2015-10-21, 03:26
Medlem
Egerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adjagosse
Nej det kan ligga framme väldigt länge så det är ingen fara.

Okej, prefekt! Tack för svar
Citera
2015-10-21, 04:02
Medlem
Denosynliges avatar
Tina köttgeggan och lägg den i en skål i kylen. När den tinat upp öppna en förpackning blöt Mjau, helst favoriten ta en matsked eller två av det, och ner i skålen med köttgeggan. Några droppar laxolja kan hjälpa också. Mosa ihop allt till en äcklig köttgegga, du kan även ha i lite äggula som sås om du vill.
Det är bra om det är ljummet för dom vill helst äta något som har kroppstemp om du förstår. Men min katt äter sina Mush bollar halvfrusna. Men hetta helst inte upp det eftersom att näringsämnena i proteinet försvinner då. Tina inte i micron! Men du kan tina en bit i kylen och sen micra typ 10 sec på högsta ös för att det inte ska vara kylskåpskallt ifall inte dina katter gillar det!
Såhär fick jag min katt att vänja bort sig från torrfoder och annan kommersiell kattmat. Mjau köper jag på tetra ibland och favoriterna är med anka och andra favoriten är nötfärs. Då blandar jag ut det med en Mushboll åt gången.

Du kan ha maten framme ett dygn innan det blir för äckligt för katten att ens äta upp. När det luktar äckligt ska du kasta bort det. Då får du börja om tills katten blir tillräckligt hungrig för då måste den smaka. Dina katter är inte bortskämda dom är bara picky om du förstår. Det du försöker ge dem är naturlig föda för dem egentligen, men dom är skeptiska förstår du . Men eftersom dom inte är van bara heller serru. Hade dom fått det sedan kattunge stadiet så hade inte detta uppstått tror jag, för då hade dom inte vetat annat.

Men försök blanda ut det med blötmat som du VET att dom gillar, du kan även prova blanda ut det med tonfisk i vatten (konserv) eller te.x gourmét gold med tonfisk paté kan jag rekommendera att prova annars och se om det lockar att äta då.

En annan grej du kan prova om du vill barfa är att brutalt hacka sönder en kycklingvinge och finhacka ett kyckling hjärta och kyckling lever (allt finns fryst på påse i välsorterade matbutiker) och röra ner i en skål med lite laxolja och äggula och sen prova se om dom vill äta det.

Babysteps. Prova annars blanda billig typ fläskfärs med favorit blötmaten och se vad som händer.

Du får prova dig fram helt enkelt för barf kan vara väldigt enkelt men också kul. Jag tycker det är hemskt rogivande att fixa naturlig mat åt mina djur. Fördelarna med det är suveräna och det behöver inte ens vara särskilt dyrt heller, betydligt billigare än att lägga flera 100 på en säck torrfoder. Din kattlåda kommer inte alls stinka lika mycket amoniak och kattlortar längre heller.

How to Switch Your Cat to a Raw Meat Diet

ExExactly How Diet Affects Your Cat
Citera
2015-10-21, 12:29
Medlem
Egerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Tina köttgeggan och lägg den i en skål i kylen. När den tinat upp öppna en förpackning blöt Mjau, helst favoriten ta en matsked eller två av det, och ner i skålen med köttgeggan. Några droppar laxolja kan hjälpa också. Mosa ihop allt till en äcklig köttgegga, du kan även ha i lite äggula som sås om du vill.
Det är bra om det är ljummet för dom vill helst äta något som har kroppstemp om du förstår. Men min katt äter sina Mush bollar halvfrusna. Men hetta helst inte upp det eftersom att näringsämnena i proteinet försvinner då. Tina inte i micron! Men du kan tina en bit i kylen och sen micra typ 10 sec på högsta ös för att det inte ska vara kylskåpskallt ifall inte dina katter gillar det!
Såhär fick jag min katt att vänja bort sig från torrfoder och annan kommersiell kattmat. Mjau köper jag på tetra ibland och favoriterna är med anka och andra favoriten är nötfärs. Då blandar jag ut det med en Mushboll åt gången.

Du kan ha maten framme ett dygn innan det blir för äckligt för katten att ens äta upp. När det luktar äckligt ska du kasta bort det. Då får du börja om tills katten blir tillräckligt hungrig för då måste den smaka. Dina katter är inte bortskämda dom är bara picky om du förstår. Det du försöker ge dem är naturlig föda för dem egentligen, men dom är skeptiska förstår du . Men eftersom dom inte är van bara heller serru. Hade dom fått det sedan kattunge stadiet så hade inte detta uppstått tror jag, för då hade dom inte vetat annat.

Men försök blanda ut det med blötmat som du VET att dom gillar, du kan även prova blanda ut det med tonfisk i vatten (konserv) eller te.x gourmét gold med tonfisk paté kan jag rekommendera att prova annars och se om det lockar att äta då.

En annan grej du kan prova om du vill barfa är att brutalt hacka sönder en kycklingvinge och finhacka ett kyckling hjärta och kyckling lever (allt finns fryst på påse i välsorterade matbutiker) och röra ner i en skål med lite laxolja och äggula och sen prova se om dom vill äta det.

Babysteps. Prova annars blanda billig typ fläskfärs med favorit blötmaten och se vad som händer.

Du får prova dig fram helt enkelt för barf kan vara väldigt enkelt men också kul. Jag tycker det är hemskt rogivande att fixa naturlig mat åt mina djur. Fördelarna med det är suveräna och det behöver inte ens vara särskilt dyrt heller, betydligt billigare än att lägga flera 100 på en säck torrfoder. Din kattlåda kommer inte alls stinka lika mycket amoniak och kattlortar längre heller.

How to Switch Your Cat to a Raw Meat Diet

ExExactly How Diet Affects Your Cat

Åh, tack så mycket
Ja, när jag vaknade idag va nästan allting borta, mot deras vilja tror jag dock eftersom båda va uppe i ansiktet på mig när jag vaknade, har blandat i lite mjukmat och mycket sås i det som va över, har tagit ut nya bollar som ska tinas till middag nu
Ska absolut testa dina tips, jag vet att dom kan övertygas om dom bara ger det en chans och kommer in i det hehe!
Tack för länkarna, ska kollas
Citera
2015-10-21, 13:29
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Jag tycker inte man ska låta maten stå framme. In med den i kylen bara om katten inte vill ha, både för smaklighetens skull och att det är rätt äckligt. Vem vill äta intorkat äckelpäckel? Inte katter då som äter sin föda pinfärsk och knappt ens riktigt död.

Mat på bestämda tider, 2-3 gånger per dygn, brukar vara lagom och ett bra sätt att få katten att äta det som serveras.

Men nu när kissen håller på att vänjas in vid ny mat, kan man ta fram maten när kissen skriker "hungrig!" och om den inte äter, in i kylen igen. Vissa katter vill ha maten rumstempererad, är det så kan man täcka över den och ställa in i skafferiet istället.

Tycker inte man ska micra barf, inte ens 10 sek. Det ska vara stenrått, det är ju vitsen. Våtfoder däremot kan man gott micra på för den är ju redan kokt.

I övrigt är det alldeles utmärkta råd du fått. Man blandar med gamla maten så det känns välbekant.

Att man ska låta mat vara framme jämt är ett tänk som vi vant oss vid pga torrfodret, att det på nåt vis skulle vara synd om katten ifall det inte är dukat bord dygnet runt. Småätande är inte bättre för katter än vad det är för människor, snarare tvärtom. Har med ämnesomsättningen att göra, Oboyglas har skrivit om det i (FB) Stora tråden om kattmat. om man vill vara riktigt seriös och läsa på.
Citera
2015-10-23, 04:49
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Jag tycker inte man ska låta maten stå framme. In med den i kylen bara om katten inte vill ha, både för smaklighetens skull och att det är rätt äckligt. Vem vill äta intorkat äckelpäckel? Inte katter då som äter sin föda pinfärsk och knappt ens riktigt död.

Mat på bestämda tider, 2-3 gånger per dygn, brukar vara lagom och ett bra sätt att få katten att äta det som serveras.

Men nu när kissen håller på att vänjas in vid ny mat, kan man ta fram maten när kissen skriker "hungrig!" och om den inte äter, in i kylen igen. Vissa katter vill ha maten rumstempererad, är det så kan man täcka över den och ställa in i skafferiet istället.

Tycker inte man ska micra barf, inte ens 10 sek. Det ska vara stenrått, det är ju vitsen. Våtfoder däremot kan man gott micra på för den är ju redan kokt.

I övrigt är det alldeles utmärkta råd du fått. Man blandar med gamla maten så det känns välbekant.

Att man ska låta mat vara framme jämt är ett tänk som vi vant oss vid pga torrfodret, att det på nåt vis skulle vara synd om katten ifall det inte är dukat bord dygnet runt. Småätande är inte bättre för katter än vad det är för människor, snarare tvärtom. Har med ämnesomsättningen att göra, Oboyglas har skrivit om det i (FB) Stora tråden om kattmat. om man vill vara riktigt seriös och läsa på.

Jag tycker inte heller att den ska stå framme, om inte min katt äter direkt det jag ger henne så täcker jag över det och ställer det i kylen tills hon är hungrig. Jag ställer således bara fram mat åt henne när jag vet att hon är hungrig, då blandar jag ihop så mycket som jag vet att hon äter när hon är hungrig. Sen vad som står på menyn kan vara lite olika från gång till gång, det är bra att variera och inte bara ge samma hela tiden.

TS katter behöver ju till att böra med vänja sig vid och acceptera den nya kosten, till slut kommer dom att älska det. Men TS behöver bara övertyga dem! Men om TS ändå ska pyssla med Barf så kan vi ju lika ge henne alla möjliga tips på hur man enkelt barfar sin katt! Och när jag skriver så, så talar jag inte om spya, Mr.Mittens! Det är bara naturlig föda för en katt!

Att en katt te.x äter rå kyckling är således något helt naturligt! Katten kommer inte bli sjuk av te.x salmonella av att äta rå kyckling som vi människor hade blivit! Katten är helt enkelt byggd för att äta nydödade byten som te.x fågel eller någon liten gnagare.

Sen tycker inte jag heller man ska micra barf mat men om katten har något emot det för att det är kallt så kanske det hjälper om det är ljummet iaf, men som sagt då är det bättre att tina bollar i förväg i kylen för att sedan blanda med te.x mjau nu vid invänjningsperioden, är problemet att maten är kall så kan hon isf micra mjauen om den stått öppnad i kylen te.x så att den är ljummen när hon blandar den med barfet(Mush?) för att locka katten ytterligare att smaka det nya.

Kissarna är bara skeptiska och hon kommer vinna över dem när dom är tillräckligt hungriga och genom att blanda något som är bekant och gott sedan tidigare. Till slut kommer de att vänja sig men TS kan fortsätta blanda i Mjau om det hjälper katterna att gilla Barfet, och som sagt så är Mjau faktiskt helt okey mat att ge till katten i jämförelse med te.x Whiskas eller Pussi som båda brukar innehålla socker av någon korkad anledning?
Citera
2015-10-23, 08:00
Medlem
Grushkas avatar
Funderar på att gå över till färdigköpt barf (är vegetarian sedan barndomen, och lite väl äckelmagad när det gäller att hålla på själv med råttkött) nu när det har kommit.
Ska man fasa över långsamt? Har en del torrfoder kvar, ska jag ge det samtidigt eller bara pang på?

Därtill. Ska bort några dagar om två veckor och han ska då få bo med en kompis, som jag förstår det kan det lukta en del? Vill helst ha det så smidigt som möjligt då de är snälla och tar hand om honom, och att pracka på dem illaluktade kattmat känns sådär om det blir extra jobb.
Funderar därför på att vänta tills jag kommer hem, eller kan jag börja med det och sedan ta en "paus" på några dagar.
Citera
2015-10-23, 11:51
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grushka
.

Det luktar slakthus när man gör egen barf och i alla fall när jag har hållit på blir det mycket blod och söl i köket.

De köpta korvarna och bullarna tycker jag för min del inte luktar mer än annat kött, dvs knappt alls. Burkmat och torrfoder tycker jag luktar betydligt mycket mer.

Köp bullar om du är äckelmagad, lägg en eller fler att tina på ett fat. Man kan tina i kylen eller stående framme. En del katter gillar till och med halvfryst barf.

Vore jag i din sits skulle jag köpa en påse bullar och börja med att ge en per dag. En katt som ätit torrfoder hela sitt liv kan vara skeptisk och knappt ens fatta att det är meningen den ska äta barfen, dessutom behöver magen lite tid att bli invand. Så fasa in det lugnt och fint.

Låt kompisarna bestämma själv om de vill ge en eller två bullar barf per dag eller bara torrfoder. Du kan låta dem ge bara torrisar om de så vill och sedan börja med barfinfasningen igen.

Tänk på att det bara är MUSH Vaisto som är helfoder av köpt barf, vad de än säger i butiken. Det står på Vom&kattemad att det är helfoder men det fattas vissa ämnen, efter vad jag fått erfara. MUSH får jag åka många mil för att få tag i, så jag köper Vom och ger en gång i veckan eller så. Resten av tiden får de våtfoder och slamsor, kycklingskinn mm från min egen matlagning. Mina kissar tycker Vom korv var godare än bullarna, så jag håller mig till korvarna och det blir lagom med en korv delat på tre. Deras magar är vana vid varierad kost och det är inga problem byta och ha sig.
Citera
2015-10-23, 12:17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige

Det är väl bra att TS får lite varierande råd. Flashback - om TS själv får välja.

Jag tror också att det kommer funka, trägen vinner. Det verkar som vissa katter knappt fattar att barfen är menad att äta. De som bara ätit torrisar hela livet har känsliga magar så det kan behövas försiktig invänjning, både till våtfoder och barf. Verkar som att de sterila torrisarna sabbar kattens naturliga matsmältning, kanske har de inte rätt bakterieflora? Nu spekulerar jag bara, det hade varit intressant att veta orsaken.

Fundering: Bakteriefloran kan man hjälpa på traven med FortiFlora, dyrt men (extremt?) gott pulver med goda bakterier speciellt för katt: https://www.apoteket.se/produkt/fortiflora-pvd-katt-30-st-dospasar-240758/ Man måste ge hela dosen och inte spara öppnade påsar, eftersom bakterierna är anaeroba och dör av syret i luften.

Socker i kattmat har jag fått förklaringen man tillsätter för att få brun färg, som är tilltalande för husse och matte. Det är karamelliserat, dvs brunt för att man stekt det. Katter ska visst inte ha smaklökar som uppfattar söt smak, så det är inte för katternas skull. Helt onödigt om man har en tänkande hjärna, men det är i liten mängd och tror inte det gör så mycket skada egentligen.
Citera
2015-10-23, 15:48
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grushka
Funderar på att gå över till färdigköpt barf (är vegetarian sedan barndomen, och lite väl äckelmagad när det gäller att hålla på själv med råttkött) nu när det har kommit.
Ska man fasa över långsamt? Har en del torrfoder kvar, ska jag ge det samtidigt eller bara pang på?

Därtill. Ska bort några dagar om två veckor och han ska då få bo med en kompis, som jag förstår det kan det lukta en del? Vill helst ha det så smidigt som möjligt då de är snälla och tar hand om honom, och att pracka på dem illaluktade kattmat känns sådär om det blir extra jobb.
Funderar därför på att vänta tills jag kommer hem, eller kan jag börja med det och sedan ta en "paus" på några dagar.

Instämmer med allt SmurfSmurf skriver!
Och följ råden du fick! Torrfoder kan du sluta ge helt och hållet när han vant sig vid det. Om han inte vågar smaka så blanda ut det med hans favvo blötmat eller lite tonfisk i vatten (Konserv), kanske en eller två matskedar och blanda ihop det till en gegga. Det var så jag gjorde för att vänja av min katt kommersiell kattmat.

När jag blandade med tonfisk så kunde hon inte motstå eftersom att jag vet att hon älskar denna tonfisken som jag köper åt henne ibland.

Men man måste vänja dem även eftersom de inte är van med rå mat... han kommer ha rännskita om han äter för mycket på en gång och det vill du inte... Men det hjälper om du blandar med blötmat som du vet han gillar att inte bli så dålig i magen heller. Och det hjälper honom att våga ge det en chans och smaka.

Jag tycker det stinker när man öppnar en burk whiskas, men när jag ger min katt Mush så luktar det ju inte ens något? Men katten gillar doften från whiskas så dom äter, fasten nästan alla näringsämen är syntetiska.

Jag kan rekommendera dig att fixa hem en eller två påsar av den nya Mush Vaisto för kissekatt!
Då tar du bara fram och tinar i en skål i kylen! När bullen är mjuk så öppnar du en burk eller tetra Mjau (eller tonfisk) och tar 2 matskedar av den och geggar ihop med bitar, gelé/sås och mush bullen till en köttgegga, detta kommer lukta och vara kletigt men så värt det.

Han kommer äta när han är tillräckligt hungrig om han är skeptisk i början.
När han vant sig vid Mushen så kommer han att äta den utan att du behöver göra köttgeggor åt honom. Men du kan göra det för honom ändå, bara för att göra det smakligt. Mjau har hyffsad sammansättning till rimligt pris.
Citera
2015-10-23, 18:26
Medlem
Egerias avatar

Tusen tack för alla tipsen, hjälper verkligen!
Jag har vunnit över dom redan hehe, dom äter barfen nu båda två
Så inte micra eller låta den stå framme då alltså, den lilla äter den dock inte om den är kall utan vill helst att den ska vara lite varmare eller ljummen, kan jag bara låta det stå framme övertäckt där dom inte kan komma åt den eller behöver man ha det i kylskåpet?
Citera
2015-10-23, 19:11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Najs att bägge gillar barfen. Det är nästan så jag vill gratulera, hehe.

Kan inte alls ge nåt precist svar här. Själv är jag lite extra petig. Ogillar starkt när mat måste kastas så för min del kan maten få stå framme på matplatsen ett kort tag, sen är det in i kylen igen om det inte äts upp eller bara är en liten klutt kvar.

Låt näsan avgöra och prova dig fram. Kött surnar ju rätt fort i rumstemperatur men det känner man ju på lukten.
Citera
2015-10-23, 19:31
Medlem
Blötmat som är tillagad låter jag stå framme tills min katt vill äta, hon gillar inte kylskåpskall mat. Barf som är rå mat skulle jag inte lämna framme lika länge, har ingen aning om några tidsangivelser men det beror ju såklart på temperatur och andra ev. miljöfaktorer innan det börjar ruttna/surna.

Är katterna kinkiga med att äta kylskåpskall Barf så skulle jag våga låta en portion stå framme i rumstemperatur 20-30 min innan servering. En större yta på maten (dvs. utsmetad på tallriken) blir fortare rumstempererad än en tjock klump av mat så det kan man även tänka på. Katter äter aldrig kadaver så har barfen börjat förstöras av värmen så kommer de inte att vilja äta det.
Senast redigerad av lacrima 2015-10-23 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in