2014-04-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Alltså, jag bryr mig måttligt om vattenhalten i kycklingen. Men för mig är det viktigt att det behandlats på ett så skonsamt sätt som möjligt. Vilket inte inne fattar halal-slakt.

Fryst är smidigast och bäst ekonomiskt för mig men jag vill, precis som dig, inte stödja halal.

Tråkigt att man måste leta efter sådana här märkningar, undrar vilket år de började me sådant för de kan inte varit såhär för 10 år sen med de flesta kycklingsorterna?

Vad är bäst av kronfågeln och guldfågeln? Jag tog ica basic för såg att det var bäst i test (ngnstans ang kötthalten vs vatten) och det är ju inte fel att den är billig heller.

Ica där jag handlar brukar ha en egen "halal-del" i frysdisken och jag hoppades inte behöva äta halal när jag valde saker som INTE var i den delen
Citera
2014-04-24, 23:15
Medlem
Elina90s avatar
www.youtube.com/watch?v=JiX8kH3dAl0

Pinsamma människor! Hur tror ni slakten på kycklingar skiljer sig mellan halalslaktat och icke halalslaktat?
Citera
2014-04-24, 23:18
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Köp i så fall svensk kyckling iaf. Vi har höga djurskyddskrav i Sverige och tillåter inte att djur slaktas obedövade ens vid religiös slakt.

Jag är lite tveksam till att det verkligen är så. Du råkar inte ha någon bra källa liggandes?
Citera
2014-04-24, 23:23
Medlem
Elina90s avatar
Citat:
Jag är lite tveksam till att det verkligen är så. Du råkar inte ha någon bra källa liggandes?
Så du har ingen aning om hur halalslakten i Sverige går till, och ändå sitter du och påstår en det ena och en det andra! Varför inte skaffa lite kunskap om ämnet man diskuterar, ett litet tips bara.
Citera
2014-04-24, 23:29
Medlem
Elina90s avatar
Citat:
http://www.jordbruksverket.se/amneso...a18000220.html

http://motargument.se/2013/06/15/myt...-halalslakt-2/
Citera
2014-04-24, 23:41
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elina90
Så du har ingen aning om hur halalslakten i Sverige går till, och ändå sitter du och påstår en det ena och en det andra! Varför inte skaffa lite kunskap om ämnet man diskuterar, ett litet tips bara.

Alltså, klart som fan att jag vet vad halal-slakt är. Det jag undrade över är huruvida bedövning tillåts annan halal-slakt. Var ganska säker på att bedövning inte är tillåten.
Citera
2014-04-25, 08:49
Medlem
Cliffords avatar
Alltid lika roligt med folk som köper billigaste möjliga danska fulkyckling och sen gnäller över att den är religiöst slaktad. Hur tror ni att kycklingen hade det när den levde?

Köp svensk kyckling.
Citera
2014-04-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Alltid lika roligt med folk som köper billigaste möjliga danska fulkyckling och sen gnäller över att den är religiöst slaktad. Hur tror ni att kycklingen hade det när den levde?

Köp svensk kyckling.

Allt är samma skit. Äter man uppfödda djur bidrar man till lidande, thats it.

Köp älgar och rapphönor nästa gång och håll tummarna för att inte den skjutna älgen är någons husdjur!
Citera
2014-04-25, 10:09
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:

Köp svensk kyckling.

M, för i Sverige har vi BARA bra djurhållning. Jajamensan.
Citera
2014-04-25, 10:11
Medlem
christerys avatar
Halalslaktad kyckling som är bedövad med el skiljer sig väl inte nämnvärt från vanligt slaktad pippi förutom att slakteriet ska vara vänt åt ett visst håll och nån gubbe skall sitta med och mässa över fågelkräken. (det sista drog jag mig bara till minnes att krävs)

Men kosher däremot som inte tillåter bedövning innan avblödning är ju värre.

Dock kan det vara värt att slösa nån krona på att låta de Svenska bönderna leva ett tag till.

Men om kycklingen är halal eller inte struntar jag i, om den är uppfödd på minimalt utrymme och uppfödd på antibiotika med salmonellabakterier kanske avlad till att växa så fort att benen inte bär kroppen osv däremot tycker jag inte om.

Om den får höra en religiös ramsa det sista den gör innan bedövning, skållning osv eller inte spelar inte nån större roll varken för mig eller pippin.
Citera
2014-04-25, 11:09
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
M, för i Sverige har vi BARA bra djurhållning. Jajamensan.
Nej, men bättre än Danmark har vi rent generellt pga lagstiftning. Bättre halalslakt också möjligtvis eftersom halalslakt i Sverige måste genomföras med bedövning, hur det är i Danmark vet jag inte.

Men om du nu bryr dig om djurhållningen så får du väl leta reda på Krav-märkt kyckling, den är definitivt inte halal-slaktad.
Citera
2014-04-25, 11:25
Medlem
Citat:
Nej, men bättre än Danmark har vi rent generellt pga lagstiftning. Bättre halalslakt också möjligtvis eftersom halalslakt i Sverige måste genomföras med bedövning, hur det är i Danmark vet jag inte.

Men om du nu bryr dig om djurhållningen så får du väl leta reda på Krav-märkt kyckling, den är definitivt inte halal-slaktad.

Varför är kravmärkt kyckling per automatik inte halalslaktad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in