ju inte så att det står en person och läser böner vid slakten, du är väldigt felinformerad. Oavsett om det är ett godkänt "Halal-slakteri" eller inte så slaktas kycklingen på samma sätt. Det finns inte och har aldrig funnits någon kyckling till försäljning i Sverige som har slaktats på ett annorlunda sätt. Det där med muslimer och böner är bara ett obegåvat sätt att visa sitt hat för andra religioner.
Citera
2014-05-01, 10:48
Medlem
Karditsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Det finns märkningar på förpackningarna om det är halal det handlar om. Fast de är väldigt små och svåra att hitta, fast muslimerna hittar dem lätt för de vet vad de ska leta efter.

Tumregel: Köp endast kyckling (kött överhuvudtaget) från Sverige. Undvik kyckling från Danmark, nästan all kyckling därifrån är halal.

Kycklingburgaren på McDonalds är halal. Ät inte på Donken

Kycklingen ska inte vara halal, mailat och frågat.
Och som svar fick jag att Sverige inte har halal på Donken, endast i utlandet oftast mellanöstern.
Och det är därför somalierna käka fiskburgaren och inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in