• 1
  • 2
2014-04-24, 15:28
Medlem
Köpte idag Ica Basics kycklingfile då den är billig och har 80% kötthalt (resten vatten o salt o sånt men fortfarande en av de bästa halterna har jag läst i tester).

När jag kommer hem ser jag på baksidan att det står "Halal godkänd".
Jag antar att detta innebär att det är halal-slakt i farten.

Finns det annan bra kycklingfile med hög kötthalt som inte är slaktad på detta vis?
Citera
2014-04-24, 15:29
Medlem
Asturiass avatar
Kronfågelns kyckling. Generellt sett har jag märkt att de kycklar som är från utlandet är halal-godkända.
Citera
2014-04-24, 15:34
Medlem
StigAllans avatar
Sist jag kollade var Kalaskyckling inte halalmärkt och den är inte marinerad dessutom.
Priset är lite högre än vattenkyckling men det jämnar nog ut sig när man slängt det vattnet.
Citera
2014-04-24, 16:38
Medlem
Tack för svar skall kolla dem!
Citera
2014-04-24, 16:46
Medlem
Alla billiga märken som Ica basic, hemköps märke, eldorado m.m är halal. Jag upptäckte själv att de var de för något år sedan och har gått igenom varenda kycklingsort och dom enda jag hittat som inte är halal är Kronfågel och Guldfågel.
Citera
2014-04-24, 16:57
Medlem
TrotsTrollets avatar
Men vad fan är det jag läser?! Jag har alltså ätit halal-slaktad kyckling. Nu mår jag fan illa!!!

Borde de inte ha en fet jävla varningstriangel på förpackningen, för oss som inte vill plåga djur med religiösa motiv?
Citera
2014-04-24, 17:05
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Men vad fan är det jag läser?! Jag har alltså ätit halal-slaktad kyckling. Nu mår jag fan illa!!!

Borde de inte ha en fet jävla varningstriangel på förpackningen, för oss som inte vill plåga djur med religiösa motiv?
Det finns märkningar på förpackningarna om det är halal det handlar om. Fast de är väldigt små och svåra att hitta, fast muslimerna hittar dem lätt för de vet vad de ska leta efter.

Tumregel: Köp endast kyckling (kött överhuvudtaget) från Sverige. Undvik kyckling från Danmark, nästan all kyckling därifrån är halal.

Kycklingburgaren på McDonalds är halal. Ät inte på Donken
Citera
2014-04-24, 17:47
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Det finns märkningar på förpackningarna om det är halal det handlar om. Fast de är väldigt små och svåra att hitta, fast muslimerna hittar dem lätt för de vet vad de ska leta efter.

Tumregel: Köp endast kyckling (kött överhuvudtaget) från Sverige. Undvik kyckling från Danmark, nästan all kyckling därifrån är halal.

Kycklingburgaren på McDonalds är halal. Ät inte på Donken

Känner mig lite dum som inte hittat dessa mini-markeringar. Men eftersom vi bor i Sverige och inte Saudiarabien, förväntade jag mig inte att de säljer sån jävla skit i vanliga affärer. Är fortfarande för fet varningstriangel på förpackningar med djur som åsamkats onödigt lidande pga. religion.

Skulle aldrig äta på donken, men tack för tipset. Det kan bli kul att berätta för mer trogna donken-besökare
Citera
2014-04-24, 18:12
Medlem
Jag tittade nyss i frysen & gissa vad jag hittade där, jo en jävla förpackning halal kycklingfilé. Den förpackningen ska dom fan få tillbaka. Laddade upp en bild på förpackningen och halalmärket.

http://forumbilder.se/DCH9I/2014-04-24-17-43-27

http://forumbilder.se/DCH9I/2014-04-24-17-44-12
Senast redigerad av jnh-87 2014-04-24 kl. 18:14.
Citera
2014-04-24, 21:15
Medlem
Maledictuss avatar
Börja med att köpa färsk kycklingfilé så vet du att du har hög kötthalt, det innehåller nämligen inget annat än kött.
Citera
2014-04-24, 21:20
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Börja med att köpa färsk kycklingfilé så vet du att du har hög kötthalt, det innehåller nämligen inget annat än kött.

Alltså, jag bryr mig måttligt om vattenhalten i kycklingen. Men för mig är det viktigt att det behandlats på ett så skonsamt sätt som möjligt. Vilket inte inne fattar halal-slakt.
Citera
2014-04-24, 21:43
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Alltså, jag bryr mig måttligt om vattenhalten i kycklingen. Men för mig är det viktigt att det behandlats på ett så skonsamt sätt som möjligt. Vilket inte inne fattar halal-slakt.

Köp i så fall svensk kyckling iaf. Vi har höga djurskyddskrav i Sverige och tillåter inte att djur slaktas obedövade ens vid religiös slakt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in