Citat:
Ursprungligen postat av
Grushka
Tack till er båda för fina och utförliga svar!
Svängde förbi djuraffären, men de hade inte hunnit få in helfodrat ännu, utan det kommer nästa vecka som tidigast. Köpte på mig lite VOMbullarna,tänkte då han ändå får annan kattmat så spelar det inte någon roll att det inte är helfoder.
Han har varit och luktat nyfiket på de frusna bollarna, så det blir spännande att se vad han tycker när de har tinat! Ska testa mig fram och se vad han tycker bäst om.
Han älskar tonfisk, så ska testa om det inte faller honom i smaken nu. Han är inte så jättekinkig med mat, men har märkt att han tycker om sås. Den brukar han slicka i sig först, det finns ingen "sås" man kan göra/köpa till antar jag?
Får se hur jag gör med Barfen när jag åker bort, måste lämna honom hos dem och de bor 1+ bort med tåg. Känns inte optimalt att låta det tina och sedan frysa in igen?
Får återkomma hur det går med detta, ska bli spännande! Känns bra att kunna ge honom ordentligt foder, och hoppas han lär sig uppskatta det snabbt

Låter som en bra start hörru du du!
My cat loooves gravy!
Men problemet är att hon slickar bara såsen och skiter i bitarna. Samma med bitar i gelé, hon äter gelen och äter inte bitarna fören hon blir hungrig nästa gång.
Så det jag gör är att mosa allt med en gaffel, blir väldigt lätt att göra köttgeggor med en gaffel som verktyg.
Hon är som ett barn och vill bara äta det godaste på tallriken och petar bort grönsakerna.
Men sen kan hon gå dit och äta upp det ändå sen när hon blir hungrig nästa gång.
Om du bara har en katt så kan jag tipsa att varje kväll lägga in 3 Mush-bullar i nå tupperware i kylen.
På morgon gör du i ordning frukost. En Mush-bulle 2 matskedar Mjau, gegga.
Är du borta på dagarna så gör du i ordning nästa måltid när du kommer hem, samma procedur igen. Och om han är hungrig senare på kvällen så ge honom kvällsmaten. En Mush-bulle och en matsked Mjau.
Såseri tips:
Äggula. (skal får vara med om du har kört hela ägget i matberedare)
Baddakys fiskolja. (stinker fisk

)
En skvätt vatten.
Tonfisk med vattnet från konserven. (stinker fisk

)
Olika smaker av Mjau.
B.a.r.f tips:
Hackade frysta räkor. (helst råfrysta)
Grov hackad kyckling vinge med finhackat kycklinghjärta & lever.
Köp en hel kyckling och ät bara det som du vill äta av den och hacka upp resten till katten eller kasta.
Här är en idé
Har du en matberedare av något slag är detta nog urenkelt.
Lägg i ett helt ägg med skal och allt,
3 st räkor med skal och allt, du kan grovhacka dem.
lite kyckling eller annat kött/fisk rens.
typ 2-3 matskedar tonfisk (helst lite vatten) eller lite torkad småfisk för smaklighet.
fiskolja .
Mixa!
Förvara detta i mjuka plast brickor som man gör is i. Häll i direkt om det är tillräckligt lös konsistens eller så tar du en matsked och fyller upp i varje form. BAM! In i frysen!
En bit från en form kan nog med uppskattning kombineras med en Mush-bulle skaru se
Alternativt kan du köpa många små tupperware och förebereda färdiga portioner direkt i behållaren. Hittar du billigt såna i portionsstorlek så köp några st, finns ibland på Coop för 10:-/st har jag sett. Lägg då isf en Mush-bulle i varje behållare och resten som ryms i behållaren fyller du upp med din sörja som du har i matberedaren. BAM! In i frysen!
Har du ingen matberedare så blir det besvärligt, finns dock att köpa ganska billiga varianter.
Jag har te.x en fejk "magic bullet" som funkar utmärkt när jag barfar både hunden och katten.
Om du har kvar torrfoder när du ska lämna bort din katt så säger du åt dem att ge det till katten.
Mushen klarar sig under färden men kommer hinna tina upp delvis. Det är inget som är något bekymmer med det såvida det inte börjar rinna blod ur påsen om du inte lagt påsen i en påse för att förebygga just detta bekymmer.
Det värsta som händer är väl att när det sen kastas in i en frys igen så finns det stor risk att Mush-bullarna fryster fast i varandra och när man sen tar fram påsen ur frysen nästa gång så måste man till slut kasta påsen i golvet för att få isär bullarna när det inte finns kvar några som inte sitter fast i varandra.
SÅ om du inte kan packa Mushen i något som håller kylan så kan det vara bättre om du skickar med dem Mjau blötmat om inte annat.
Tar torrfodret slut så skit i att köpa nå mer, det är mest slöseri med pengar bara, tycker jag helt ärligt.
Om det ändå måste vara torrfoder av någon anledning så kör på Mjau isf.
Behöver inte vara nå Bilanx eller Whiskas, "om katten själv får välja"

. Köp svenskproducerad eller finskproducerad kattmat åtminstone. Mushen tillverkas i Finland.